Vattenbehandling för Milk Stout?

Hej,

jag gjorde en milk stout med laktos men när jag smakade på vörten så var den inte alls så söt utan mer torr och kärv.

Jag vattenbehandlade den och trodde jag fått till det, men icke.

Jag bor ute i Saltsjöbaden/Stockholm och tror att jag har Norsborgs vatten, värderna som jag fick var:

Ca+2       Mg+2     Na+      Cl-      SO4-2    Alkalinity      pH
23       4            11      13       35            50 (HCO3)      8.4

Vattenbehandlade med följande:

1.5 gram CaCO3
1.5 gram NaHCO3
0.4 gram CaCI2
1.0 gram NaCI

Och resultatet blev:

7. Adjusted Water:   

Ca+2  mg+2    Na+   CI     SO4-2    HCO3   Alkalinity
68      4           102    102   35         272      223

Vad blev fel? Den ska ju vara söt (Milk stout) mäskade på högre värme och hade i laktos.
Körde även med PH5.2 stabilizater eller vad den heter.

Kört med den förut när jag gjort stout och det har blivit bra då.

Resultatet som jag får är:

Ion Balance for Flavor, Color and pH (based on Adjusted Water above)

Sulphate : Chloride ratio: highly malty
Alkalinity and SRM: good for dark beer (150-300 ppm Alkalinity)

Någon som vet vad som gick snett? Vad jag borde köra på för vattenprofil för att få en bra söt milk stout? med mycket kropp och maltsmak?

Sv: Vattenbehandling för Milk Stout?

Jag tror inte det är vattnets fel att din Stout inte blir söt. Värdena ser ok ut förutom att där nog är onödigt mycket klorid. Men syftet med att du behöver hög alkanitet i en mörk öl är för att du annars kan få lågt mäsk-pH. Mäsk-pHt beror i sin tur på hur mycket vatten du har i mäsken, vilken malt, hur mycket malt samt sammansättningen i ditt vatten.
Har du testat verktyget Bru'n water?

Är inte säker på om det har någon betydelse utan jag skulle nog titta närmre på receptet och se om problemet ligger där. Att mäska i hög temp ger inte automatiskt söt smak, de sockerarter du får ut då ger ölen mer kropp, men smakar inte sött. Kanske behövs mer karamellmalt, tex?

3 Senast ändrad av alegi (2014-11-23 18:34:37)

Jag skall ge fullständigt recept, så kanske man kan lokalisera felet där.

Kör BIAB, så totalt vatten är 9 liter för att få ut 5 liters batch (brukar alltid få precis 5 liter).
Mäskvatten är dvs = 9 L.

Har i 7,2 gram PH 5.2 Stabilizator och alla tillsatser för vattenbehandlingen.

kör detta i 69 grader i 60 min.

0.85 kg    Pilsner (2 Row) UK (2.0 EBC) 65.5 %
0.06 kg    Chocolate Dark 6-Row (Briess) (827.4 EBC)    5.0 %
0.06 kg    Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC) 4.6 %
0.06 kg    Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC) 4.6 %
0.05 kg    Cafe (450.0 EBC) 3.9 %
0.05 kg    Wheat Malt, Ger (3.9 EBC) 3.9 %
0.04 kg    Oats, Flaked (2.0 EBC)  3.3 %
0.12 kg    Milk Sugar (Lactose) (0.0 EBC) 9.2 %
5.00 g    Goldings, East Kent [5.70 %] - Boil 60.0 min    Hop    9    16.5 IBUs
5.00 g    Goldings, East Kent [5.70 %] - Boil 15.0 min    Hop    10    8.2 IBUs

Det känns lite kaka på kaka att vattenbehandla samtidigt som du har i PH 5.2 Stabilzator. Jag misstänker att du fått en helt annan vattenprofil än den du tänkt dig men jag har ingen aning om det är orsaken till ditt problem.

Du menar en helt annan vattenprofil pga av PH 5.2 Stabilizator? För värdena fick jag från http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

6 Senast ändrad av jaymo (2014-11-25 13:25:11)

Vad jag kan se på receptet och den laktos du har i så borde väl ölen bli söt antar jag. Det liknar ju många Milk Stout-recept jag kunnat hitta. (även om jag aldrig bryggt med laktos själv, så vet inte exakt hur effektivt det är)

Mätte du OG? En gissning är att du fått ett dåligt utbyte vid mäskning...

Jag har heller aldrig bryggt med BIAB (så är kanske inte rätt person att svara =p) men min gissning är att vattenbehandling blir helt annorlunda då. Jag tänker lite såhär:
* En mörk öl behandlas med hög alkanitet därför att pH inte ska bli för lågt. Anledningen att det kan bli för lågt är att mörka maltsorter tenderar att ge en väldigt sur vört
* När du brygger på "vanligt" sätt har du normalt 2.5-3 ggr så mycket vatten som du har malt. Detta betyder att malten sänker pH ganska mycket om du har mörka maltsorter
* När du brygger BIAB så har du i ditt fall 9 ggr så mycket vatten som du har malt. Det betyder att ditt pH inte kommer påverkas så mycket som det skulle när man brygger utan påse. Risken är alltså att du har fått ett högt pH, eftersom du har hög alkanitet som också kommer ge dig ett högre pH. pH-stabilisatorn klarar nog inte vad som helst, så den kanske inte kunde hjälpa dig. Vad hade du egentligen i för att få upp din alkanitet så mycket?

Allt detta skulle kunna leda till att du fick ett dåligt utbyte, och i sin tur en mindre söt vört, generellt. Det är såklart bara ett långskott, om du har mätt din OG så vet du vilken effektivitet du fick. Men hög pH kanske kan påverka sötman också, vad vet jag.

Ett tips kan vara att du kikar på en vattenbehandlingskalkylator där du kan mata in din grain-bill. Den kan då ta hänsyn till hur mycket vatten du har, hur mycket malt du har och vilken typ du har, så får du en uppskattning på ditt pH. Testa Bru'n water, det finns en gratisversion i form av ett excel-ark där du kan göra detta. Du matar in din vattendata i flik 1, din target profile i flik 3, (sparge water-fliken kan du hoppa över) samt din grain bill i flik 4. Det pH du får i flik 4 ska helst hamna mellan 5.3 och 5.5. Där finns noggranna instruktioner i arket som du kan följa.

En annan relevant fråga kan vara när du tillsatte laktosen? I koket, gissningsvis?