Vad gör jag fel?

Hej,

inte ett så stort problem men ändå något jag reagerar på.

Varje gång jag brygger lager/pilsner så är jag extremt nöjd både till smak och doft. Men så fort jag brygger humlad öl som IPA/DIPA/APA etc så är jag inte riktigt nöjd.

Någonting fattas, och jag misstänker att det är humlen.

Jag tycker inte ölen smakar tillräckligt med humle, ändå har jag försökt göra om givorna, ökat eller lagt det mesta mot slutet av koket och 0mins giva.

Vad kan man göra för att förbättra öl som bör ha mycket smak av humle?

Ännu mer humle + torrhumling?

2 Senast ändrad av minke (2014-11-21 08:11:06)

Sv: Vad gör jag fel?

Mer (sen) humle och mer torrhumling är ju ett enkelt svar, men det beror ju lite på vad man utgår från. Kan du posta ett recept på en IPA/APA/DIPA du gjort som du tycker har detta problem?

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

minke skrev:

Mer (sen) humle och mer torrhumling är ju ett enkelt svar, men det beror ju lite på vad man utgår från. Kan du posta ett recept på en IPA/APA/DIPA du gjort som du tycker har detta problem?

Hur mycket humle är lämpligt om man torrhumlar en "typisk" IPA?
Jag läste något blogginlägg som förespråkade 0.5-1g per liter och det har fastnat lite i mitt bakhuvud samtidigt som jag inte har upplevt så överdrivet mycket humlesmak de få gånger jag torrhumlat...
Hur många gram per liter brukar torrhumla med, är 0.5-1g normalt eller brukar det torrhumlas med betydligt större mängder?

Retsticka men ingen taskvört!

4 Senast ändrad av jaymo (2014-11-21 10:21:58)

Radhusgrillen skrev:
minke skrev:

Hur mycket humle är lämpligt om man torrhumlar en "typisk" IPA?
Jag läste något blogginlägg som förespråkade 0.5-1g per liter och det har fastnat lite i mitt bakhuvud samtidigt som jag inte har upplevt så överdrivet mycket humlesmak de få gånger jag torrhumlat...
Hur många gram per liter brukar torrhumla med, är 0.5-1g normalt eller brukar det torrhumlas med betydligt större mängder?

Du kan nog ha betydligt mer än så. Har läst om folk som använder ca 3 g/liter som utgångspunkt för Amerikansk IPA och som sedan ökar eller minskar därifrån beroende på hur mycket humleprofil de vill ha. Men se till att välja en humle som du gillar smaken och doften av smile

Sen har ju kontakttiden betydelse också. Man hör ofta 7 dagar som standard, kan vara en bra utgångspunkt. Men har hört om folk som får bra resultat med längre tid än så, och även kortare tid, fast med ökad mängd humle.

Jag har kört med ca 30g i 25 liter, och tyckte det blev ok men kanske lite klent. Ska testa 80g (kottar) nu i kommande runda.

jaymo skrev:

Du kan nog ha betydligt mer än så. Har läst om folk som använder ca 3 g/liter som utgångspunkt för Amerikansk IPA
....
....
Sen har ju kontakttiden betydelse också. Man hör ofta 7 dagar som standard, kan vara en bra utgångspunkt. Men har hört om folk som får bra resultat med längre tid än så, och även kortare tid, fast med ökad mängd humle.

Jag har kört med ca 30g i 25 liter, och tyckte det blev ok men kanske lite klent. Ska testa 80g (kottar) nu i kommande runda.

Jag har en experimentell minibatch på jäsning som jag skall testa att torrhumla lite rikligare än jag brukar. Vi får se om det blir ok..

En följdfråga:
- Hur vanligt är det att torrhumla APA?

6 Senast ändrad av jaymo (2014-11-21 10:39:33)

Radhusgrillen skrev:
jaymo skrev:

Du kan nog ha betydligt mer än så. Har läst om folk som använder ca 3 g/liter som utgångspunkt för Amerikansk IPA
....
....

Jag har en experimentell minibatch på jäsning som jag skall testa att torrhumla lite rikligare än jag brukar. Vi får se om det blir ok..

En följdfråga:
- Hur vanligt är det att torrhumla APA?

Jag skulle säga väldigt vanligt. Det finns ju olika kategorier av APA men den humleprofil som jag förknippar med APA kommer troligtvis till stor del från en rejäl torrhumling. Jag har mest druckit öl från västkusten dock.

jaymo skrev:

Jag skulle säga väldigt vanligt. Det finns ju olika kategorier av APA men den humleprofil som jag förknippar med APA kommer troligtvis till stor del från en rejäl torrhumling. Jag har mest druckit öl från västkusten dock.

Då kommer hink nummer två få en släng av sleven den med, men dock den mindre mängden...

Här är ett exempel på en öl jag tycker saknar den där mängden humle man vill ha i doft och smak.

5 liters batch:

1.00 kg    Pale Ale Malt 2-Row (Briess) 90.9 %
60 g            Caramunich I (Weyermann) 5.5 %
40 g            Caraaroma (Weyermann)     3.6 %

0.50 g    El Dorado [15.00 %] - First Wort 90.0 min    Hop    4    5.4 IBUs
7.40 g    El Dorado [15.00 %] - Boil 15.0 min    Hop    5    33.7 IBUs
5.50 g    Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min    Hop    7    0.0 IBUs
5.50 g    El Dorado [15.00 %] - Boil 0.0 min    Hop    8    0.0 IBUs
5.50 g    Cascade [5.50 %] - Dry Hop 0.0 Days    Hop    10    0.0 IBUs
5.50 g    El Dorado [15.00 %] - Dry Hop 0.0 Days    Hop    11    0.0 IBUs

alegi skrev:

5.50 g    Cascade [5.50 %] - Dry Hop 0.0 Days    Hop    10    0.0 IBUs
5.50 g    El Dorado [15.00 %] - Dry Hop 0.0 Days    Hop    11    0.0 IBUs

Hur många dagar torrhumlade du? 0 dagar är i kortaste laget.. wink

10 Senast ändrad av alegi (2014-11-21 16:33:24)

Jag fyller aldrig i antal dagar i beersmith eftersom jag alltid kör på mellan 5-7 dagar. Så jag vet det i huvudet.

I detta fall var det 5 dagar i rumstemp sedan 2 dagar i kylskåp + gelatin för att få den blank.

Detta är dock ändå rätt skumt. Jag gjorde en svart IPA vars recept jag tappat bort, men den smakade mycket mycket mer humle, har för mig att det inte skiljde sig jätte mycket.

Men skulle behöva tips ändå på vad jag kan ändra på för att få ut mer humle.

Dvs, ska jag dubbla mängden från det jag hade på tidigare recept? eller finns det andra knep?

Här kommer en bild på min Svart IPA som jag är nöjd med, egentligen den enda IPA jag varit nöjd med och så har jag inte receptet kvar pga datoråterställning sad.

http://i.imgur.com/ikyjcSB.jpg?1

11 Senast ändrad av entombed (2014-11-21 19:21:10)

Tycker receptet ser ok ut. Fått ut bra med humlesmak i liknande apor. Skillnaden är väl att jag har ca 6g humle på 5 min giva och 5 humle till på torrhumlingen.

Kasta även i ~2g Kalciumsulfat. Samt jäs kanske på lägre temperatur om du ligger runt 20 grader idag.

Kan det vara så att du har en långsam kylning? Hur lång tid tar det för dig att kyla ner från kok till 18 C?
/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Jag tycker nog att 5g - 10g torrhumle per liter för APA/IPA är rimligt.

På senare tid har jag även övergått till att i koket ha i all humle från 20 min och framåt, d.v.s 20-min-givan ger motsvarande IBU som en vanlig 60-minuters-(eller 90-minuters)giv skulle ha gett. Det kräver rätt mycket mer humle - men smak och arom bevaras bättre.

Ett annat tips är att vänta med 0-min-given tills kylningen fått ner temperaturen till 70C och låta den humlen dra i 5-10 minuter innan man fortsätter kylning till lämplig jästemperatur.

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Detta är faktiskt något jag märkt, om jag väljer att ha i mer humle, skippa 60 minuters givan och får ut all IBU från t ex 30/20-10-5-2-1 minuter och sen stor 0 giva så smakar ölen mer.

Jag har alltid väntat med att ha i 0 minuters givan tills ölen är kyld till runt 70 grader, detta tycker jag har gett mig mer resultat.

Jag kanske bara hade i för lite sist. För min senaste IPA som står på fat är single hop Citra IPA och den smakar mycket mer än vad den jag skrev om gjorde.

Så antagligen var det bara en miss från min sida, men jag vill inte dra den slutsatsen än utan måste göra ett nytt försök och testa samma sak som jag gjorde med min IPA, för att se om det hjälper, fast i detta fall då kanske en APA.

Tjena
Jag hade också problem med att inte få ut så mycket humlesmak som jag önskade i början.
Jag sänkte helt enkelt bittergivan, i vissa fall har jag tagit bort den helt, och bara slängt i från 15 min och neråt.
Sen har jag torrhumlat ganska ordentligt. När jag brygger 10 L har det ofta fått bli 2 humlesorter. Jag har försökt hålla mig till runt 100-120 gram i koket och resten av påsarna, 80-100 gram som torrhumling. Jag har inte tyckt att det har varit någon ide att spara på det så det har fått åka med. Torrhumlar oftast 5-7 dagar och tycker definitivt att jag har fått fram humlesmaken på ett bra sett.