1 Senast ändrad av jaymo (2014-11-13 13:45:20)

Förkortat kok med pilsnermalt

Hej!

Vi råkade göra ett litet misstag när vi bryggde en IPA i veckan, som står och jäser nu: vi kokade nämligen bara i 40 minuter.
IPAn är av det mörkare slaget och består av ca 30% pilsnermalt, 12% karamellmalt och resten Maris Otter.

Humleprofilen var av late-hopping typ, så en liten giva skulle ligga i i 40 minuter, sedan fortsatte givarna på 30, 15 och 5 minuter före kokslut.
Där är ganska mycket humle i - sammanlagt ca 200 gram i koket och ytterligare 80 gram som ska i torrhumlingen, på 25 liter (batch). Framförallt är det Cascade.

Vid bryggningen så var vi övertygade om att enda egentliga anledningen att man kokar i 60 minuter var för bitterhumlen. Vi tänkte först koka i 60 minuter ändå trots att vi skulle ha i humlen senare, men bryggningen tog längre tid än tänkt så vi bestämde oss för att koka i 40 minuter.

Vi kokar alltid med ett lock halvöppet för att undvika att det droppar från spisfläkten, men så att ångan ändå kan komma ut. Koket blir då rullande, vilket det inte blir om vi kör helt utan lock.

Vi kör kylning med kopparspiral, som är klar på runt 30 min efter kokslut.

Efter bryggningen så kollade jag upp detta med koktider, och fick reda på att det finns risk för DMS, speciellt om man använder pilsnermalt.

Försöker tänka att det kommer bli bra ändå, men skapar ändå en tråd för jag har inte kunnat hitta någon som råkat ut för en liknande grej. Blir ju på sätt och vis ett intressant experiment smile Hoppas bara att ölen blir drickbar, tanken är nämligen att den ska bjudas på vid ett bestämt datum...

Men vad tror ni?
*Kommer den smaka och/eller dofta burkmajs?
*Om där finns förhöjda halter av DMS, kommer det ens märkas i en väl humlas IPA som har relativt mycket karamellmalt och är relativt mörk?
*Om ja, kan den bli god ändå trots märkbar smak av DMS? Upplever en mindre erfaren öldrickare (inte ölbryggare och domare) denna smak som en felsmak?
*Någon som gjort något liknande och kan uttala sig om resultatet?

Tack på förhand!

Återkommer även med resultat efterhand.

Sv: Förkortat kok med pilsnermalt

Det blir nog bra, dels var det bara 30 % pilsnermalt, dels är det överjäsning vilket gör att mer DMS sticker iväg genom jäsröret. Locket halvpå gör nog inte heller så mycket, DMS är väldigt volatilt och hinner nog sticka iväg ändå. Det som tar tid är att DMS ska bildas från sin "precursor" SMM och det sker oavsett om locket är på eller ej.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Generellt angående felsmaker o feldofter och om man kan gömma dem bakom en massa humle så skulle jag säga:
- Nej det går inte att dölja felsmaker o feldofter

Vad som händer är att man upplever någon obestämbar "funky" bismak/doft som blir svårare att identifiera eftesom smakerna o dofterna blandas.
Sedan är det väldigt individuellt hur enskilda personer upplever smak o doft eftersom man har olika trösklar för olika smaker o dofter.
Det går dock att träna upp sina sinnen så att man kan identifiera enskilda dofter o smaker.

En vanlig öldrickare häller ofta i sig ölen utan att dofta på det och sväljer fort så att den inte märker fel på samma sätt som den som verklilgen doftar o smakar på ett öl.

4 Senast ändrad av jaymo (2014-11-13 14:51:58)

Kenneth skrev:

Generellt angående felsmaker o feldofter och om man kan gömma dem bakom en massa humle så skulle jag säga:
- Nej det går inte att dölja felsmaker o feldofter

Vad som händer är att man upplever någon obestämbar "funky" bismak/doft som blir svårare att identifiera eftesom smakerna o dofterna blandas.
Sedan är det väldigt individuellt hur enskilda personer upplever smak o doft eftersom man har olika trösklar för olika smaker o dofter.
Det går dock att träna upp sina sinnen så att man kan identifiera enskilda dofter o smaker.

En vanlig öldrickare häller ofta i sig ölen utan att dofta på det och sväljer fort så att den inte märker fel på samma sätt som den som verklilgen doftar o smakar på ett öl.

Du har helt rätt i detta!

Syftet har aldrig varit att försöka dölja något, men jag tänker mig snarare att den detekterbara nivån av en felsmak borde behöva vara högre i en maltig och humlig öl, än i en mindre smakkraftig öl? Min förhoppning är ju att nivån ska vara tillräckligt låg för att det inte ska vara kännbart - svårt att veta hur det blev nu ju...

Sen min andra tanke angående hur just felsmaken DMS upplevs, så tänkte jag mer på att smaken "burkmajs" skulle kunna upplevas som en intressant smak, så länge den är tillräckligt subtil. Skulle en mindre erfaren öldrickare kunna uppleva den som god även om han/hon kan detektera den? Det sägs ju att lite DMS är "tillåtet" i ljus pilsner och lager, men inte i en Pale Ale - Men en vanlig öldrickare vet ju inte att denna smak inte är tillåten enligt öltypens definition utan tar ju ölen för vad den är smile

Jag har inte själv upplevt denna smak, så kan inte riktigt avgöra hur vidrig den är... Är det inget som ni har någon egen erfarenhet av?

ekstedt skrev:

Det blir nog bra, dels var det bara 30 % pilsnermalt, dels är det överjäsning vilket gör att mer DMS sticker iväg genom jäsröret. Locket halvpå gör nog inte heller så mycket, DMS är väldigt volatilt och hinner nog sticka iväg ändå. Det som tar tid är att DMS ska bildas från sin "precursor" SMM och det sker oavsett om locket är på eller ej.

Hoppas du har rätt! smile

Det luktar helt klart DMS från jäsröret. Dock av erfarenhet vet jag att dofterna som kommer i jäsröret inte nödvändigtvis innebär att det är så ölen kommer dofta =p
Den har stått i ca 7 dagar nu. Inbillar mig att doften är lite mildare nu än vad den var i början av jäsningen.

Det positiva är väl att DMS-lukt i jäsröret betyder att DMSen lämnar ölen antar jag smile

Är det någon som har egna erfarenheter av detta? Är det normalt med DMS-lukt från jäsröret om där är en andel pilsnermalt i ölen? Brukar det avta efterhand?
Kan ölen ändå vara fri från DMS-lukt, alternativt ha en så pass svag nivå att den ändå smakar gott? Eller är jag garanterad majsöl?

Om den smakar som någon form av IPA-lager-hybrid så är det helt okej, det kan jag åtgärda till nästa gång smile

När det gäller överjäsning så brukar det inte märkas att man har haft i pilnsermalt.
Gäller mer för underjästa öl som problem med DMS och andra svavelföreningar.
Vill du ha ett prov på öl med DMS så rekommenderar jag att du provar en Sofiero original.
Gärna lite ljummen, enligt mig en riktig rysare att dofta på (och smaka för den delen)   sad

8 Senast ändrad av jaymo (2014-11-22 23:54:00)

Tog ett smakprov i samband med torrhumling och kunde konstatera att det inte smakade dms, burkmajs eller något sådant. Smaken var ren och bra smile ska bli spännande att se hur den färdiga ölen blir!
Den majliknande doften som kom ur jäsröret speglade inte produktens doft, som jag hoppades.