Förkortat kok med pilsnermalt
Hej!
Vi råkade göra ett litet misstag när vi bryggde en IPA i veckan, som står och jäser nu: vi kokade nämligen bara i 40 minuter.
IPAn är av det mörkare slaget och består av ca 30% pilsnermalt, 12% karamellmalt och resten Maris Otter.
Humleprofilen var av late-hopping typ, så en liten giva skulle ligga i i 40 minuter, sedan fortsatte givarna på 30, 15 och 5 minuter före kokslut.
Där är ganska mycket humle i - sammanlagt ca 200 gram i koket och ytterligare 80 gram som ska i torrhumlingen, på 25 liter (batch). Framförallt är det Cascade.
Vid bryggningen så var vi övertygade om att enda egentliga anledningen att man kokar i 60 minuter var för bitterhumlen. Vi tänkte först koka i 60 minuter ändå trots att vi skulle ha i humlen senare, men bryggningen tog längre tid än tänkt så vi bestämde oss för att koka i 40 minuter.
Vi kokar alltid med ett lock halvöppet för att undvika att det droppar från spisfläkten, men så att ångan ändå kan komma ut. Koket blir då rullande, vilket det inte blir om vi kör helt utan lock.
Vi kör kylning med kopparspiral, som är klar på runt 30 min efter kokslut.
Efter bryggningen så kollade jag upp detta med koktider, och fick reda på att det finns risk för DMS, speciellt om man använder pilsnermalt.
Försöker tänka att det kommer bli bra ändå, men skapar ändå en tråd för jag har inte kunnat hitta någon som råkat ut för en liknande grej. Blir ju på sätt och vis ett intressant experiment
Hoppas bara att ölen blir drickbar, tanken är nämligen att den ska bjudas på vid ett bestämt datum...
Men vad tror ni?
*Kommer den smaka och/eller dofta burkmajs?
*Om där finns förhöjda halter av DMS, kommer det ens märkas i en väl humlas IPA som har relativt mycket karamellmalt och är relativt mörk?
*Om ja, kan den bli god ändå trots märkbar smak av DMS? Upplever en mindre erfaren öldrickare (inte ölbryggare och domare) denna smak som en felsmak?
*Någon som gjort något liknande och kan uttala sig om resultatet?
Tack på förhand!
Återkommer även med resultat efterhand.