Vattenbehandling IPA

Hej Bryggare,

Jag har lite funderingar på vad jag kan göra för att få ut mer av IPA´n. Kan jag behandla vattnet för att få ut mer av humlet?

Stockholm vatten
PH 8,5
Ca 29 ppm
Mg 4,2 ppm
Na 12 ppm
SO4 47 ppm
CI 16 ppm
HCO3 76 ppm

5,8 kg pale ale malt
0,05 kg Carafa II

15g Centennial 10% 60 min
15g Cascade 5,5% 60 min
50g Cascade 5,5% 20 min
50g Cascade 5,5% 5 min
100g Cascade flame out

67grader 60 min
Mash out 77grader

koktid 60 min

Jäst Am ale 1272

Robert

Sv: Vattenbehandling IPA

Jag har lagt in Stockholms vatten i Beersmith och använder det som "default". Sedan har jag lagt till ett vatten enligt Mike McDole som ska vara bra för IPA, hittat på nätet. När jag lägger in ett recept i Bs så lägger jag till totalmängd vatten (McDoles) som en ingridiens och simsalabim räknar Bs ut lämplig mängd salter. Fungerar bra för mig.

pH 7
Ca 111
Mg 17
Na 18
SO4 335
Cl 27
HCO3 70

jonel skrev:

Jag har lagt in Stockholms vatten i Beersmith och använder det som "default". Sedan har jag lagt till ett vatten enligt Mike McDole som ska vara bra för IPA, hittat på nätet. När jag lägger in ett recept i Bs så lägger jag till totalmängd vatten (McDoles) som en ingridiens och simsalabim räknar Bs ut lämplig mängd salter. Fungerar bra för mig.

pH 7
Ca 111
Mg 17
Na 18
SO4 335
Cl 27
HCO3 70

För mig som är novis på vattenbehandling och kemi..
Om man har "stockholmsvatten" och vill brygga en bra IPA, vilken är då de enklaste åtgärderna för att få det bra om man nu inte vill ha hela kemiskåpet hemma..

Retsticka men ingen taskvört!

Enligt BS uträkningar och mina anteckningar på 30L enligt McDoles som jag kör på när jag gör IPA så tillsätter jag 10.9g kalciumsulfat, 0.5g bordssalt och 6.7g magnesiumsulfat smile

Om man bara vill framhäva beskan kan sådär 5-10 g kalciumsulfat till 20 liter vara lagom. Tillsätts koket.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Rugar skrev:

Enligt BS uträkningar och mina anteckningar på 30L enligt McDoles som jag kör på när jag gör IPA så tillsätter jag 10.9g kalciumsulfat, 0.5g bordssalt och 6.7g magnesiumsulfat smile

Det brukar landa där ungefär! Sen har jag köpt in pH-stickor och börjat med mjölksyra för att nå ungefär pH 5.2.

Tack för bra input.

@ekstedt
Kan du förklara skillnaden mellan att framhäva beskan med hjälp av kalciumsulfat alternativt att ha en större bittergiva?

Det jag är ute efter är att få mer bett / krispighet i IPA´n.

BBOB skrev:

Tack för bra input.

@ekstedt
Kan du förklara skillnaden mellan att framhäva beskan med hjälp av kalciumsulfat alternativt att ha en större bittergiva?

Det jag är ute efter är att få mer bett / krispighet i IPA´n.

Du har förekommit mitt svar, jag skulle beskriva det som att man just får mer bett och krispighet. Men det finns ju vissa begränsningar i att uttrycka smaker i ord för att uttrycka det milt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/