Efterjäsning med champagnejäst, typ Barley Wine

Hej alla.
Det börjar bli lite ont om tid för julölen. Jag fläskade till rejält med ett OG på 1.110. Wyeast 1214 jäste snabbt och lätt ner det til 1.033. Jag tappade om och slängde i en förkultur på champagnejäst, som aldrig gav något livstecken ifrån sig. Samma sak med Redstar torr champagnejäst och den i desperation prövade starkvinjästen från stormarknaden. Jag har förstått att det kanske inte är någon dans på de saligas ängder för de små jästcellerna att dyka ner i en allaredan alkoholstinn soppa, men jag hade hoppats att några av dem hade överlevt. Julölen far väl kanske inte illa där den står, men den blir ju i sötaste laget och någon kolsyra blir det väl heller inte tal om. Har jag missat någon procedur i det här med en andra jäsning, eller finns det någon annan dunderjäst som kan få fart på det hela? Tacksam för alla svar

JP

Sv: Efterjäsning med champagnejäst, typ Barley Wine

Problemet med vin- och champagnejäst är att de ofta saknar förmågan att bryta ner mer komplicerade sockerarter än disackarider. Har du jäst ut såpass som till 1033 är det stor risk att det som finns kvar inte kan metaboliseras av jästen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

70% skenbar utjäsning är väl rätt bra med tanke på omständigheterna, dvs drygt 10% vol alk?
Tror att det blir svårt att ytterligare få ner SG, kanske några punkter till men inte så mycket mer.
T.o.m. så kallad turbojäst hjälper nog inte i det här läget.
Precis som ekstedt skriver så är det troligen inte några enkla sockerarter kvar utan mest maltotrios och ännu längre sockerkedjor (dextriner)
Kanske kan man skicka i lite mer amylas-enzym (se även andra trådar om avstannad jäsning) för att få ytterligare lite nerbrytning av de sockerarter som är kvar.

Ok - tack för goda råd. Jag petar ner lite enzymer så kanske det kan bli lite kolsyra ändå. En julöl i sötaste laget, men jag hade väl ändå inte tänkt att ha den till sillen.
JP

Vänta nu.

Om du bara tillsätter lite sockerlag så borde din champagne/vin-jäst kunna producera kolsyra utifrån det.

Enzymer däremot kan påverka utjäsningen rejält.

Ett exempel, gjorde en mörk barley wine/imperial porter med mycket specialmalter som jästes med belgisk jäst (Wyeast 1581), OG 1,096. Stannade på 1,042.

Buteljerade några flaskor av den och splittade resten av batchen i 3 delar:
a) Fick sockerlösning tillsatt + champagnejäst + alfabeta-enzym. FG 1,026.
b) Sockerlösning + enzym. FG 1,032.
c) champagnejäst + enzym. FG 1,032

Alla primades med 5g/l och fick rejält med kolsyra.

Andra öl jag enzymat (Pale Ale oftast) har konsekvent stannat på 1,004-1,006 oavsett jäst och mäsktemp.

Så att tillsätta enzymer och sedan direkt buteljera skulle jag säga är flaskbomber med kort stubin.

Efter ca tre månader har min Barley wine fått en acceptabel kolsyrenivå, var på väg att tillsätta ny jäst i samband med flaskningen men av någon anledning glömdes det av, skulle gissa på att du får kolsyra snabbare med den extra jästen du redan tillsatt, vill du underlätta för jästen kan du göra lag på bryggsocker/dextros vilket jästen har lite lättare arbeta med om den är kinkig, dock är ju det enchansning men du har ju redan rätt mycket jäst i bryggden...

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey