Några kommentarer till ovanstående:
Laka direkt ned i kokkärlet och dra på värmekällan för koket mitt i lakningen för att spara tid till kok. 2kW induktionshäll är lagom till ett 24L kokkärl medan större kärl kräver mera effekt för optimal process och bra slutresultat. Direktverkande element i mäsken ger högre verkningsgrad än induktion.
Värmning av mäsk/lakvatten utför jag i ett dedikerat kärl med 2x2,3kW värmeelement installerade vilka jag kör på två olika faser i bostadens elsystem. Att värma 20L mäskvatten till kring 75grader tar ca20min med denna vattenvärmare. Således mycket tidsbesparande utan att behöva planera och krångla med förvärmning i ugn, att ha mäskvattnet i ugn en hel dag låter som en potentiell bakteriehärd i mina öron men jag kan ha fel.
Med lite rutin räknar jag med 5 timmars processtid för en batch som fyller ett av mina 19L Corneliusfat. Just fat anser jag vara den mest tidsbesparande investeringen kring dessa volymer och större då man ledsnar på tidsödande flaskhantering efter ett tag. Fatinvesteringen var en förutsättning för att jag skulle orka fortsätta med den här hobbyn.
Angående kokkärl så är min rekommendation ett att sikta på MAX 60% av kärlets volym ner i flaska/fat för att inte riskera överkok.
Avseende maltkvarn så började jag med en Corona för att sedan uppgradera till Ölkompaniets kvarn. Största skillnaden mellan dessa alternativ anser jag vara större exakthet i inställning av valskvarnen, det är värt 50% i merkostnad (300kr) för den investeringen om man tror sig vilja hålla på med detta på reguljär basis.
Fyll jäskärlet till MAX 80%, det är inte roligt då det bubblar över under den initiala jäsningen, där är jag vis av erfarenheten.
Refraktometer är en vettig investering, går att få hem för kring 300spänn från Kina. Underlättar bryggdagen men är inte optimal till densitetsmätning efter jäsning.
Hoppas några av dessa tips kan vara till hjälp, håller med om att Google är ett stort svåröverskådligt ställe.
MVH
//NJN