Hjälp en nybörjare göra julöl

God dag! Är helt ny inom detta med ölbryggeri och satte min första sats i förrgår (färdigt 5-literskitt från annan nätbutik), men är redan sugen på att köra en till. Har köpt men ännu inte läst boken "brygga öl", så jag kanske är lite tidigt ute att fråga efter råd redan.

Det jag är ute efter är egentligen ett recept på ett julinspirerat öl åt porterhållet (tänk D Carnegie, gärna lite chokladig och lätt julkryddad) och egentligen mer eller mindre en inköpslista för att uppnå detta. Någon som känner sig manad att upplysa en glad amatör? smile

Med vänlig hälsning
Anders

Sv: Hjälp en nybörjare göra julöl

Mycket visningar men inte lika många svar.. Aja, beställt en hög med grejer nu så får vi se vad det blir.

Annars kan du kolla in tråden "Dennys Imperial Vanilla Bourbon Porter".
En trevlig porter som passar bra till jul även om tiden kanske börjar bli lite knapp för att bli klart till jul.

Jag sneglade lite i den tråden faktiskt, så det blir nån variant av den. Vissa ingredienser var slut och undviker okrossad malt så långt det går eftersom jag inte har egen kross och lite sådär. Matade in mina grejer på brewersfriend.com för att uppnå nån slags balans. Men som sagt, jag är superrookie och kör 5-literssatser för att inte sabba för mycket på samma gång smile

5 Senast ändrad av cabrón (2014-11-15 10:22:32)

Aidet skrev:

Jag sneglade lite i den tråden faktiskt, så det blir nån variant av den. Vissa ingredienser var slut och undviker okrossad malt så långt det går eftersom jag inte har egen kross och lite sådär. Matade in mina grejer på brewersfriend.com för att uppnå nån slags balans. Men som sagt, jag är superrookie och kör 5-literssatser för att inte sabba för mycket på samma gång smile

Nu vet jag inte vilka malt/humle/jäst sorter du har hemma men det går att göra julöl/stout med det mesta. Vanilla bourbon är en ganska komplex öl och överkurs för en nybörjare. Det är iaf inte nödvändigt med en så lång ingredienslista för att göra en god och smakrik julöl.  I ditt fall skulle jag göra en enklare variant, d v s en alkoholsvagare öl (5 - 6 %) med färre maltsorter. Kryddning är svårt då det lätt tar över men vanilj är alltid en höjdare till julölen.

Jag har gjort recept enligt min tråd "tyck till om mitt första recept", men har ännu inte kommit fram till kryddning, eller om jag kanske till och med lugna mig med det. Kan vara bra att göra ett neutralt öl innan man blivit varm i kläderna tänker jag. Men i framtiden kommer jag säkerligen labba med detta. Är även chilinörd, så ett chilikryddat öl känns som en vinnare på nåt sätt smile

Aidet skrev:

Jag har gjort recept enligt min tråd "tyck till om mitt första recept", men har ännu inte kommit fram till kryddning, eller om jag kanske till och med lugna mig med det. Kan vara bra att göra ett neutralt öl innan man blivit varm i kläderna tänker jag. Men i framtiden kommer jag säkerligen labba med detta. Är även chilinörd, så ett chilikryddat öl känns som en vinnare på nåt sätt smile

Pratade med en kollega som gjort misstaget att lägga i chili i koket. Han sa att det smakade gammal kokt paprika om ölet. Skulle gissa att det är en bättre ide att isåfall "torrhumla" med chilin men jag får påpeka att det bara är en ren gissning så dubbelkolla med någon som vet först, ville mest bara varna för "kokt paprika" som kollegan kallade sitt misslyckande..

Vill du labba med kryddning är tinkturer ett ganska smidigt sätt att testa sig fram.
Låt kryddor dra med sprit i någon vecka så kan du tillsätta en matsked eller så av vätskan  i samband med att du flaskar ölen. Då kan du ju göra flera olika kryddningar på samma batch.. Gör du 20 öl kan du ju skapa fyra olika kryddningar och få fem flaskor av varje. Hellre vaska fem flaskor än en hel batch.

Retsticka men ingen taskvört!

Det är ju inte så dumt faktiskt. Tänkte jag inte på. Snabbar ju på hela prova-sig-fram-med-kryddor-perioden avsevärt. Ska sätta iväg mot ica sen och handla vaniljstång och lite annat gött smile