Sv: Lättölstråden

Jag håller med om att det kan bli fel att tänka i procent. För starka öl vill jag oftast till och med ha mindre absolut mängd karamellmalt eftersom de ändå får så mycket kropp av basmalten. Men om vi pratar om lättöl så är det väl en alkoholstyrka kring 2% vi pratar om, så är det väl inte helt fel att ange mängderna malt i procent. Om man anger i vikt så behöver man inte bara veta totala volymen öl utan även utbyte och svinn i olika delar av processen.

Jag kollade mina loggar och jag har haft upp emot 48% carapils i lättöl, tillsammans med att hög mäsktemp på 73 grader för att få så låg utjäsning som möjligt. Det slår igenom i smaken som blir lite söt och honungslik, men det kan vara trevligt om man balanserar upp det med ordentligt med humle och/eller rostad malt.

Jag har en ganska ljus lättöl på tapp nu med 40% carapils och rejält med Simcoe och Kohatu, jäst med lagerjäst. Lite som en lättölsvariant av modern lager, men det smakar mycket sötare. Det funkar tillsammans med den fruktiga humlen men är inte vad man förväntar sig av en modern lager.

Jag bryggde min första sats lättöl igår. Kommentera gärna.

0,1kg carapils
0,3kg pilsnermalt
73grader 60min mäsk
10g amarillo 10min
10g amarillo 0min
10g tetnanger 0min
totalt 4,5 liter ner i jäskärlet.
5g lallemand Nothingham jäst

Beräknad OG: 1022
Verklig OG: 1021
Beräknad alkohol: 2,1vol

Jäser fint.

Lite lågt OG, och ingen bitterhumle är väl det jag tänker på.
Det finns risk att den blir för tunn och blaskig. Men jag har bara bryggt lättöl två gånger så jag är långt från expert. :-)

29 Senast ändrad av megen (2014-05-04 20:30:12)

Jag experimenterar med maltodextrinstinna lättöler. Mäskar vid 78- 80 grader. Min senaste hade ett OG på 1.047 och mitt beränkade FG är runt 1.030. Maltodextrinet gör att ölet inte kommer upplevas som speciellt sött utan fylligare.
Har gjort detta några ggr och blivit relativt nöjd med resultatet. Nu är det mest finlir för att få det perfekt.

Vad är det du inte är nöjd med och vilka ölstilar har du försökt efterlikna?

Själv har jag funderat på att brygga en lättöl-saison.
Saison jäser ju ut ordentligt och ska ha en lätt kropp, så jag tänkte att det kunde vara en lättare variant att lyckas med. Men jäsa den riktigt varmt för att kräma ut jästkaraktären extra mycket.

De jag gjort är inte hundra procent balanserade än. Poängen med mitt sätt att brygga lättöl är att man i princip kan brygga vilken medelstark ölstil som helst Fast i lättölsvariant. Gjorde en tysk pilsner som blev bra, men fylligheten i den är lite för stor. Så jag ska ändra lite i processen till nästa gång. Inte tillsätta något maltodextrinpulver alls samt att jag ska minska lite på malten. Lägre OG, kanske kring 1.045 då tror jag det kommer bli bra. Nackdelen med att brygga en väl utjäst saison kan vara att det blir så väldigt lite malt i förhållande till färdigt öl,  vilket antagligen kommer leda till ett otroligt blaskigt öl.

megen skrev:

Jag experimenterar med maltodextrinstinna lättöler. Mäskar vid 78- 80 grader. Min senaste hade ett OG på 1.047 och mitt beränkade FG är runt 1.030. Maltodextrinet gör att ölet inte kommer upplevas som speciellt sött utan fylligare.
Har gjort detta några ggr och blivit relativt nöjd med resultatet. Nu är det mest finlir för att få det perfekt.

Sugen att testa!
Mäskar du in där uppe i temp oxå eller stegar du dig dit?

/Thomas