Sv: Lättölstråden
Jag håller med om att det kan bli fel att tänka i procent. För starka öl vill jag oftast till och med ha mindre absolut mängd karamellmalt eftersom de ändå får så mycket kropp av basmalten. Men om vi pratar om lättöl så är det väl en alkoholstyrka kring 2% vi pratar om, så är det väl inte helt fel att ange mängderna malt i procent. Om man anger i vikt så behöver man inte bara veta totala volymen öl utan även utbyte och svinn i olika delar av processen.
Jag kollade mina loggar och jag har haft upp emot 48% carapils i lättöl, tillsammans med att hög mäsktemp på 73 grader för att få så låg utjäsning som möjligt. Det slår igenom i smaken som blir lite söt och honungslik, men det kan vara trevligt om man balanserar upp det med ordentligt med humle och/eller rostad malt.
Jag har en ganska ljus lättöl på tapp nu med 40% carapils och rejält med Simcoe och Kohatu, jäst med lagerjäst. Lite som en lättölsvariant av modern lager, men det smakar mycket sötare. Det funkar tillsammans med den fruktiga humlen men är inte vad man förväntar sig av en modern lager.