Fungerar separat kokning av bitterhumle?

Jag kommenterade tråden om "Dela upp kokningen" och funderade lite till på vad Anyman skrev om att man får ut mindre alfasyra vid kok av mera koncentrerad mäsk. Om man drar detta åt andra hållet så skulle man alltså kunna extrahera mera alfasysyra om man reducerade maltmängden. Skulle man alltså kunna koka bitterhumlen separat i en mindre volym vatten? Lite simulering med siffror enligt Beersmith:

Vi utgår från ett recept med 20l mäsk kokad på 6 kg malt och 40 g Humle (60 min), Det ger OG 1,066  och 68,4 IBU.

Om man delar upp och gör 15 liter mäsk på 6 kg malt och kokar humlen separat i 5 liter vatten får man 15 liter mäsk med OG 1,087 och 5 liter humlevatten med 334,6 IBU. Tillsammans blir det 20 liter med OG 1,066 och 83,5 IBU, dvs man får ut 22% mer alfasyra.

Sen kanske man får ta siffrorna med en nypa salt för:
Om man kokar 40g humle i 10 liter vatten får man (enl. Beersmith) 201 IBU,  och om man fördubblar humlemängden fördubblas IBU. Varför man då inte får ut 402 IBU om man kokar 40 g i 5 liter vatten kan nog bara Bradley J Smith förklara.
Om man modifierar profilen för att simulera att man kokar humlen under lock (ingen avdunstning) blir IBU = 325. Dvs lägre, vilket kan tolkas som att alfasyran stannar kvar i vätskan - bara vattenånga kokar bort. Om det är sant har jag ingen aning om.

Om man tror på siffrorna, dvs att man extraherar mer alfasyra om man kokar bitterhumlen separat, så borde man vinna en hel del:

Det blir billigare
Man kan koka humlen parallellt och hinner kyla ner den tills mäsken är färdig.
Man behöver inte så stora kärl.
Man kokar en mindre volym mäsk,vilket går fortare och drar mindre energi.
Det går fortare att kyla en mindre volym mäsk
Man kan använda den kylda humlevätskan för att ännu snabbare få ner temperaturen på mäsken.

Man skulle kunna tänka sig att man i BIAB-fallet mäskar 15 liter, och därefter drar ur det sista sockret med 5 liter nytt vatten som man då kokar separat med bitterhumlen. Det blir lite lägre värde på IBU beroende på hur mycket socker som finns kvar men det är fortfararande lönsamt.

Finns det några invändningar? Har någon provat? Behöver bitterhumlen sockret i mäsken av någon anledning?