Brygga med 100L kokgryta med omrörare.....

Hej!

Har precis fått en 100L kokgryta med omrörare (ångmantel, eldriven)
Är det någon som har ideer kring vad som skulle bli bästa setupen om man har en sådan i riggen?
Är tacksam för alla förslag!

/Jesper

Sv: Brygga med 100L kokgryta med omrörare.....

Mäsk- och kokkärl. Det är väl en sådan där man får tippa på för att tömma. Den får väl då placeras högre än det särskilda lakkärl man då måste ha. Sedan behövs pump till recirkulation och överförande av vörten till kokgrytan efter att denna tömts på drav. En del sådana här grytor kan efter koket tömmas på ånga och vatten i manteln och istället kan kylmedium pumpas in. Då kan man även köra med omröraren för snabbare kylning.

Funderar på om man skulle kunna modifiera grytan genom att svetsa ett rör som går innifrån grytan rakte genom manteln och ut så man har en vanlig avtappning oxå.
Sedan köra med ett "innerkärl" typ som på Braumeister som man lyfter ur vid lakningen. Då behöver man ju inte flytta vörten förrän den ska i jäskärlet.
Är skulle jag vilja säga en ok svetsare och skulle det inte funka så har jag en vän som är licenssvetsare smile

4 Senast ändrad av Weinkeller (2014-11-13 09:16:01)

Dumt att göra en genomföring, ser inga vinster med det snarare möjliga problem. Vill du köra med ett innerkärl så är det inga problem. Du kan troligen kyla i grytan på det sättet Björn angav alternativt med kylspiral eller plattvärmeväxlare. Du för över ölen via hävert med tex bazookascreen på. Med eller utan pump. Rekommenderar en hopback om du mäskar med innerkärl så blir du av med det mesta böset till jäskärlen.

Kommer nog bli en genomföring för att slippa ha slang eller annat ut från grytan. Skall även fixa till en bra bazooka screen till denna. Är det någon som har ritning på hur en hopback är uppbyggd?

Skulle du inte kunna montera en fast hävert av metallrör  istället för att göra en genomföring?

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Jo visst skulle det vara möjligt men i så fall får jag göra om omröraren.

Jag är också skeptisk till idén om att göra en genomföring, inte för att det inte går, utan för att nyttan inte är värd besväret. Om det bara handlar om att föra över vörten till jäskärlet efter kok så funkar en hävert mycket bra. En grov silikonslang skulle jag rekommendera så får man lite fart och slangen tål hög temperatur om man vill köra no-chill (vilket jag gör). Med en påsklämma på slangen kan man sen reglera ner flödet så att man inte får med så mycket druv i slutet.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Dukan gå gå in och titta på min gryta . Jag hargjort en genomföring  precis där den börjar bli rund i botten där satt jag ett 12 mm rör och avtappning. Jaghar ävengjort encylinder somdu kan se på min hemsida (dock ej färdig) garagebryggerie.n.nu .det går alldeles utmärkt att koka vörten i samma kokare,  efter lakningså häller dutillbaka vörten efter kok kyl som vanlig med spiral. Det går alldeles perfekt att stegmäska i densamma.

Det skall vara garagebryggeriet.n.nu

Det skall vara garagebryggeriet.n.nu

Vart håller du till pegasus? lite nyfiken på kursen, jag och min polare.