Jäsningen slutat helt plötsligt efter 2.5 dagar
För att den jäst ut från 1.046 till 1.008 ![]()
WLP002 på förkultur, 19C, jästnäring och syrgas!
Den smakade dessutom helt ok, så hade jag tappat den på fat kunde den varit klar på under 3 dagar!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäsningen slutat helt plötsligt efter 2.5 dagar
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
För att den jäst ut från 1.046 till 1.008 ![]()
WLP002 på förkultur, 19C, jästnäring och syrgas!
Den smakade dessutom helt ok, så hade jag tappat den på fat kunde den varit klar på under 3 dagar!
Se där! Som min pilsner med US05 då! Fast den jäste ju ut till 1.000 på 3 dagar frå ca 1.062. Helt ofattbart. Den kunde jag inte slå på fat för den var ju sur. Men jag körde torrjäst utan syrgas. Hur är det möjligt?
Vilken jästemp hade du? Jag hade en rumstemp på 19 tror jag. Då någon grad svalare på golvet.
Hur blev den sen? eller den är fortfarande i jästank?
Ja - man får väl haka på här - för några år sedan - från OG 1107 till 1019 på fem dagar - sedan nere på 1016 efter ytterligare tre veckor. Tillskott med en viss andel olika sockersorter efter två dagars jäsning hjälpte till. Förkultur på två Wyeastpåsar samt två påsar torrjäst.
Sorry att behöva vara lite "neggo".
Jag tror inte att det här inlägget hjälper de som har som problem med sin utjäsning.
Ge dem lite bra råd o tips istället. ![]()
Haha Yeah! Svensson vad hade du för syrgas-inställningar? Har ju samma grejer som du men har för mig att vi körde helt olika L/min. Man skulle ju haft en DO mätare...
Svårt att hitta bra fakta just kring syrgas.
Jag ville bara visa på att genom att vara noggran med syresättning, pitch rate och färskhet så slipper man problem. Mina egna krav är skyhöga och jag dricker hällre mina egna öl än trötta flasköl på Bishops.
Det fins ett exempel på syresättning från white labs i jästboken.
De syresätter med 1L/min i 60sek för 9ppm i 20L 1.077 vört.
(Att skaka i 5min gav 2.71ppm)
Jag brukar lägga mig på 2min med lite mer än 1L/min för mina 40L.
Vi pratade ju om det här tidigare, Christian. Jag undrar om man inte skulle få högre upptag om man körde mindre flöde under längre tid (alltså snarare .5 lpm i 4 minuter som kanske då blev tre för samma resultat).
Fast - flaskan innehåller väl närmare sjuttio liter så det kan väl spela mindre roll iofs.
Det fins lite mer info i den här tråden: http://www.homebrewtalk.com/f13/all-you … on-414616/
Problemet med dessa mätningar som jag ser det är att man mäter direkt efter man tillsatt syrgasen. Det fins ingen info om hur mycket av "head space" syret som man kan tillgodogöra sig.
Din fundering Björn är ju egentligen om man får samma bubbelstorlek oberoende av flödet. Min magkänsla är samma som din och det framgår inte om det är ett antagande eller uppmätt.
När jag har byggt en in-line syresättning ska jag definitivt gå ner i flöde till 0.5l/min, men just nu när jag får stå och hålla pinnen så blir det nog mer.
Enligt artikeln jag läst utgår författaren ifrån att ett flöde nere vid 0,1-0,2 borde kunna ha en nästintill 100% överföring till vörten.
Tror det var i BYO.
Har inte riktigt vågat tro på 100%, Räknar snarare på 80% med 0,2L/min enligt författarens uträkningar.
För mig blir det någonstanns runt 100sec på 18L 55og öl. Alltså mycket mindre syre om man jämför med er.
Har ju dock ingen aning om jag ligger bra eller dåligt till i DO...
Har också läst Yeast men där tar dom heller inte upp något om flödets betydelse.
Lyssnade nyligen på bn radio där de prata om både över attuenation pga infektion samt att man ska låta jästen göra sitt. Att lägga den på fat efter 3 dagar skulle troligtvis ge problem med felsmaker som ex diacetyl.
Ja det är nog inte att rekomendera om man inte tänkt dricka upp det redan helgen efter
Min står fortfarande i jästanken.
Det jag inte skrev var att jag rampade upp tempen till 20 efter 1,5dagar och till 22 när jäsningen började avta efter 2dagar. Efter 4 dagar testade jag för diacetyl och började sänka tempen med ca 3grader/ dag.
Ska förhoppningsvis få tillbaka min kylare snart så att jag kan krasha ner ölen ordentligt tillsätta gelatin och tappa på fat till helgen. Ni kan få provsmaka resultatet den 4:e december om ni kommer på SHBFs träff på Nya Carnegiebryggeriet.
På temat snabba jäsningar som slutar i förtid som kanske inte var trådskaparens tanke men precis som Kenneth påpekade så tycker jag trådrubriken drar tilll sig bryggare som upplever problem med utjäsningen.
Tillsätter man tillräcklig mängd jäst så har syresättningen mindre betydelse, likaså om man använder torrjäst. Det om syre.
Jag upplever att de allra flesta som får problem med sina jäsningar är att de pitchar varmt och sedan låter temperaturen avta, särskilt i kombination med högflockande jäst. Man får en explosionsjäsning som släpper ut allt möjligt otrevligt och sen blir jästen nöjd och slår sig till ro när tempen går ner och lämnar en del skit kvar samt de komplexare sockerarterna. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit det här:
Pitcha under tänkt jästemp och höj sedan tempen när jäsningen börjar avta, tre grader efter tre dygn brukar vara ganska standard och fungerar i de allra flesta fall. På så sätt får man en öl som jäser ut och som ger en öl utan felsmaker. Sedan, använd hellre för mycket än för lite jäst så har du alla möjligheter att lyckas.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäsningen slutat helt plötsligt efter 2.5 dagar