proteinutfällningar

De sista gångerna jag bryggt har det blivit så stora sörjiga utfällningar, troligen protein, i mäsken. Jag brukar  köra 25 liter som jag har i kittel på spisen.  Vad kan det bero på, slarvar jag med för hög temp? Har en digital termometer i, försöker hålla de temper som anges i recepten. Resultatet har iofs blivit bra. Vem vet mer om liknande?

Sv: proteinutfällningar

Vad har du använt för malt?

Jag köpte Maris Otter Extra Pale som jag aldrig använt tidigare och upplevde att det fällde ut väldigt mycket mer än när jag bryggt med annan malt
Kan å andra sidan bero på att det syns tydligare i betydligt ljusare vört än jag normalt brukar ha i grytan...

Retsticka men ingen taskvört!

Nu var det Viking pilsnermalt, och den var krossad. Hmmm, kan det vara tecken på att den varit krossad lite för länge innan den användes? I ärlighetens namn tittade jag inte på något datum på påsen. Nu ska jag  köra en omgång till i helgen, men den här gången maler jag själv och ta Weyemans istället, i övrigt samma recept.

Som jag förstått så är detta helt normalt. Har själv sedan min första bryggning alltid haft ett fint grått täcke över mäsken som till och med oftast måste skäras lite i för att inte mäsken ska sätta sig. Fattade först inte att det var detta som gav mig fastnad lakning dom första 30 bryggderna... Jäklar vad glad jag blev när jag sedan dess aldrig fått en fastnad lakning igen! tongue Skära, Skära och Skära är nu standard på mina bryggdagar.

Använder Weyermann.

Senaste bryggningen gick mycket bra, och den här gången var jag väldigt mycket mer varsam med temperaturen på mäsken. Jag tänker att jag nog haft lite för varmt på de föregående gångerna. Nu körde jag stegvis värmning till rätt temp. Nästan dubbelt så lång tid, men bättre blev det.