Julbrygd i fara! Jäsning startar inte

Hej,

igår bryggde jag årets julbrygd och använde mig av White Labs Trappist Ale (WLP500) till jäsningen. Jag gjorde som stod förklarat, ställde fram den några timmar i förväg. Jag syresatte vörten genom att vispa med en ballongvisp (som jag kokat i vatten) aggressivt. Därefter skakade jag provröret med jäst så att den blandades rejält, öppnade den direkt och hällde i.

Nu har det gått 24 timmar utan att det har hänt något. Vattenpelaren i jäsröret står stilla.

Jag ställde jäskärlet i ett rum som bara var 18 grader till att börja med. Kan det ha varit felet? Nu står den i ett varmt rum iallafall.
Kan felet ha varit att jag hällde i den för snabbt direkt efter omskakning? Eller är något annat på tok. Jag har aldrig haft problem med att jästen inte startar (förvisso bara bryggt sju batcher så är tämligen orutinerad).

Tacksam för svar och tips för att lösa detta (och rädda julen!).

/ Ludvig

Sv: Julbrygd i fara! Jäsning startar inte

Kanske lite konstig kommentar men har du kollat i jäskärlet om det är skum på ytan?
Om det inte är helt tätt så läcker kolsyran ut på sidan o inte genom jäsröret.

Sedan misstänker jag att belgisk alejäst vill ha det varmare än 18 grader.

Kan också vara så att jästen är i tillväxtfas under första dygnet o då sker ingen kolsyreproduktion.

Hoppas att det ordnar sig.

Jag kände samma oro häromveckan när jag insåg att jag låg i underkant i jästmängd. Som Kenneth är inne på är det så i mitt fall att hinken inte är tät så jag har istället kikar på ytan.
Första dygnet syntes inget men morgonen dag två syntes ett tunt skum och på kvällen 48 timmar efter bryggningen var det påtagligt skummig för att skvallra om att det jäste. Ytterligare ett dygn senare hade ett tjockt skum börjat klättra uppåt så sedan dess har jag kopplat av... Å andra sidan är jag fortfarande lite osäker på resultatet av att ha jäst lite för varmt och börjat med jästmängd i minsta laget... Men å andra sidan skall det bli en fruktspäckad julöl så det kanske kommer funka..

Retsticka men ingen taskvört!

Tack för svaren.

Det där med huruvida det är tätt eller inte hade jag inte tänkt på. Kan vara så att locket är skadat lite sen sist då jag öppnade det med en skruvmejsel och det fick fula märken. Kanske läcker lite kolsyra. Sen ser jag inte om det är nån skum, ska man kanske öppna och kolla? Jag hoppas den har kommit igång imorgon bitti.
/ Ludvig

Oroa dig inte. Den där jästen kan vara rätt trögstartad.

/Martin

Gjorde också julöl på samma jäst för någon månad sedan, gjorde en förkultur och det tog typ 3 dagar för den att börja jäsa, dock när jag pitchade förkulturen i ölen startade den på några timmar, verkar vara normalt för den strainen

suur skrev:

Gjorde också julöl på samma jäst för någon månad sedan, gjorde en förkultur och det tog typ 3 dagar för den att börja jäsa, dock när jag pitchade förkulturen i ölen startade den på några timmar, verkar vara normalt för den strainen

Det här illustrerar väldigt väl varför det är en bra idé att alltid göra en förkultur på flytande jäst. Jag har själv varit med om detta flera gånger, och även när jag inte har gjort en förkultur och då blev det ingen vidare bra jäsning. Det är inget specifikt för just den stammen utan det har nog mer att göra med jästens skick.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Nu har den kommit igång! Tack för svaren!

Var det receptet från shbfs register du bryggde?den med honung, apelsinskal osv?
Isf är du nog lite sent ute, bryggde den för några månader sedan och det är först i veckan det börjat balansera ut sig, smakar dock helt otroligt gott just nu!