NZ Cascade vs USA Cascade

Ska brygga en Cascade Apelsin/Koriander öl snart så ska köpa in lite grejer, Sitter och tittar på humle.se just nu och undrar vad det kan vara för skillnad på dem, har läst att NZ humlen kanske inte har lika kraftig arom VS den från USA, fast täknte fråga om det är så eller inte, och om det är något annat som kan skilja dem åt.

Sv: NZ Cascade vs USA Cascade

Behöver inget svar, enligt internet så ska US Cascade vara mer blommig och citrus arom och NZ Cascade ska tydligen vara svagare med gröna och kryddigare arom.

Hej,

Idag odlas flera humlesorter på olika kontinenter och för det mesta får de liknande karaktär oavsett odlingsland. Vad gäller intensiteten så kan det lika gärna vara beroende på skördeår som en verklig skillnad beroende på odlingsland.

Centennial kallas ibland supercascade och vad gäller NZ Cascade så är den lite mer lik Centennial än den amerikanska. För några år sedan var det brist på Cenntennial och då ersatte många kommersiella bryggerier Centennial med NZ Cascade i sina recept. Jag kan själv tycka att NZ Cascade ligger mittemellan US Cascade och Cenntennial. Dvs en mjukare och något fruktigare Centennial eller lite tuffare Cascade!

Å andra sidan om du nu ska göra en apelsin/korianderöl så lär det inte spela någon roll vad du väljer för humle för kryddorna lär ändå överskugga ev. differenser!

mvh,

Peter

Tackar för svar, då förstår jag. Jag har beställt Cascade av er igår, för jag behövde de ändå till ett annat recept också och tänkte lika bra att köpa hem lite extra, och Koriander apelsin ölen kommer vara light på kryddningen, ska testa receptet nedan, ska inhandla malt senare.

Cascade Orange/Coriander Pale Ale

All Grain Recipe

Beer Style: American Pale Ale with light Orange and Coriander notes
Batch Size: 5.5 gallons
Original Gravity: 1.054
Final Gravity: 1.013
Bitterness: 34 IBU
Boiling Time: 60 minutes
Color: 6L
Alcohol: 5.27% (4.5% - 6.0%)

Ingredients

9 lbs. Maris Otter Malt
1 lbs. Vienna Malt
1 lbs. Crystal Malt 10°L
1 oz. Cascade (5.5%) - added first wort, boiled 60 min
1 oz. Cascade (5.5%) - boiled 10 min
1 oz. Cascade (5.5%) - boiled 5 min
1 oz. Cascade (5.5%) - boiled 1 min
2 oz. Cascade (5.5%) - added as a dry hop addition
2 oz. Orange zest - added during boil, boiled 10.0 min
1 oz Coriander crushed - added during boil, boiled 10 min
Whirlfloc - added during boil, boiled 15 min
Fermentis Safale (S-04) Yeast

Directions

Mash all grains at 155F for 60 minutes. Drain the runnings into the boil kettle, recirculating the first quart or so back into the mash and sparge the grain with enough 175F water to reach a pre-boil wort volume of approximately 6.5 gallons (assuming that 1 gallon will boil off in the next step). Boil for 60 minutes and add hops according the schedule above.

Fermentation Cool to 60 F and pitch yeast. Maintain approximately 60F throughout fermentation. After about 10 days of primary fermentation add the dry hop addition and let the hops steep for 14 days.

Mjödner skrev:

Tackar för svar, då förstår jag. Jag har beställt Cascade av er igår, för jag behövde de ändå till ett annat recept också och tänkte lika bra att köpa hem lite extra, och Koriander apelsin ölen kommer vara light på kryddningen, ska testa receptet nedan, ska inhandla malt senare.

2 oz. Orange zest - added during boil, boiled 10.0 min
1 oz Coriander crushed - added during boil, boiled 10 min

Detta kallar jag inte light kryddning! Med det sagt så kan det absolut bli gott ändå. I en wit räcker hälften av detta men å andra sidan så finns det ingen direkt humle att kriga med då.

Jo vi får se hur ölen blir, kommer försöka brygga den nu föra jul kanske ha den färdig till nyår.

Jag körde ungefär det receptet i somras, med ca 30 g  (~1oz) pomeransskal i, men utelämnade koriandern. Det är minst sagt en kraftig apelsinkaraktär över det hela ändå, passar riktigt  bra till salt och syrlig mat, eller till kräftor t ex. Men nästa gång kommer jag dra ned pomeransen till 20 g, o kasta med en del av koriandern. Meddela gärna hur det går för dig. Min behövde ca 6 veckor på butelj.