Avstannad jäsning FG högt.

Style: Baltic Porter TYPE: All Grain
--------------------------
Boil Size: 25300,37 ml
Post Boil Volume: 20800,18 ml
Batch Size (fermenter): 20000,17 ml   
Bottling Volume: 18486,00 ml
Estimated OG: 1,094 SG
Estimated Color: 27,5 SRM
Estimated IBU: 35,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 70,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type         
4,00 kg               Munich II (Weyermann) (8,5 SRM)          Grain 46,4 %
3,00 kg               Pilsner (Weyermann) (1,7 SRM)            Grain 34,8 %
0,50 kg               Munich (10,2 SRM)                        Grain 5,8 %
0,30 kg               Corn, Flaked (1,3 SRM)                   Grain 3,5 %
0,23 kg               Crystal 200 (111,7 SRM)                  Grain 2,7 %
0,20 kg               Acid Malt (3,0 SRM)                      Grain 2,3 %
0,20 kg               Carawheat (Weyermann) (50,0 SRM)         Grain 2,3 %
0,19 kg               Chokladmalt (Castle Malting) (456,9 SRM) Grain 2,2 %
75,00 g               Saaz [4,00 %] - Boil 60,0 min            Hop30,5 IBUs     
0,50 g                Protofloc (Boil 15,0 mins)               Fining       
25,00 g               Saaz [4,00 %] - Boil 15,0 min            Hop 5,1 IBUs     
0,50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other         
4,0 pkg               Workhorse Beer, Magrove Jack’s M10      Yeast             

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 8,62 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat
Mash In           Add 22480,96 ml of water at 73,1 C      66,7 C     60 min         
                  Heat to 75,0 C over 4 min               75,0 C     10 min         

Sparge: Batch sparge with 3 steps (Drain mash tun, 6199,15ml, 6199,15ml)

Efter brygning:
Slutvolym 21L 1.085 OG/SG
Beräknad FG 1.022
Temp höll sig fint och inga speciella problem mer än OG lite under.

Men nu har jag ett FG på 1.040. Jästen öste på väldigt snabbt (färsk rehydrerad jäst)men sen la den av efter någon dag, vilket jag tänkte den kommer igång igen. Men ligger still och har nu gått 3v imorgon.
Har testat att flytta upp ölen i varmare klimat startade på ca 17-19grader är nu 21-23grader.
Har skakat kärlet lite, om det hade flockat för bra, ingen effekt.

Några tips? eller tydliga felkällor? Min fundering nu är om jag ska flytta över till sekundär pga nu stått snart 3v och tillsätta någon ny jästsort för att få ner det ett gäng pinnar. Eller kanske dumt. Har inte många jästsorter som är hemma hellre.
De färskaste jag har är från Craft seriers nr M27 belgian ale och M02 cider. Andra torrjäst är US05 och S-04 men har gått ut sedan en lång tid tillbaka.
Eller kanske finns bättre ideér!

Mvh Torke

Sv: Avstannad jäsning FG högt.

De gånger jag fått för högt FG så tror jag oftast det berott på dåligt omrörd mäsk med värmefickor. Dvs man har högre temp än man trott.
Sedan tycker jag nästan ALLTID samma temperatur med mörkare malt (rostad malt) ger lite högre FG än med bara ljusare malt.
Skulle jag vara dig så skulle jag göra en liten starter på M27 belgian ale, och sedan hälla i kärlet.
Om inte den jästen (typ saison) klarar av att jäsa ut mer, så är det enbart brettanomyces som jäser ner den mer - och då blir det nog helt annat än vad du tänkt.
För hög mäsktemp är ett svåråtgärdat problem om det är det som är orsaken.

Eftersom du inte fick någon märkbar aktivitet av tillsatt jäst så har du troligen väldigt mycket dextriner/maltotrios i vörten/ölet.
Eftersom det ligger så högt som 1040 så är det på gränsen till odrickbart (alldeles för mycket restsötma) och jästen klarar inte av att jäsa den.
Du skulle kunna prova att tillsätta lite enzymer, tex
http://shop.humle.se/tillsatser/enzymer … eta-100-ml
och hoppas att det kommer igång att jäsa.
Det är inget jag gjort själv, men rent teoretiskt borde det fungera.
Och som jag ser det har du inte något att förlora annat än 89 kr + frakt.

-Kanske har formulerat mig lite konstigt men har inte tillsatt mer jäst än efter själva bryggdagen.
-Jag får ta mig en funderare kring detta med värmefickor men upplevde att vi rörde noga och har tempmätare från blichmann som upplevts mer exakt.
-RollE2k: M27 borde väl inte förstöra smaken?
-Tack för tipset Kenneth. Har funderat kring att köpa ölenzymer, läste i senaste hembryggaren "35 råd för bättre hembryggning" Kanske kan bli räddningen.

5 Senast ändrad av Kenneth (2014-10-30 12:18:07)

Hmm jag läste nog lite slarvigt
I vilket fall som helst så är det väldigt sällan det fungerar med mer jäst

6 Senast ändrad av megen (2014-10-30 08:11:04)

Gör så här, smaka på ölet. Smakar det väldig sött så kan det vara idé att tillsätta ny jäst, då jästen uppenbarligen inte gjort sitt jobb. Smakar det inte så sött så är det antagligen mycket maltodextrin i ölet som jästen inte klarar av att förtära. Om så är fallet så kan du tillsätta en liten skvätt "ölenzym" http://shop.humle.se/tillsatser/enzymer … eta-100-ml
Jag har gjort så och det fungerar. Brukar ta några dagar sen är jäsningen igång igen.

Enbart dextriner kan inte förklara så här dålig utjäsning. Och det är inga speciellt stora mängder specialmalt heller. Återstår då egentligen bara jästen, vilket också verkar märkligt då den enligt beskrivning är en riktig arbetshäst med hög utjäsning och hyfsat hög alkoholtolerans. Som sagt, smaka på ölen och gör en bedömning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Om mäsktemperaturen har hamnat fatalt fel så kan det det.

9 Senast ändrad av ekstedt (2014-10-30 15:34:14)

megen skrev:

Det tvivlar jag på. Vid 70 C får man ungefär 40 % dextriner vilket är långt ifrån att hamna på 50 % skenbar (obs!) utjäsning. Går man väsentligt högre än så börjar man drabbas av dåligt utbyte vilket inte verkar vara fallet här.

Men visst, vid 74-75 C grader kanske man fortfarande får vettigt utbyte, men 70 % dextriner eller så, någon som vet?

Smakade på ölen och det var sötslisk, så tillsatte jäst i väntan på ölensym som jag beställde. Nu bubblar det med jämna mellanrum, får se om det behövs enzym i början av veckan. Tacl för all hjälp cch tips.
Någon som testat workhorse jästen tidigare?

Enligt de siffor jag känner till så hamnar man ungefär på 41,1 % dextriner o 5,5%  maltotrios vid 75ºC
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2110

Jäsningens beteeende tyder just på rätt höga mändger av oförjäsbara eller svårjästa sockerarter.
Först kommer den igång och jäser på bra för att "tvärstanna" efter 1-2 dagar. Då har jästen brutit ner de enkla och tvåvärda sockerarterna.

Anledningen är troligast för hög mäsktemperatur i hela eller delar av mäsken.

Tack för de siffrorna Kenneth! Jag trodde nog att det skulle vara lite mer dextriner vid 75 C.

Men hursom, med tanke på att den jästen ska ge hög utjäsning borde den komma upp i nästan 60 % faktisk utjäsning (ungefär 70 % skenbar dito) även om det har varit hög mäsktemperatur. Och nu ligger vi ju på dryga 50 % bara.

Att det smakar sött och sliskigt bekräftar ju att det är såväl maltotrios som maltos som inte har jäst ner. Detta är en klassisk "stuck fermentation" där jästen glatt sätter igång men sedan stöter på patrull. Skälet kan vara dålig syresättning exempelvis, eller en näringsfattig vört.

ekstedt skrev:
megen skrev:

Det tvivlar jag på. Vid 70 C får man ungefär 40 % dextriner vilket är långt ifrån att hamna på 50 % skenbar (obs!) utjäsning. Går man väsentligt högre än så börjar man drabbas av dåligt utbyte vilket inte verkar vara fallet här.

Men visst, vid 74-75 C grader kanske man fortfarande får vettigt utbyte, men 70 % dextriner eller så, någon som vet?

Var kommer dessa upgifter ifrån. Min praktiska erfarenhet håller inte riktigt med.

14 Senast ändrad av ekstedt (2014-11-10 19:26:17)

megen skrev:

Var kommer dessa upgifter ifrån. Min praktiska erfarenhet håller inte riktigt med.

Från G. Strong, Principles of Brewing Science.

Inte för att det spelar någon större roll, men det stämmer ganska väl med mina erfarenheter. Som sämst har jag lyckats få 50 % (skenbar) utjäsning, då mäskade jag vid 70 C men hade också 1/3 karamellmalt och 1/3 brunmalt.

Gjorde nytt test efter tillsatt extra jäst vilket gav 1025, jäsningen hade lugnat sig men inte helt färdig. Fick samtidigt hem jästenzymerna så tänkte varför inte tillsätta lite och se om jag kan få ner till runt 1020-1022. Idag hade slutligen jäsningen avstannat och till min förvåning låg det på 1015 FG vilket ger 9.4ABV

Så nu får ölen kolsyresättas och se vad det blir av det, men massa nya lärdomar. Ölenzym fungerar verkligen och även att tillsätta ny jäst.

Gissar på att ölen kommer ge mer frukttoner, inte lika ren smak och något torrare än tänkt. men detta får tiden utvisa.
tack för alla tips och råd.

Ajdå, jag tror den hade smakat mycket bättre vid 1,025 än 1,015. Men, men hoppas du blir nöjd.

Tror det samma men trodde inte ölenzym var så effektivt

Vet inte om detta tillför något men har precis testat nästan alla Mangrove jästerna och också åkt på problem med vissa...
Har också läst på andra forum om jäsproblem med just Workhorse vilken jag själv inte provat men där trådskaparna också precis som du råkat ut för avstannad jäsning.

Råkade själv ut för avstannad jäsning med Burton Union vilket aldrig hänt mig tidigare efter ca 50 batcher... Jäser med termostat i kyl, tar alltid lite extra jäst, syresätter med syrgas och använder jästnäring samt rehydrerar och höjer kalsium och magnesium i vattnet då mina värden annars är låga.
Som sagt aldrig liknande problem tidigare, testar nu Burton Union igen.

Fick också problem med Us West Coast på en ipa som jäste ganska släpande och som fick otrevliga fenoliska karaktärer i slutprodukten.

Annars har British Ale funkat underbart i många av mina öl och även i Imperial Stouts på upp mot 10% ABV.