Hjääääääälp! Krossad E-kolv

Ökar mina odds lite :

Måste sätta förkultur imorgon senast tisdag morgon. Min älskade 5-åring var snäll och hjälpte till att städa brygghuset och han råkade tappa min 3 liters E-kolv. Hinner förmodligen inte få en hemskickad i tid.

Så jag får tänka om. Skall göra en förkultur på 3 liter finns det någon som har någon idé på en tillfällig ersättare? Blir Myrorna och Emmaus tidigt imorgon för försöka hitta en vas eller vad fan som helst. Bor i Halmstad, hinner inte köra till Gbg. Måste använda magnetomrörare för jag kommer inte vara hemma hela tiden så det begränsar ju tyvärr.

Någon som har något tips på var jag kan hitta någon lämplig tillfällig ersättare som kostar mindre än en ny E-kolv?

Sv: Hjääääääälp! Krossad E-kolv

Jag spånar bara nu, har inga belägg för vad jag säger, men jag tänker att du kan använda i princip vilken behållare som helst. Testa dig fram! Ha i vatten och magnetloppan i någon behållare och se om loppan rör sig och rör om i vattnet som den ska när den står på magnetomröraren. Kastrull med tunn botten, tupperware, glastillbringare? Bara behållaren är väldesinficerad och du täcker mynningen med desinficerad aluminium eller något så borde det väl vara lugnt som tillfällig lösning?

Eller så använder du jäshinken...

Varenda vrå är genomsökt hemma. Hittade en stor vas men där var såklart en hel jävla glasfabrik i botten samt att den inte var plan så loppan åkte av hela tiden.

Och du har även tänkt på mer okonventionella lösningar, som kastruller och sånt? Fast kastruller kanske är magnetiska iofs.. Hoppas det löser sig. Vet hur det känns om något går sönder precis innan bryggdagen (eller ännu värre under själva bryggningen).

Ale Bundy skrev:

Eller så använder du jäshinken...

Tack! Skulle nog kunna gå med lite klossar under hinken.

@ mrpony Ja, det är så typiskt. Klart att vissa saker går sönder, men kom igen, när jag nu verkligen inte kan ändra bryggdag. Jaja, så kan det gå.

jäshinken borde funka, eller någon annan plastbehållare? jag har kört förkultur i en fyrkantig plastlåda. typ glasspaket fast lite större. klart att det inte är optimalt, men det funkar. täck över med folie eller gladpack bara.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Tack för alla ideér. Blev en livsmedelsklassad plasthink eftersom jag var tvungen att köra på omrörare och inte fick loppan att fungera i jäshinken.

Fan, får väl resonera med E-kolv som med hydrometer i framtiden. Att alltid ha 2 hemma om olyckan är framme.

Det är nog bra resonerat. Funderade på precis samma sak när jag bryggde igår. Har ju varit med om att både hydrometern och termometern gick sönder mitt under en bryggning. Helt värdelöst. Har inte hänt någon mer gång, men nästa gång jag drar till Humlegården ska jag köpa på mig lite extra. Struntar nog i att köpa en extra E-kolv dock. Ska köpa ny pumphävert, flaskfyllare, en extra jäshink och en "the thief" till brettbryggningar. Plus termometer och hydrometer, sen tror jag att jag har backup så det räcker för ett tag! smile