1 Senast ändrad av entombed (2014-10-21 14:53:38)

Barleywine med ekflisor

Tänkte göra min första barleywine och tänkte hotta upp den med att låta den få sekundärjäsa med ekflisor. Men är lite osäker på mängd och tid. Min tanke var att sekundära i 2 veckor. Gör ca 10 liter.

Ska koktiden vara 3 timmar?

OG:1095
IBU: 90.7
Maris otter 71.5%
Munich 25 17,9%
Crystal 100L 2,7%
Carapale 1,8%
Chokladmalt 0,9%

Magnum 60 min IBU 90.7

Fundera på Nottingham ale yeast eller us 05

Eventuellt 2% honung både för smak och torrare utjäsning o bumpa upp OG.

Förslag?

Sv: Barleywine med ekflisor

Koktid: Det funkar med 60 minuter också men skulle sikta på 90-120 om du har gryta för det. Du kan också simulera längre kok genom att koka ned 1l liter till 1-2 dl vid sidan av och sedan hälla tillbaka en stund innan kokslut.

Jäst: Beroende på mäsktemp skulle jag säga att du närmar dig gränsen för vad Nottingham klarar.

Mäsktemp: 67-69 på ett ungefär.

Honung: Blir ingen större smak av den enligt min erfarenhet. Kanske som primning kan det göra lite skillnad. Annars tycker jag socker hör hemma i belgiska öl. Själv tycker jag att barley wine gärna ska ha lite högre FG, typ högre 20-tal.

Ek: Har inte testat flisor själv. Brukar använda egenrostade kuber av olika grad som fått ligga i sprit(oftast bourbon) och tillsätter vid buteljering. Oavsett hur du gör så rekommenderar jag att du delar batchen i med och utan ek.

Ok, tack för svar. Maltnotan ser ok ut annars?
Bara av intresse, vad menar du om grytan klarar det? Samt hur länge låter du ekkuberna ligga i? Hört att ekflisor ska vara lite kraftigare än ekkuberna. Isf skulle man kunna tappa hälften på flaska o sedan låta resterande öl ligga kvar med ekflisor ett tag till.

Kan tycka att för att vara första gången att maltnotan kan vara enklare. Du använder ju dyr och fin Maris Otter (som man skall) så det borde räcka med Crystal 100 som specialmalt. Gör en så stor sats du kan göra. Maxa kastrullen och koka i 90 minuter om du har volym och effekt (kW) för det.

Jag skulle med mina tre barley wine bryggningar i ryggen valt att köra us-05.

Skall du tillsätta honungen, för det efter några dagars jäsning efter att först ha värmt upp honungen till 65 C och därefter kylt ner den. Några kompisar jag skriver recept för hade i 1,2 kg honung i ca 28 liter och det blev för mycket honung smak av det. Så har du något att sikta på....

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

5 Senast ändrad av entombed (2014-10-22 15:30:28)

Ok, tack för svar! Får se hur jag gör med honungen men 2% låter rimligt om de hade 4,3%.
Antal % på karamellmalten?

Ekkuberna ligger och drar sig i sprit som sagt, inte i ölen. Men i spriten ligger de minst ett par veckor och så skakar jag burken när jag går förbi.

Karamellmalt: Allt från 0-15% funkar bra.