51 Senast ändrad av xotoy (2012-02-20 08:41:33)

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Jag tror att en del sätter en kulventil på trycksidan av pumpen för att reglera flödet. Så slipper man slå av och på pumpen så många gånger.

Svårt att se på bilden, men fick du slitsarna att bli tillräckligt fina (smala) för att den krossade malten inte ska trilla igenom och/eller fastna? Det skulle jag själv vara orolig för det om jag gick på med vinkelslipen. Låter ju kanon om man kan göra detta själv. Körde du med 0.8 mm kapskiva?

52 Senast ändrad av Freke (2012-02-20 10:04:31)

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Ja slitsarna är tillräckligt fina, nästan för bra då jag fick lite stop i maltbädden sist, funderar på att ta upp några flera, t.ex. mellan varje slits lite längre utåt kanten där avståndet mellan varje är lite större. Till en början och när man rör om så trillar det igenom lite bös, men det är väldigt små partiklar så de kan man nog inte stoppa hur som, funderar på att sätta ett metallnät nånstans innan pumpen som fångar upp sånt gegg.
Jag sågade med 1mm kapskiva.

Tror dessutom slitsarna ser bredare ut än vad det är då fotot är taget med vatten i kastrullen som förvränger det hela.

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

I helgen blev det inköp av en Biltemakastrull till mäsk och lakkärl.
Köpte ett IKEA stekskydd till falskbotten. Stekskyddet har en diameter på 33cm så jag kapade ytterringen ca 3cm och drog ihop så den passar i kastrullen. I mitten av stekskyddet borrade jag ett hål där jag satte ett rostfritt rör som anslöts till kranen. För att hindra att stekskyddet ligger mot botten köpte jag även ett kastrullunderlägg "Lämplig" som jag la på botten under stekskyddet.
Därefter isolerades kastrull och lock med liggunderlag.

54 Senast ändrad av smancho (2014-08-06 23:24:29)

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

fråga, kan biltema kastrullen stå raklång på ett bord eller tar tappen i?
tänkte köpa denna, men min största platta på min spis är längst inne.. Kommer det att funka ?
- Alt kan man vrida på tappen ?

55 Senast ändrad av niklas_n (2014-08-07 06:10:55)

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Har du tappen rakt ner så tar den i underlaget, det går att lossa på den och ställa snett.

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Eftersom den ändå måste bytas ut kan jag inte se hur det skulle vara ett problem. Det är en bra kastrull för pengarna tycker jag.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Måste man byta den? Jag har nog gjort iaf 20 batcher i min utan större problem. Eller är det fel material i den?

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Precis min tanke, tänkte nästan göra det samtidigt som jag köper kastrullen.
Öppna upp skruva loss och se vilken genomföring osv jag ska ta.
Har du minne av vad för delar du använde?
Går det att få tag från biltema?


kamelryttarn skrev:

Eftersom den ändå måste bytas ut kan jag inte se hur det skulle vara ett problem. Det är en bra kastrull för pengarna tycker jag.

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Måste å måste... Bör kan vi nog vara överens om i alla fall.

Jag köpte bordsgenomföring och kulventil från dogger.se

http://www.dogger.se/batprylar/vatten/v … 12-rostfri

http://www.dogger.se/batprylar/vatten/v … 12-rostfri

Slangkopplingen ut från kulventil köpte jag från humle.se

Tror jag kompletterade med nån packning som jag köpta på K-Rauta (inuti kastrullen alltså)

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

min biltemagryta hade en kran i kromad mässing, säkert ingen fara men jag föredrar bly- och zinkfritt öl... Rekomenderar dock inte att använda ett billigt konborr från harald nyborg, det gick men borret går ej att återanvända (trotts kylning och smörjning) och hålet blev ganska fransigt...

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Biltema har nu börjat sälja rostfria kulventiler.

Sv: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Björn Petersson skrev:

Biltema har nu börjat sälja rostfria kulventiler.

Ja, och elpatroner! Från 1500 watt till 1998 watt.