Hjälp med bismaker, antagligen fenoler?

Hm har lite smakrelaterade problem på en väldigt stor del av mina ölar som jag har väldigt svårt att fastställa källan till.

Det som händer är att ölen efter ca 2 veckor på flaska abrupt ändrar smak.... Ölet vecka 1 på flaska brukar smaka väldigt rent och fräscht helt utan bismaker. Det ända är att ölet alltid brukar smaka lite "grönt" så klart, men annars får jag alltid en känsla av att det kommer bli precis som jag tänkt mig i smakväg om ölet bara får en vecka eller två ytterligare för att nå sin peak.

I några fall, då oftast starkare öl blir ölet precis som vecka 1 fast utan den gröna smaken samt lite mer fulländad och sammansatt i smakprofilen efter ytterligare 1-3 veckor på flaska precis som förväntat.

Men i majoriteten av fallen så ändrar sig istället smakerna helt och ölen blir något helt annat. Nu senast blev min Pale ale, min IPA och min brown ale(bryggda samma vecka) nästan samma öl i smaken bara med en extra vecka på flaska.
Själv tycker jag ölen blir odrickbar medan min smakpanel på ca 25 pers inte märker ett dugg.

Efter en mängd googlande och efterforskande har jag tillsammans med min flickvän som hjälpt mig smaka på ölen i olika steg lyckats fastställa att jag inte inbillar mig utan att det är något som faktiskt händer och att det dessutom "Antagligen" handlar om Fenoler som bildas av vildjäst eller bakterier.

Skulle bli jätte glad av lite råd av någon Fenol-kunnig person om jag verkar hittat rätt?

Fenoler kan ju komma ifrån en mängd faktorer och ha en mängd olika smaker men anledningen att jag misstänker vildjäst är just att ölet smakar så bra genom hela processen och först senare när ölet typ är klart bildar bismakerna.

Bismakerna som är dom vanligaste i mina öl är smörkola, Lukten av plast i smakform samt en smak liknande oxidation som också framhäver en Karamellsmak som även får den blekaste Pale Alen att smaka lite karamellmalt....
Humlekraftiga öl tappar också en väldig mängd arom efter "sjukan" varit framme.

Är jag på rätt spår här eller är det något jag missat? Tänker att Jästrelaterade fenoler borde kunna smakas vid flaskningen vilket det inte gör. Inte heller Klor i bryggvattnet borde vara ett problem eller hur?

Sv: Hjälp med bismaker, antagligen fenoler?

Diacetyl är det första jag tänker på, ger upphov till smörkola smak o doft, kan även kännas som "karamellsmak"
Diacetyl uppstår under jäsningen men bryts oftast ner av jästen.
Diacetyl som uppstår efter jäsningen beror på en infektion av något slag.

För att råda bot på det så  behöver du dels rengöra all din bryggutrustning ordentligt.
Du bör också fundera på varför du får infektion.
Det är något steg efter att vörten kylts, innan dess så spelar renligheten mindre roll.
Det kan vara en hävert du använder, eller maltdam eller inte helt rena fat/flaskor.
Eller kapsyleringen.

Olika människor har olika smaktrösklar för diacetyl, du har uppenbarligen en låg tröskel vilket gör att du upplever att ölet inte är bra.
Personer med hög smaktröskel för diacetyl märker inte den.
Det är ofta en förklaring till varför personer upplever smaken olika.

Själv är jag väldigt känslig för acetaldehyd ("gröna äpplen") och tycker att minsta lilla mängd helt förstör ölet.

Så fram med rengöringsutrustningen och få allting riktigt rent så kommer du att bli av med problemet.

Hej.
Hur jäser du ölen?
Jag hade liknande problem förr (även en känsla av "papp" i smakupplevelsen).
Men sedan jag införskaffade ett kylskåp + universaltermostat så har alla brygder blivit bra ????

Yeah nice med svar! trodde kanske att jag skrev lite väl långt inlägg. tongue ...här kommer ett till.

Slussen
Jo absolut har jag kyl och termo tillsammans med kontrollerade jäst och syremängder samt temperatur upptrappningar för att verkligen kunna utesluta jäsningen som ett problem så länge jag håller ögonen på jäsningen. Finns ingen "hembryggd" smak på mina öl om dom inte råkar ut för dessa vildjäster. är sällan ölet inte är utjäst på under 5 dagar.

Är annars otroligt noga med allt inom renlighetsdelen och byter slangar och hävertrör ca var 7e bryggning. Häverten är i rostfritt och flaskorna rengörs med Övernatten bad i VWP eller PBW med nogrann ursköljning och kontrollering av varje flaska.
Har till och med ansiktsmask vid flaskning... tongue

Ja precis vad jag också tänkte angående Diacetylen. Eftersom min jäsprocess är kontrollerad borde ju smaken komma ifrån vildjäst och speciellt med tanke på att smaken uppstår efteråt precis som du säger. smile

Ja precis tror antagligen att problemet ligger i "luften" eller i min förståelse för hur man ska döda bakterier samt hur olika material borde behandlas. Har börjat koka mitt pumphuvud(isärskruvat) i 20min tillexempel men är det nog? Svårt att veta hur ihärdiga vissa organismer kan vara tycker jag. Självklart badar allt i pbw förresten.

Kanske får brygga någon annan stans för att se om det kanske är luften. Krossade trots allt inne förra året. Sanerade så klart lägenheten efter att malkrossen åkt ner i ett källarrum. Mäskar alltid in i badrummet och dessutom med malten innan vattnet för att minimera dammet. Kan sedan spreja badrummet med vatten. Men som sagt så är vet man ju inte hur rent det egentligen är eftersom man inte kan se dom små jävlarna...

Hur säker kan man vara på glasdetaljer? Tror själv på glas som bästa jäsmaterial efter rostfritt men hur tusan vet man när det
är fullkomligt rent? Jäser alltså på glasdamejeanner. Självklart ser allt "spotless" ut men en än gång så känner jag mig osäker på hur organismerna funkar eftersom man inte kan se dom...

Är tryckkokning kanske en bra grej för allt som klarar 125C

Man pratar ju ofta om att man ska byta plastdetaljer ofta men hur funkar egenligen rostfritt om man tänker på porer osv? Rosfritt ser ju porösare ut än blank plast men handlar det helt om chromiumoxidskiktet på det rostfria som gör det så användbart i bryggsammanhang?

Haha ja håller helt med. tycker själv att om man går in seriöst i denna "hobbyn" helt kan förstöra det roliga med att smaka öl då man ju utvecklar en oerhörd känslighet för bismaker som tyvärr gör Systembolaget ganska deppigt att shoppa på med så mycket oxiderad amerikansk öl... Varför finns det så mycket amerikanska Pale Ales och IPA på systemet istället för Svenskbryggd Amerikansk Pale och IPA? Det finns ju jätte mycket Färsk svensk öl med Amerikanska smaker vilket Systembolaget inte alls Speglar? Oops lite Off Topic. tongue

Apropå jäsning i glasdamejeanner. Jag flaskade just en porter som fått ""brett-hinna" och jag är het övertygad om att denna infektion kom från damejeannen. Så glas kan nog vara svårt att hålla rent det med. Som du skriver var även mitt jäskärl "spotless", badat i PBW etc, men ändå kvar något.

Jag har även haft problemet att öl börjat smaka likadant efter ett tag. Problemet kanske inte är helt löst ännu. Men jag känner en förbättring efter att jag börjat med hyffsat enkel vattenbehandling samt campdenpulver i bryggvattnet. Jag  kommer dock följa tråden för tips.

obrygd.blogspot.se

Jonka skrev:

Apropå jäsning i glasdamejeanner. Jag flaskade just en porter som fått ""brett-hinna" och jag är het övertygad om att denna infektion kom från damejeannen. Så glas kan nog vara svårt att hålla rent det med. Som du skriver var även mitt jäskärl "spotless", badat i PBW etc, men ändå kvar något.

Jag har även haft problemet att öl börjat smaka likadant efter ett tag. Problemet kanske inte är helt löst ännu. Men jag känner en förbättring efter att jag börjat med hyffsat enkel vattenbehandling samt campdenpulver i bryggvattnet. Jag  kommer dock följa tråden för tips.

Ja det kan ju absolut vara så. Men fortfarande bättre än plast. Hade förra året en riktigt aggressiv gusher som jag faktiskt lyckades tvätta bort ifrån damejeannerna men inte ifrån hinkarna. Testa att fylla med PBW 1 dygn sedan VWP i 1 dygn och skölj tills ALL lukt av klor har försvunnit. Ibland vinner man på att byta rengöringsmedel. Enligt det jag läst om pbw borde den bakteriedödande kraften försvinna efter ca 24h. ...OBS jag är ingen kemikalievetare(Ta med nypa salt)... PBW funkar såklart super på att lösa upp skit även efter 24h.

Vad menar du med vattenbehandling? har ju förstått att klor i bryggvattnet kan ge problem med fenoler men dom borde väl smaka redan vid flaskning och inte bildas under lagringen eller? Mitt vatten är väldigt Mineralfattigt så jag måste tillsätta kalsium samt magnesium för en bra jäsning men ingen klorlukt annars.

Aha spännande att du har liknande problem. Berätta gärna mer. smile

Börjar verkligen förstå nu varför all litteratur alltid pratar så mycket kring just renligheten... Första året tog jag detta med en nypa salt men nu har jag full förståelse för detta. Att göra en god öl i receptväg är inte det primära problemet om man säger så...

Jag har haft ett liknande problem som trådskaparen dom senaste bryggningarna. Just plastsmak och bortfall av humlighet har varit det tydliga i mitt fall, ingen antydan till gushers eller någon annan felsmak.

Dom första bryggningarna jag gjorde så körde jag StarSan och fick flera bra batcher, sen tog det slut och jag körde vidare på VWP både som rengöring och sanitizer och detta funkade bra några batcher. Sen fick jag helt plötsligt den här plastsmaken och började spekulera lite, misstänkte till en början att jag inte hade fått rent mitt Corneliusfat ordentligt alternativt att jag inte hade fått sköljt ur all VWP ordentligt. Jag kan även ha pitchat något för varmt, då jag får ordentliga temperaturskillnader på olika mätpunkter i kärlet, innan jag häller över i jästunnan. Bryggde en ny omgång och flaskade vilket inte hjälpte, dock kunde jag inte känna något annat än "grönölsmak" på ölet efterjäsning, innan flaskning.

Efter detta har jag gått ifrån VWP och körde senaste batchen med PBW och Saniclean och mätte pitchtemperaturen riktigt noga efter omrörning av den kylda ölen. Efter jäsningen av denna batch kunde jag inte smaka något konstigt, likt innan, dock har jag inte smakat av från flaska än, då detta är en julöl och inte färdiglagrad än. Nu är detta en variant av Dennys Imperial Vanilla Bourbon Porter, och inte någon krispig humlebomb, men jag väntar ändå med spänning på resultatet. Planerar att prova den första om någon vecka.

8 Senast ändrad av suur (2014-10-24 08:38:27)

Haft liknande problem på mina senaste 2 jäsningar med us05,  smakar fine direkt när den är färdigjäst men efter fat eller flaskning försvinner humlen och en konstig bismak kommer fram, inga gushers eller flask bomber även fast en batch stått i 3 månader på flaska,
är det måhända nåt fel på vissa av batcherna us05?

Angående ev diacetyl så ska man också vara medveten om att om inte jäsningen och jästen fått jobba klart helt så kan det finnas mycket acetolaktat i ölet. Det i sin tur omvandlas sedemera till diacetyl genom oxidation. För att ta reda på om man har mycket acetolaktat kan man göra ett forcerat diacetyltest. Värm ölen till ca 60 grader i 15 minuter. Kyl. Lukta och smaka med ett ej uppvärmt prov. Om det uppvärmda smakar diacetyl har du mycket acetolaktat kvar som omvandlas till diacetyl. Problemet är sannolikt mindre om man flaskjäser men om man krashar sitt öl, låter det klarna och sedan tappar på fat och trycksätter kan det vara ett reelt problem. Risken är då att man har för lite aktiv och frisk jäst som hjälper till att processa diacetyl när det bildats.
Sen precis som Kenneth säger så kan det ju bildas från bakterier vid infektion.

Just karamelligheten du beskriver låter ju absolut som diacetyl och inte fenoler tycker jag. Om du själv upplever att ölen smakar oxidation (specificera hur det smakar) så kan det ju vara så att ölen faktiskt oxiderar lite vilket också snabbar på omvandlingen av acetolaktat.

brandemannen skrev:

Angående ev diacetyl så ska man också vara medveten om att om inte jäsningen och jästen fått jobba klart helt så kan det finnas mycket acetolaktat i ölet. Det i sin tur omvandlas sedemera till diacetyl genom oxidation. För att ta reda på om man har mycket acetolaktat kan man göra ett forcerat diacetyltest. Värm ölen till ca 60 grader i 15 minuter. Kyl. Lukta och smaka med ett ej uppvärmt prov. Om det uppvärmda smakar diacetyl har du mycket acetolaktat kvar som omvandlas till diacetyl. Problemet är sannolikt mindre om man flaskjäser men om man krashar sitt öl, låter det klarna och sedan tappar på fat och trycksätter kan det vara ett reelt problem. Risken är då att man har för lite aktiv och frisk jäst som hjälper till att processa diacetyl när det bildats.
Sen precis som Kenneth säger så kan det ju bildas från bakterier vid infektion.

Just karamelligheten du beskriver låter ju absolut som diacetyl och inte fenoler tycker jag. Om du själv upplever att ölen smakar oxidation (specificera hur det smakar) så kan det ju vara så att ölen faktiskt oxiderar lite vilket också snabbar på omvandlingen av acetolaktat.

Har självklart också varit inne på detta spåret men eftersom jag känner mig bekväm med mina jäsningar tycker jag inte detta borde vara något problem.
Pitchar bra, syresätter med syrgas och jäser med termostat. Ölen är utjäst på ca 5 dagar men låts stå efter en upptrappning av temperaturen till 20,5C yttligare 2 veckor med sammanlagt 3 veckor på damejeannen. Flaskningen gör jag försiktigt och ibland med CO2 i flaskningshinken.

Har aldrig hör att öl ändå ska kunna oxidera så fort med bara 2-3 veckor på flaska. Även om man är lite fumlig.. eller? Jästen känns också mycket aktiv på flaska då det ofta bara tar 3-4 dagar innan kolsyran är där. Har ju haft öl som inte visat tecken på oxidation förens efter 6 månader med samma flaskningsteknik.

Sen Var plastsmaken kommer ifrån förklarar ju inte Oxidation eller Diacetyl eller? Plastsmaken är inte heller närvarande vid flaskningen. Tycker verkligen det tyder på kontaminering men oxidationen är lite konstig...

Jäkla soppa detta... Skönt iaf att det inte bara är jag. Verkar vara ganska vanligt i hembryggarkretsar att man gärna inte pratar så mycket om dessa typer av problem...

Nu har jag iaf ett bra anledning att skaffa det efterlängtade labbet och få slut på gissningsleken! smile

Jag lider med dig, finns inte något värre än att ha mystiska problem med felsmaker som man inte vet vad det beror på.
Vet inte om jag har tur eller inte men har sluppit alla sådana problem de senaste 17 åren.
Senast jag hade problem med felsmaker/vildjäsning/kontaminering var 1997 då jag bryggde på sommaren och använde en glasdamejanne. Vilken jag för övrigt slängde efter två usla batcher efter varann.

Ändå så har jag inte någon temperaturkontroll, håller inte på med diverse saneringsmedel som Starsan eller liknande.
Lite PBW i corneliusfaten är det ända jag använder mig av, samt varmt vatten för rengöring.
Använder jäshinkar i plast.
Jag ser till att hålla normal renlighet en bra jästgiva och krossar malten på altanen alternativt garaget dvs inte där jag brygger.
Däremot tappar jag upp på fat o flaska senast två veckor efter bryggningen när det gäller överjästa öl.
Oftast tappar jag dessutom om till sekundärjäsning efter en vecka för att bli av med en bottensatsen och få ölet att klarna fortare.

Har aldrig ("peppar, peppar...") problem med pappighet, fenoler, acetaldehyd eller diacetyl eller andra felsmaker.

Kan det vara så att med för mycket kontroll, kall-krasher, rengöringsmedel osv att risken ökar för att få problem?

12 Senast ändrad av ekstedt (2014-10-22 12:44:55)

Jag tycker det saknas en viktig faktor i diskussionen; bryggaren själv och dennes subjektiva uppfattning om sin öl. Det är nämligen lätt hänt att bli nojig och tycka sig känna problem i sina öl som kanske inte existerar. Efter ett par Brett-infektioner tyckte jag mig känna Brettaromer i vart och varannat öl jag bryggde. Men det var ren inbillning insåg jag senare efter att ha låtit några andra prova ölen, samt det faktum att dessa subtila Brettaromer som jag tyckte mig känna inte ökade med tiden och blev tydligare (i de faktiska Brett-infekterade ölen var det tydligt så; först en flaska som smakade lite misstänkt, sedan blev det alltmer tydligt med tiden).

En del kan ha lite svårt att acceptera att det går att inbilla sig saker, men det är faktiskt en allmänmänsklig företeelse. För att få någon ordning på ditt felsökeri tycker jag du behöver få utlåtande från andra kunniga och erfarna hembryggare. Helst med SHBF:s domarutbildning; medlemmar i SHBF kan man skicka in öl till utbildade domare och få ett utförligt utlåtande (betydligt mer noggrannt än när man tävlar i SM). Allra bäst är om någon mikrobiologiskt kunnig person kan titta på ett prov i mikroskop, så kan du få svart på vitt om det verkligen är infektioner som är problemet.

Personligen skulle jag gissa att oxidering kan vara den främsta boven, men det är i princip omöjligt att avgöra bara genom att läsa en beskrivning av problemen, man måste prova ölet själv.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Nu brygger jag inte i liten skala längre men vi märkte tydligt av problemet med acetolaktat-diacetyl när jag tog ett par flaskprover från vår lagringstank. Jag var inte så noga med att flusha flaskorna med co2 eller sätta kapsylen på skum eftersom flaskorna skulle iväg snabbt men jag behöll ett par hemma som alla utvecklade mycket påträngande diacetyl. Från lagringstanken smakade det inte diacetyl alls. Det gick på en vecka. När ölet stått i lagringstanken ytterliggare ett antal veckor och flaskor och fat fyllts med mer noga kontroll av evakuering av luft och kapsylering på skum så har problemet i stort försvunnit. Forcerat diacetyltest var positivt. Nu var det lager det handlade om den gången så min gissning är att jästen som fanns kvar i suspension ändå orkade jobba i lagringstemperaturen under mognaden och att vi på det viset minskade problemet. Så svaret på frågan om oxidation kan ske snabbt skulle från min synvinkel i vissa avseenden (iaf acetolaktat-diacetyl) vara ja.

Men visst. Du beskriver en bra noggranhet så det här är bara ett tips. Prova diacetyltestet nästa gång och se om du får napp. Annars så kan förstås infektion vara ett reelt problem också.

Jag förstår din tanke Ekstedt. Har dock slagits med detta ett tag nu och är 99% säker att jag inte inbillar mig något. Men komiskt nog så var jag just på ICA och skickade iväg tre ölar till en SHBF Domare för en "riktig" utvärdering. tongue

Har också tagit kontakt med trevlig bryggare som har mikroskop och labbtester är nu på gång. Kommer själv införskaffa sådan utrustning framöver men är lite otålig eftersom jag vill brygga som en galning! big_smile

Har snart 5 Nya ölar som är redo att Flaskas om någon vecka så Diacetyltest blir det allt gånger 5. Jobbigt bara om all öl är skit...

Uppdaterar så fort något händer! Skönt iaf att man tvingas skaffa Labb INNAN man startat bryggeriet så man inte behöver slänga 5 ölar som då motsvarar 5000L+

Okej Uppdatering:

Oxidation:

Får tänka på detta lite, Har märkt nu att min Väldigt svarta porter ännu inte har börjat visa samma tecken på flaska ännu och tänker att det kanske skulle kunna stödja att problemet ligger i oxidation då den mörkare malten borde kunna fördröja oxidationen till en viss gräns.
Min Ipa samt Portern var flaskade vid samma tillfälle med samma utrustning så om även portern oxiderar tidigt fast ändå ganska mycket senare än Ipan borde det kunna betyda att oxidering är mitt problem. Dock förklarar ju fortfarande detta inte plastsmaken eller varför jag har så mycket diacetylprecursor efter vad som smakar som väldigt rena jäsningar...   

Diacetyl:
Tror fortfarande mest på Kontaminering men tänker att det är bäst att se över hela processen för att förhoppningsvis iaf hitta något som skulle kunna orsaka problem. Så en tanke var att eftersom jag syresätter med Syrgas och inte äger en DO mätare kanske jag inte alls har dom nivåer av syre jag tror att jag har...
Räknar på syret utifrån en artikel ur BYO där skribenten tycker att en hundraprocentig överföring av syret till vörten skulle vara trolig om man bara hade ett så lågt flöde som möjligt. Har hela tiden trott på detta då jag också läst att det egentligen räcker med att fylla huvudutrymmet i jäskärlet med syrgas och sedan bara skaka om kärlet för att få en tillräcklig syremängd i vörten.
Alltså då att även om 100% inte kommer in av syrestenen så borde resten stanna kvar i huvudutrymmet och då kunna tas upp senare av vörten. Det är trots allt vid ytan som syret tas upp även om du sätter syrestenen i botten av behållaren.

Efter att ha läst hur andra gjort så känner jag mig dock osäkrare då majoriteten av syrgasanvändande hembryggare snarare gör som med en akvariepump och verkligen köttar på med gasen så en hel del skum bildas på ytan av vörten. Så istället för mig som använder 0,2L/minut använder man 1L/min med en ofta liknande tid. Kanske får prova med den vanligare förekommande metoden och se om något ändras. Tycker dock att ölen smakar kanon vid flaskning förutom grönölsmaken.   

Kontaminering:
Vet man någon kontaminering som skyndar på oxidering?

Har Antagligen fått tag i mikroskop nu och ska börja leta efter bra och billig utrustning till att fixa ett litet lab. Några tips?

Får nog svar av domare imorgon eller måndag och ska träffa trevlig hembryggare och prata labb imorgon.

Annars ska jag nog byta flaskningsröret mot beergun vid flaskningen om någon vecka för att också kunna skjuta lite CO2 i flaskorna för att verkligen kunna ta reda på om Oxidering är problemet. smile Och diacetyl test så klart.

suur skrev:

Haft liknande problem senaste 2 bygderna med us05, jästa i olika kärl och med en wlp090 mellan som det inte var något problem med, smakar fine direkt när den är färdigjäst men efter fat eller flaskning försvinner humlen och en konstig bismak kommer fram, inga gushers eller flask bomber fast en batch stått i 3 månader på flaska, är det måhända nåt fel på en av batcherna us05?

Där har vi kanske nåt! Jag jäste en us05 för några månader sen. ja 2 jäshinkar med olika öl. Den ena var pilsner (andra halvan jästes i kylen med 34/70 och blev bra)
Men den ljusa jäste ut till 1.000! Medan en vienna som åxå delades och även där jästes ena halvan med us05 på köksgolvet. Båda spannarna stod brevid varandra, och viennan jäste inte ut på långa vägar så fort och brutalt. Bryggda samma så allt var lika.
Pilsnern som jästes med lagerjäst i kylen blev kanon! Måste varit nåt med jästen i ena us05 påsen. Inte ens bakteriejäsning jäser ut så fort. Och dessutom skulle ölet bli kasst gradvis efteråt. Blandade båda us05 batcherna eftersom det var samma humle i dom. Det blev kanongott. Och höll sig bra utan att bli dåligt.
Verkar som torrjäst KAN vara nåt skumt med.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

suur skrev:

Haft liknande problem på mina senaste 2 jäsningar med us05,  smakar fine direkt när den är färdigjäst men efter fat eller flaskning försvinner humlen och en konstig bismak kommer fram, inga gushers eller flask bomber även fast en batch stått i 3 månader på flaska,

Precis så här kände jag också innan jag verkligen började kritiskt smaka ölet i olika stadier. Känns nämligen nu som att det händer mycket mer än så. Är det någon diacetyl, oväntad karamell eller oxidations smak också? något annat?
Intressant att det bara hände med US 05... Eller jäser du bara med US 05?

Haha Scaryeyes det där låter ju verkligen helt knäppt!...

Det var lite svårt att hänga med i vad du menade men blandade du alltså en batch med ölen som jäste ut till 1,000?
Var det inga underliga eller ovanliga smaker/dofter i den lågt utjäsande ölen?
Du säger att den jäste så fort ner till 1,000 att det inte kan ha varit kontaminering men hur länge gick det innan den var på 1,000?

Mm dyslexi.
Jo den med pilsnerjäst jäste ut mycket. Så jag blandade den med den med vienna som inte alls jäst ut så mycket.
Det har inte med mäsktemp att göra då den andra halvan jäste normalt.
Det smakade typ bara surt med viss humlesmak. Sen det blev blandat med den outjästa så blev det bra.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

20 Senast ändrad av suur (2014-10-25 11:48:51)

MightyNebula skrev:
suur skrev:

Precis så här kände jag också innan jag verkligen började kritiskt smaka ölet i olika stadier. Känns nämligen nu som att det händer mycket mer än så. Är det någon diacetyl, oväntad karamell eller oxidations smak också? något annat?
Intressant att det bara hände med US 05... Eller jäser du bara med US 05?

Jäst med lite andra sorter också även i samma jäskärl utan problem, vet inte riktigt vilka felsmaker annat än att det nästan smakar surt, märkvärdigast är att humlen försvinner både som arom å smak välidgt fort