Hjälp med bismaker, antagligen fenoler?
Hm har lite smakrelaterade problem på en väldigt stor del av mina ölar som jag har väldigt svårt att fastställa källan till.
Det som händer är att ölen efter ca 2 veckor på flaska abrupt ändrar smak.... Ölet vecka 1 på flaska brukar smaka väldigt rent och fräscht helt utan bismaker. Det ända är att ölet alltid brukar smaka lite "grönt" så klart, men annars får jag alltid en känsla av att det kommer bli precis som jag tänkt mig i smakväg om ölet bara får en vecka eller två ytterligare för att nå sin peak.
I några fall, då oftast starkare öl blir ölet precis som vecka 1 fast utan den gröna smaken samt lite mer fulländad och sammansatt i smakprofilen efter ytterligare 1-3 veckor på flaska precis som förväntat.
Men i majoriteten av fallen så ändrar sig istället smakerna helt och ölen blir något helt annat. Nu senast blev min Pale ale, min IPA och min brown ale(bryggda samma vecka) nästan samma öl i smaken bara med en extra vecka på flaska.
Själv tycker jag ölen blir odrickbar medan min smakpanel på ca 25 pers inte märker ett dugg.
Efter en mängd googlande och efterforskande har jag tillsammans med min flickvän som hjälpt mig smaka på ölen i olika steg lyckats fastställa att jag inte inbillar mig utan att det är något som faktiskt händer och att det dessutom "Antagligen" handlar om Fenoler som bildas av vildjäst eller bakterier.
Skulle bli jätte glad av lite råd av någon Fenol-kunnig person om jag verkar hittat rätt?
Fenoler kan ju komma ifrån en mängd faktorer och ha en mängd olika smaker men anledningen att jag misstänker vildjäst är just att ölet smakar så bra genom hela processen och först senare när ölet typ är klart bildar bismakerna.
Bismakerna som är dom vanligaste i mina öl är smörkola, Lukten av plast i smakform samt en smak liknande oxidation som också framhäver en Karamellsmak som även får den blekaste Pale Alen att smaka lite karamellmalt....
Humlekraftiga öl tappar också en väldig mängd arom efter "sjukan" varit framme.
Är jag på rätt spår här eller är det något jag missat? Tänker att Jästrelaterade fenoler borde kunna smakas vid flaskningen vilket det inte gör. Inte heller Klor i bryggvattnet borde vara ett problem eller hur?