U fleku clone

Hejsan.

Då jag känner mig liiiite förvirrad av detta receptet då det står på utrikiska å de är inte min starka sida! så skulle jag behöva hjälp med att skala receptet till en 15 liters batch, det brukar ju finnas gott om vänliga och mera pålästa själar här på forumet :-)

Är det någon som har provat brygga detta receptet från U fleku i Prag ?

For easy scaling, all quantities are calculated for 1 U.S. barrel (1.173 HL) net kettle volume produced by a brew system with a nominal extract efficiency rating of 75 percent. If your system is different, adjust all qualities up or down accordingly.

Mash
21.68 lbs. (9.83 kg) Weyermann® Floor-Malted Bohemian Pilsner Malt @ 1.8 °L (50%)
13.01 lbs. (5.96 kg) Weyermann® Munich I @ 6 °L (30%)
6.5 lbs. (2.95 kg) Weyermann® CaraMunich® II @ 45.5 °L (15%)
2.17 lbs. (0.98 kg) Weyermann® Carafa® II @ 45.5 °L (5%)
Total grain bill: 43.36 lbs (19.67 kg)

Hops (pellets)
3.9 oz (110 g) Saaz @ 4.5% AA (10 minutes into the boil)
3.9 oz (110 g) Saaz @ 4.5% AA (20 minutes into the boil)
4.3 oz (122 g) Saaz @ 4.5% AA (115 minutes into the boil)

Yeast
American brewers have a wide range of Czech yeast choices for this brew. Suitable strains include Wyeast 2000 Budvar™; 2001 Urquell™; 2007 Pilsen™; 2124 Bohemian™; and 2278 Czech Pils™; as well as White Labs WLP800 Pilsner; and WLP802 Czech Budejovice.

Sv: U fleku clone

Receptet är för 117,3 liter, så skala alla mängder med 15/117,3 så är du i grova drag rätt på det. Humleutbytet kan vara olika vid olika stora batcher och jag kan inte uttala mig om hur stor skillnad det kan vara här.

Effektiviteten är 75%, så du kan behöva skala om pga det också. Om du inte vet din effektivitet kan du gott gissa på 75% så slipper du pyssla med det. (Du kan förstås även läsa på kring effektivitet, räkna ut vad du typiskt har i dina bryggningar, osv. Om inte annat kan du göra det efter att du bryggt det här receptet. wink )

Humlen kan du behöva skala om beroende på vad det står för alfasyrahalt på din förpackning. Då skalar du om mängden så att "alfasyrahalt*mängd" blir samma, dvs du gångrar med den gamla alfasyrahalten (4,5) och delar med den nya. (Om humleförpackningen har varit öppnad, förvarad mer eller mindre optimalt, osv osv, kan du också behöva skala om, men här är väl mitt råd att inte bry dig om det i första hand.)

Det står inte uttryckligt hur länge du ska koka, men 120 minuter känns som en vettig gissning.

Den allra sista humlegivan, den större fem minuter från slutet, skulle jag inte skala om med avseende på alfasyran. (Däremot med avseende på att din gryta är mycket mindre! smile ) Den har till uppgift att ge arom, inte beska.

Det största frågetecknet för mig är mäskschemat. Här kan jag inte bidra med någon särskild erfarenhet. Möjligen har andra några ideer, eller så har du bara inte kopierat med det. smile

funderar på 2.17 lbs. (0.98 kg) Weyermann® Carafa® II @ 45.5 °L (5%)
Carafa II är svartmalt och mycket, mycket mörkare än 45 Lovibond. Mer än 10 gånger mörkare faktiskt.
Receptet blir i princip en underjäst porter i stället för en mörk lager.
Jag skulle dra ner på svartmalten till max 2% av totala maltmängden i stället för 5%.

Med så mycket svartmalt som 5% så behöver man troligen behandla mäskvattnet med karbonater för att få lämpligt pH i mäsken.
Hur mycket beror på ditt bryggvatten och hur mycket karbonater det innehåller från början.

Bortsett från det så är mäskscemat ospecat vilket gör det svårt att efterapa ("klona")
Ett råd/tips är att gå in på 67-68 graders försockringsrast i c:a 20 minuter och sedan ta ut en tredjedel av mäsken till en dekoktion.

Mäsken för dekoktionen höjer du till runt 72 grader och håller den i 20 minuter, för att sedan koka upp den till kokning och återföra till grundmäsken.
Blanda ihop mäskarna och låt stå ytterligare c:a 20 minuter.
Detta förutsätter att du inte kör BIAB, alternativt har två BIAB påsar, men jag har aldrig gjort så eller hört om någon som gjort det.
Sedan är det dags för att laka.

Kokningen ser ut att vara totalt 120 minuter.
Tveksamt om den andra givan ger särskilt mycket humlesmak eftersom den kokar så länge.

Angående jäst så rekommenderar jag 2278 Czech Pils.

Jäs kallt 10-12 grader.

Om du behöver översätta vikterna så är
1 lbs = 454 gram
1 oz = 28 gram

Precis som jag trodde, en enastående expertis till hjälp :-) Jag har tänk ge mig på detta receptet nu när de är lite klarare med hur jag ska skala ner det!
Dekoktion kan bli spännande, de är något som jag aldrig har gett mig in på utan det blir nytt.
Jag bugar och bockar för era svar mina herrar!