När ska jag börja oroa mig?
Tjenixen, förstagångsbryggare som har köpt ett par jäsningskärl och ärvt en jästkultur.
Jag har som sagt ärvt jästkulturen som är runt 4 månader gammal och som inte hade matats tills jag gav den lite sockerlösning för två och en halv dag sedan.
Det tog ungefär sju timmar innan den bubblade lite belåtet, sådär runt en och en halv gång i halvtimmen, men när jag sedan hände på lite sockervatten till så stannade bubblorna upp. Min vän, samma som gav mig jästen, sa att det var lugnt och att jag inte skulle oroa mig då den är lite långsam, men nu är jag lite orolig. Satte på en bryggd igår kväll på 20 liter vatten, 4,2 kilo honung och halva jästen(runt en halv liter om man räknar med bottenskrapet av mjöd) och har nu placerat den på mitt rum(runt 19-22 grader tror jag).
Har har ännu inte sett några bubblor och trycket verkar vara helt neutralt, hur långt tid bör det ta för att den ska komma igång? Och hur länge kan den andra delen av jästen vara oartig innan jag ska börja oroa mig?
Som tidigare nämnt så är jag helt ny vad det gäller bryggning och jäsning så jag skulle vara mycket tacksam över all respons, gärna tips och prognoser på hur lång tid, smak och alkoholhalt jag kan förvänta mig.
(PS. Köpte en vinprovare(alkoholhalt) igår och undrar om det fungerar på mjöd också. Det är ett glasrör som man häller i vin i och sedan vänder upp och ned tills vätskan har stannat på procenten)
Mvh; Rasmus. K.