Cider 2014
Då var det dags för cider igen.Vad har ni andra satsat på i ciderväg i år? Vilka jästsorter, äpplen och tillvägagångssätt har ni valt?
Här hemma mustades det 75 liter idag. Blandningen bestod av 40 % cox orange & 20 % aroma - båda för sötma, 30 % ingrid marie för surhet och 10 % rött duväpple för beska och tanin. 40 liter pastöriserades och flaskfylldes som must till barnen. 35 liter i tre olika batcher väntar på första pluppet i vattenlåset.
1. 15 liter med mangroves ciderjäst. Jäsning i 18 grader.
2. 10 liter blandat med 1 kg svarta vinbär som jag körde i mixern innan det tillsattes till musten - hoppas
vinbären ska ge strävhet och karaktär åt cidern (weinkellers förslag från förra årets tråd). Jästen även
här mangroves ciderjäst. Jäsning i 18 grader.
3. 10 liter med saf lager W - 34/70 - jäsning på 15 grader.
Funderingar är om det svartvinbärskladd som sitter på insidan av jäskärlet ovanför musten kommer att börja mögla under primärjäsningen (siktar på att fylla över med auto-siphon om en vecka)? Hur gör ni andra när ni tar med vinbär i brygder?
Vad tror ni om lagerjäsningen. Är 15 grader för varmt? och kommer jag att behöva diacetylrast?
Förra året jäste jag med allt annat än ciderjäst - två sorters champagne och us-05. Där uppskattade jag champagnejästen mest även om det var långt ifrån korrekt cider. Det blev en trevlig välkomstdryck. US - 05 hade mer äppelsmak men även den var ganska långt ifrån "cider". När det kommer till sötning skulle jag gärna köra som weinkeller rekommenderade i tråden "årets cider" - svavla och fylla på fat blandat med pastöriserad must som sötning. Men jag har inget fat så det får bli champagnemetoden och sötning i glaset. Men fatölsanläggning står högst upp på inköpsbrygglistan.
Oskar