Premium bitter

Passade på att önska mig en bryggdag i lugn och ro till födelsedags present. Det är väldigt länge sen de bryggdes här så de skall bli kul att få igång en bryggd.

Besökte fullers bryggeri nu i september så jag tänkte låta mig inspireras av dess underbara öl. Ingen kan väl motstå Chiswick bitter, London Pride och ESB och allt annat gott som kommer därifrån!
Snappade upp att man använde pale ale, crystal och chocolate och Humlade alla tre med taget, goldings, northdown och challenger.

Skall inte försöka mig på en klon eller nåt utan bara inspireras av de och förhoppningsvis få en god bitter med rätt mycket humlekaraktär och medium kropp.

Tänkte mig nåt sånt:
18L  OG 1.047 FG 1.015
3.5 kg  93,4%    pearl pale ale
0.17 kg  4,5 %   crystal L60
0.08kg  2,1%.    pale chocolate

60 min 14gr target   IBU 24
20 min  22gr E.K Goldings
0   min  30gr E.K Goldings

Jäsa med whitelabs 002
Börja vid 17 grader och sedan höja till 20 grader. Men är lite osäker på när jag skall höja, när det jäst ut eller tidigare?

Har även challenger hemma men den har legat i frysen över ett år nu så den e kanske inte så pigg längre...

Uhh långt inlägg men hoppas ni orkar läsa genom det och kanske ha nån god ide om finslipning av receptet...

Sv: Premium bitter

Jaha... Nu är detta inget alls med ditt recept.
Men vad är en bitter???
London Pride är väl inte så bitter? Den gillar jag speciellt inte alls. Smakar alla dom så? Har aldrig velat prova att brygga nåt sånt och speciellt inte med london jästen.
Men finns det andra bitter som har en bättre smak utan den jästen?
Kan hända att min bryggkompis vill brygga lite ale sen, ifall jag tillåter....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Jaha... Nu är detta inget alls med ditt recept.
Men vad är en bitter???
London Pride är väl inte så bitter? Den gillar jag speciellt inte alls. Smakar alla dom så? Har aldrig velat prova att brygga nåt sånt och speciellt inte med london jästen.
Men finns det andra bitter som har en bättre smak utan den jästen?
Kan hända att min bryggkompis vill brygga lite ale sen, ifall jag tillåter....

Jaa vad är en bitter, en premium bitter är en öl mellan ordinary och extra special bitter. Men du har rätt Pride är inte speciellt bitter och det är ju en premium/best/special bitter. Hur en bitter skall se ut är nog helt upp till bryggaren själv. Jag ser på typen bitter och dess olika kategorier som jag ser på Typen lager, den kan bryggas på många olika vis.

En bitter är förvisso inte påfallande besk för våra av humlebomber bedövade smaklökar, men det finns ju en historia bakom begreppet för den som är intresserad.

Angående receptet så ser det bra ut, även om jag skulle halvera mängden chokladmalt. Höja temperaturen kan du med fördel göra efter en tre dagar sådär, när den mest intensiva jäsningen är över.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

scaryeyes skrev:

Men vad är en bitter???

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bitter_(beer)

Får se hur jag gör med chocomalten, vill ha den mot det mörkare hållet.

Har sträck lyssnat på alla jamil show avsnitt om brittisk öl nu och det var rätt informativt. Blev väldigt sugen på att brygga en Mild också.

finnen skrev:

Får se hur jag gör med chocomalten, vill ha den mot det mörkare hållet.

Med de mängderna är det dock risk att du får en tydligt rostad ton, det är ungefär vad man brukar ha i en dubbelbock exempelvis. Men det kanske är vad du är ute efter?

Jag vet inte vad Fullers's kör med för mängder, men jag är tämligen säker på att det är max hälften.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ett tips är att kolla in denna artikel om Fuller's öl:
http://byo.com/component/k2/item/2318-f … -of-london

Vet faktiskt inte häller hur mycket choklad malt de har i, blev egentigen lite förvånad över att det fanns i deras trio ur samma mäsk.
Men som sagt är det väl ingen klon jag försöker mig på utan bara prova mig fram, har aldrig bryggt med choklad malt eller pearl tidigare så vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av dem.

Men jag tar och drar ner på chokladen i den här och öser på mer i en Mild, blir en 8% där...