Sv: Uppgradering i brygghuset

Är det någon somk har erfarfemhet av denna pump??
http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel … 1377585722

102 Senast ändrad av tandkramstub (2014-10-09 12:17:02)

DoktorCalle skrev:

Jag fick svar från firman nu - de föreslår en helt annan pump

mp series pump could not meet your requirements - we suggest you use dby stainless steel diaphragm pump.(Max. tem.:150 degree)
    the type:
    1.flow:3.5m3/h
    2.suction:4m
    3.head:40m
    4.outlet pressure:3kgf/cm2 
    5.power:1.5kw/1450rpm

http://www.alibaba.com//product-detail/ … 99447.html

Jag känner mig skeptisk till den pumpen - även om den verkar robust. March eller Chugger ligger nog närmre till hands ändå.

Just membranpumpar används ofta inom industrin för livsmedel, läkemedel, kemikalier och annat. I grund och botten skulle jag säga att typen av pump är hygienisk, tålig mot mekanisk påverkan, tål torrkörning och är skonsam mot det pumpade mediet. Det är dessutom en väldigt enkel typ av pump inom industrin, då den ofta är luftdriven.

Dock bedömer jag inte att just den här pumpen är särskilt lämpad för bryggning, då skulle i alla fall jag vilja ha en "snabblåsning" av pumpkamrarna för att kunna öppna och inspektera/rengöra på ett smidigt sätt. Ofta består snabblåsningen av ett V-band med en klämma eller skruv i änden, blir i princip som en stor triclamp. Dessutom tappar man enkelheten när man gör en elektriskt driven version av pumpen, men å andra sidan är det inte rimligt med en pneumatiskt driven version för hemmabruk heller, dom här farbröderna konsumerar rätt mycket luft.

Som en "onödigt vetande" så kan man på industriella membranpumpar ibland blanda reservdelar från olika pumptillverkare, då flera av dom är direkta kopior av varandra.

edit: Sammanfattningen är att ta en centrifugalpump, gärna en magnetkopplad sådan. Detta pga kostnad, enkelhet och hygien.

Nu när vi ändå är inne på pumpar och massakrerar Christians tråd här. Men tänkte ändå ställa frågan till dej Christian eftersom du har koll på saker. Det skulle väl aldrig gå att pumpa malt/mäsk med en sån humlepump (va dom nu heter)?
Om man nu kör ett 2-kärlsystem och vill mäska i kokgrytan. Hur gör man då? Kan det gå att pumpa mäsken i klena slangar tro? För det hade vatt ashäftigt i mitt lilla om man kunde det. Och då bara lakat i mäskkärlet.
Så är det i vårt stora, men det är helt andra dimensioner där ju.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

104 Senast ändrad av svensson.lu (2014-10-10 20:59:27)

Nej det tror jag faktiskt inte. Kanske inte så mycket för pumptypens skull, där skulle man säkert kunna byta till en annan typ av impeller, utan som du själv skriver: utloppet och slangen är för klena. Det räcker ju att några större delar av malten kolliderar och "trafikstockningen" är ett faktum.

Då börjat mitt bygge bli färdigt! Det kvarstår dock att fästa pumparna och kolla om slanglängderna måste justeras.
Jag har fräst ut nedsänkningar som glidskydd för grytorna och induktionshällarna har fått en avlastningshylla. Själva kokgrytan står på ställningen medans hyllan bara håller upp hällarna mot grytan utan att belasta dem.

https://farm6.staticflickr.com/5604/15525294922_c7687de221_c.jpg

Skitsnyggt!
Gillar speciellt urfräsningen för grytan. Och ingen risk att överbelasta hällarna. Har du något flexande material under hällarna eller bara bra passning?

Hällarna är ju mestadels plast så de flexar ett par milimeter. Jag skruvade hyllan sist av allt med grytan på ställningen. Då är det ganska lätt att justera in passningen.

Fortfarande lite slangkaos, men det duger iaf tills vidare.
Bryggning nästa helg!

https://farm6.staticflickr.com/5601/14962070473_6cec1e3d39_c.jpg

109 Senast ändrad av DoktorCalle (2014-10-20 12:20:01)

Helt klart ett cooolt bygge!

Jag noterar att det nu är väldigt liten höjdskillnad mellan HLT och Pump, den närmar sig rentav "0" efterhand grytan börjar tömmas.

Kan inte detta riskera att man får problem med att mata pumpen?

Upplys gärna en oupplyst, vad är fördelarna med denna placering av kärlen mot att bara ha dem ståendes bredvid varandra på samma nivå?

Det blir ju såklart en mera kompakt konstruktion vilket skulle kunna vara av intresse i mitt framtida ännu bara tänkta bygge men vinner man några andra fördelar?

MVH
//NJN

Det är lite som att dricka cola med sugrör. Det är inga problem så länge det inte säger slörp.
Dock måste ju pumpen vara vattenfylld när man startar den, men så länge den pumpar så kan du ha den ovanför in-nivån. Hur stort flödet blir med ett visst tryckfall kan man läsa ut i pumpkurvan för pumpen.

Det bästa är väl egentligen att ha HLTn längst upp följt av mäskkärlet och kokkärlet längst ner för då kan man klara sig med en pump. Men detta är den mest kompakta lösningen som jag kan ha.

112 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-10-24 20:33:43)

Stort kudos till ett extremt inspirerande bygge!

Vi köper precis nu ett Blichmann 240V electrical Brew Easy på 10 Gallon (15 och 20 Gallon grytor) för att slippa svetsa grytor och meka ihop RIMS styrning mm. Dock kommer vi nog att göra som Japanerna och rakt av sno stora delar av ditt tänk "nedströms" från bryggverket. Ser ut som att vi har likadana jästankar och setup kring kaggar som dig. *ler*

Grymt informativ tråd, hoppas du har roligt, att frugan och barnen hålls glada och att ölen blir som du vill ha den.

Det tycker jag verkar lovande smile
Och när det gäller ölen så har de blivit rejält mycket bättre i år. De senaste brygderna är i världsmästarklass wink om jag själv får skryta!

Det är inte skryt, det är faktum.

Hej Christian!
Angående kylning av jästank. Tror du redan har en massa uträkningar och grejjor.
Jag har en liten drickfontän med kompressor. Det är en kylslinga som sitter ihopsvetsad med vattenslingan, 6-7-8 varv eller så. Sen svetsade jag en burk som håller några liter som passar inne i den coilen.
Nu är det så att jag tänkte köra glykolvatten i vattenslingan-kärlet och till en kylslinga som är monterad inne i jästanken. Jästank på 200 liter. Vad tror du om denna setup? Om man kör drickfontänen på max alltid, finns termostat och den fryser lätt vatten när den används som fontän. Tror du det då skulle räcka att hålla 10 grader? Om man vill krasha ölen kanske man måste koppla ur/bygla termostaten.

Tänkte då att köra en stc-1000+ som man kopplar på en pump. Och även en inline värmare för att kontrollera konstant jäsning ifall brygghuset kommer under 10 grader.

Frågan är hur mycket en sån liten kompressor klarar. Och ifall det kan räcka med kylslingorna som dom är. Ville eg ha en större växlande effekt, typ kylslingan inne i en större behållare som innehåller glykolvattnet. Men vill initialt inte slakta den eftersom den funkar som den är och är nästan ny. Bara lite påkörd av en/flera truckar....

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

116 Senast ändrad av svensson.lu (2014-10-27 16:01:13)

Svårt att svara på rakt av för det beror även på andra faktorer. Men fins det någon specad effekt på kompressorn? Hur ser det ut med isolering av jästanken? Vad har ni för temp i lokalen?

Kylslingan i kylaren är väl inte så mycket mer att göra åt. Så länge du har en behållare runt hela slingan så kan du ju inte få mer värmeöverföringsyta.

Rent intuitivt skulle jag nog tänka mig att ni svetsar en kylmantel på jästanken. Det funkar säkert med en kylslinga i också, men det är ytterligare en detalj som måste rengöras och ha genomföringar

Jag har min kylare på "testning" i ett lite större system just nu, så det ska bli intressant att se hur den klarar jobbet.

Ja det var lite din kylare jag tänkte på. Du körde med en massa varv slang runt.
Vår tank har innan funkat bra men då hade dom en dunk glykolvatten i en frys och tmpstyrde en pump.
Jo blir isolering och en riktig mantel. Slingan blir kvar. Vintertid är det ju inga probs. Kommer vara kallt i lokalen.

Hallå igen svensson.lu !!!

Kanske har jag missat någon del i tråden, ber om ursäkt i så fall. Men jag hittar ingenstans vad du använder för lakfilter i mäsk/lak kärlet. Jag har funderat en del kring vad som är enklast/billigast/effektivast/bäst i ett system liknande ditt. Du verkar ju vara en påläst man inom området hårdvara för ölbryggning så här finns kanske värdefulla tankar att hämta:

- Bazooka Screen
- Manifold (Kopparrör med skåror)
- Heltäckande falskbotten
- Välvd falskbotten
- Insatssil
- Annan lösning

Vilken av ovanstående lösningar kör du med i ditt system och varför?

MVH
//NJN

Jag har en modifierad blichmann perforerad botten. Den är inte klockren iom att storleken är lite mindre än en 50L botten. Jag tätar den dock mot botten med en slangring så det funkar förhållandevis väl ändå.
Jag skulle vilja ha en slitsad heltäckandeplåt, och det kommer väl kanske någon gång fram över.

Det viktiga är väl att få ett hyffsat homogent flöde (om man flödeslakar). Batchlakar man så spelar det inte så stor roll.

Tjo!

Tänkte köra lite BIAB framöver och ville inte lägga en tusenlapp på en falskbotten som håller BIAB-nätpåsen skild från elpatronen. Så jag köpte ett bestickställ på IKEA för 49:- och kapade upp det med DREMEL'n och skruvade ihop det enligt nedan:
http://forumbilder.se/DEJGD/img-5133.JPG

http://forumbilder.se/DEJGD/img-5134.JPG

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Tror du man kan göra humlebehållare av en sån eller är det för stora hål i den?

//Lars

Hej!

För stora hål. Möjligen om man klär insidan med ett rostfritt stålnät av något slag. Annars finns ju humlepåsar. Men frågar du mig personligen så ska humlen få leka fritt i den kokande vörten för bästa resultat! smile

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

123 Senast ändrad av Dunderklumpen (2014-11-03 11:35:58)

Tack för svaret. Håller med dig dom skall flyta fritt. Gillar inte påsar då dessa bara flyter uppepå vörten.

Tiden för att jäsa ale utomhus är nu definitivt förbi, så jag behövde ta tag i det där med att värma jäskärlet också.

https://farm4.staticflickr.com/3949/15676239416_ea006f4b1d_c.jpg

Så det blev en isolerad baksida och två flyttbara väggar. Lätt att stuva undan och lätt att montera upp.
Värmningen sköts av en kupefläkt med PTC-element och är kopplad till samma pid (fast nu som relä med 0.2C hysteres) som min HLT.

Jag får säga att jag är riktigt nöjd hittills! När värmningen går på är det inte många minuter innan den slår av igen och jästempen verkar faktiskt hålla sig inom hysteresen. Började initialt med 18.5 grader igår och stegade upp till 19 idag på morgonen.

Verkar som att du kör kylning av konan med hjälp av slang lindad runt tanken kyld från din ölkylare, och när det behövs värmetillförsel så har du ställt ekipaget i en isolerad bänk som värms upp med kupéfläkt?

Mäter du styrtemperaturerna inne i vätskan via thermowell eller utanför typ påtejpat på tankväggen? Klurig och snygg lösning. Klarar lösningen av en ok kurva för kallkrasch med?

Vi har hittat två rostfria 50 liters glykolanpassade dubbelmantlade konor som klarar 20 PSI till för oss helt ok priser men funderar lite på vad som i praktiken kommer att krävas för att åstadkomma dels kontroll av jämn jästemp däruppe kring 18 under längre perioder (utan att sänka kompressorerna med för många korta av/på...) men som även vid behov klarar av att trycka ner alltihopa tillräckligt snabbt vid kallkrasch.