kolsyrning i corneliusfat

jag har en ale som snart ska på flaska och har nu köpt ett corneliusfat som jag tänkte kolsyra ölen i

kopplingar,regulator och 4m "sytråd" är på väg hem

har några frågor angående detta

vad ska jag ha för tryck i fatet för en normal ale och hur länge?
temp?

vad kör man med för tryck/temp vid flaskfyllning?
behöver jag en kran?

en steg för steg beskrivning vore inte fel

Sv: kolsyrning i corneliusfat

här på humlegården finns en bra tabell för kolsyresättning, under bibliotek.

om du ska fylla flaskor från fatet bör du nog ha en mottrycksfyllare, eller en "beer gun". att försöka fylla från en vanlig tappkran är ingen bra idé. (ta det från en som provat!)
jag har köpt en beer gun men inte hunnit prova den än. instruktionerna som följer med verkar väldigt bra.

hmmmmm

och jag som trodde det skulle funka att fylla med "sytråd" och kalla flaskor

är det ingen som fyller flaskor utan en massa dyra prylar eller socker?

Jag har fyllt petplaskor (för dagsbruk) utan mottryck eller ölgun. De var rumstempade och det skummade inte överdrivet. Hade rätt så lågt flöde/tryck. Du får testa helt enkelt.

Hej!

Vill minnas att någon här tipsade om att fylla flaskor via en mycket lång "sytråd", kanske uppemot 10m, för att på så sätt helt motverka trycket i fatet (som då alltså inte behöver sänkas). Dock borde man väl i sådant fall fylla flaskorna ända upp eftersom man inte kan vädra ur luften (syret) från flaskorna som vid mottrycksfyllning. Detta syre kan alltså oxidera ölen.

En kommentar till. Trots att jag äger och även behärskar (inte helt självklart..) en mottrycksfyllare har jag ändå gått tillbaka till att jäsa en hel del på flaska. Enklare, trevligare och kanske även bättre hållbarhet. Detta kombinerat med servering från fat, givetvis.