Så, då har jag bryggt en kanelbulleöl också. Det gick rätt dåligt tyvärr.
Hela bryggningen och alla moment gick väldigt bra, nog min bästa bryggning hittills, fram till precis i slutet. Min 16:e batch sedan jag började brygga och jag känner äntligen att jag börjar få bra koll på alla moment. Typiskt då att det ändå gick dåligt denna gång. Mina farhågor om fettet visade sig vara befogade. Jag visste ju att jag gav mig in på lite oprövad mark och hade inte räknat med att lyckas, men det är klart att man blir lite besviken ändå när det går så bra i övrigt. Så här gick det till:
Mäskning och lakning gick bra, bra temperaturer i alla steg, fick ut lite mer vört än jag planerat och både OG och OG innan kok landade exakt där jag ville.
Koket gick som det brukar utan fadäser. Fick lite halvkonstigt skum som jag inte fått förut bara, men det var inget jag tänkte mer på. Har hört talas om sånt skum förut. Ser ut lite som snö i -20 grader som börjat smälta, typ. Hur som helst, jag "rullade upp" bullarna (225 g / 6 stycken) och hade i dem 10 minuter innan kokslut. Tveksam om länken funkar, men så här såg det ut: https://www.facebook.com/video.php?v=10 … 8971731062
Vid kokslut luktade det godare än vid någon annan bryggning jag gjort och det mesta av fettet låg och flöt på ytan precis som han jag pratade med hade sagt. Började kyla vörten och det var då det började gå utför. När jag hade kylt till 18 grader hade fettet från ytan försvunnit. Jag är inte säker på var dock, men jag antar att det lagt sig på botten. Jag började föra över till jäskärlet via en pumphävert. I början var det som kom i häverten klart och fint och smakade underbart (smakade när jag tog ut lite för att mäta OG). När jag förde ner häverten lite längre ner i kitteln efter ett tag började det bli grumligt. "Ingen fara" tänkte jag, "det är bara lite humle". Men efter ett tag när saftsilen började klogga igen som den alltid gör i slutet märkte jag att färgen på humlegröten var lite annorlunda. Mer gulaktig på något vis. Tänkte att det borde vara lugnt eftersom jag inte ser några direkta fettlager på ytan i jäshinken. Men jag blev för girig helt enkelt och ville samla upp så mycket vört som möjligt. Hade jag slutat när det fortfarande kanske skulle ha funkat hade jag bara fått ihop ca 13-14 liter (hade över 26 liter innan kok).
Jag insåg inte vidden av mitt misstag förrän jag började syresätta vörten med visp och slev. Det skummade ingenting alls hur mycket och länge jag än höll på, och det är väl ändå ett säkert bevis för att något inte står rätt till? Färgen på vörten var dessutom det fulaste jag sett. Tänk er att ni är på dagis och har en sån där vattenfärgslåda med sex stora "puckar" vattenfärg. Ni blandar alla färger tillsammans i 10 liter vatten, sen blandar ni ihop det med 10 liter vanlig, bärnstensfärgad öl. Och toppar det med en stor kopp kaffe. Så såg det ut ungefär.
Så det som bådade så gott och luktade och smakade fantastiskt blev bara pannkaka med allra största sannolikhet. Jag pitchade såklart i jästen och nu står hinken i garderoben med en blow off tube. Men jag räknar kallt med att inget kommer att hända och att jag får slänga hela batchen.