Öl med kanelbulle?

Det här kanske låter dumt, men är det någon som hört talas om någon som haft kanelbullar i sin öl, eller testat själv?

Det självklara valet av ölsort kanske skulle vara en porter eller stout med en touch av kaffe, men jag tänkte mig mer en krämig, fyllig ale med en del karamellmalt och inte för mycket humle, bara en touch av någon sort med citrustoner. Och en rätt krämig, fruktig jäst, typ Wyeast American Ale II eller White Labs Cream Ale Blend. Fick idén nu när jag åt en bulle min kollega har bakat. Hon har i rivet apelsinskal i sina bullar (ett väldigt bra tips om ni vill baka kanelbullar för övrigt).

Min galna idé skulle då innefatta att jag skulle ha i kanelbullar (min kollegas alltså) någon gång i processen, och även en normalstor kopp espresso. En slags eftermiddagsfika-öl. Frågan är bara hur jag skulle gå till väga, och när under processen jag skulle ha i dessa ingredienser. Jag tänker att jag har i 5 hackade kanelbullar 5 eller 10 minuter innan kokslut, och en kopp kaffe precis innan flaskning, tillsammans med priman. Hur låter det?

Sv: Öl med kanelbulle?

Torrbulla ölet!? smile jag hade nog satsat på att tillsätta kanelstång och rivet apelsinskal samt kardemumma 15-10 min innan kokslut

Jo, det är ju det mest logiska, men det är det konstiga och ologiska jag är ute efter! smile
Snackade lite med en kille från Humlegården när jag var på öl- och whiskeymässan igår, och han sa att det inte borde vara några problem att ha i bullarna i koket. Jag var orolig för fettet, men det skulle inte vara några problem enligt honom. Fettet lägger ju sig som en hinna på toppen, så när jag för över vörten till jäskärlet får jag bara se till att lämna kvar det sista i kitteln.

Jag ska fasen testa det här!

Ja det kanske blir en tradition såhär kring kanelbullens dag big_smile
Jag tänkte också på fettet som känns svårlösligt som du säger
I övrigt borde väl själva vetebullen "lakas ur" på kolhydater som spjälkas till kortare kolhydratföreningar. Kanske bidrar det till extra kropp eller ett torrare öl? Blir intressant att höra om resultatet smile

Hmm... Tycker det låter lite äckligt. Kanske passar bättre i avdelningen mat och bakning?

Men kryddorna funkar ju i en julöl. Tycker du ska testa först med att krydda en öl med den mängd kryddor som det antal bullar innehåller som du tänkt använda.

Ta sen draven och baka bullar av det.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag har aldrig bryggt en öl ska göra det snart, så jag kan int säga om de kommer bli bra eller inte.  De kan fungera, bra tror jag int att de blir, ifall jag skulle brygga en öl så skulle jag nog ta med någon form av Biscuit malt, caramel malt, och sen vete malt,  viss del humle ingen arom humle dock, och koka upp kaffe med kryddorna i och slänga i dem när det jäst färdigt.

Fast tycker det låter kul och tycker att du ska göra de du vill, tycker alltid experiment är kul, fast om jag var du så skulle jag baka bullarna själv för att köpta bullar innehåller massor av skit som man int vill ha i sin öl och kan eventuell göra så att det int jäser som de ska.

Lycka till!

Jag ber om att få återkomma med resultat om någon/några månader! smile

8 Senast ändrad av Rugar (2014-10-06 16:09:31)

Jag bryggde en imp stout som hamnade på 11.3% som tappade på flaska i början av året. I den tänkte jag bulle faktiskt och använde mig av både caramel och chockladmalt sen hade jag en del kardemumma och vaniljstång, tror även jag slängde i någon sirap om jag minns rätt smile samt lite annat gott jag hade haft i min röra som jag hade haft i bullarna om jag jag gjort ett bak.

Jag jäste med Irish Ale WLP004 och till en början va jag kanske inte helt nöjd hmm men jag testade en flaska för två/tre veckor sen och kom fram till att glömma bort skapelsen i källaren 9 månader så den får stå och bli mer balanserad gjorde den gott, kommer bli en grym vintervärmare till jul i år smile

http://spritkoket.blogspot.se/2014/10/pa-kanelen.html smile

http://spritkoket.blogspot.se/

Kul Leonard! Ska bli kul att höra en recension sen! smile Jag kör nog mina bullar i koket som jag tänkte från början. Får en känsla av att det borde bli mer smak då.. Men vi får se!

Så, då har jag bryggt en kanelbulleöl också. Det gick rätt dåligt tyvärr.

Hela bryggningen och alla moment gick väldigt bra, nog min bästa bryggning hittills, fram till precis i slutet. Min 16:e batch sedan jag började brygga och jag känner äntligen att jag börjar få bra koll på alla moment. Typiskt då att det ändå gick dåligt denna gång. Mina farhågor om fettet visade sig vara befogade. Jag visste ju att jag gav mig in på lite oprövad mark och hade inte räknat med att lyckas, men det är klart att man blir lite besviken ändå när det går så bra i övrigt. Så här gick det till:

Mäskning och lakning gick bra, bra temperaturer i alla steg, fick ut lite mer vört än jag planerat och både OG och OG innan kok landade exakt där jag ville.
Koket gick som det brukar utan fadäser. Fick lite halvkonstigt skum som jag inte fått förut bara, men det var inget jag tänkte mer på. Har hört talas om sånt skum förut. Ser ut lite som snö i -20 grader som börjat smälta, typ. Hur som helst, jag "rullade upp" bullarna (225 g / 6 stycken) och hade i dem 10 minuter innan kokslut. Tveksam om länken funkar, men så här såg det ut: https://www.facebook.com/video.php?v=10 … 8971731062

Vid kokslut luktade det godare än vid någon annan bryggning jag gjort och det mesta av fettet låg och flöt på ytan precis som han jag pratade med hade sagt. Började kyla vörten och det var då det började gå utför. När jag hade kylt till 18 grader hade fettet från ytan försvunnit. Jag är inte säker på var dock, men jag antar att det lagt sig på botten. Jag började föra över till jäskärlet via en pumphävert. I början var det som kom i häverten klart och fint och smakade underbart (smakade när jag tog ut lite för att mäta OG). När jag förde ner häverten lite längre ner i kitteln efter ett tag började det bli grumligt. "Ingen fara" tänkte jag, "det är bara lite humle". Men efter ett tag när saftsilen började klogga igen som den alltid gör i slutet märkte jag att färgen på humlegröten var lite annorlunda. Mer gulaktig på något vis. Tänkte att det borde vara lugnt eftersom jag inte ser några direkta fettlager på ytan i jäshinken. Men jag blev för girig helt enkelt och ville samla upp så mycket vört som möjligt. Hade jag slutat när det fortfarande kanske skulle ha funkat hade jag bara fått ihop ca 13-14 liter (hade över 26 liter innan kok).

Jag insåg inte vidden av mitt misstag förrän jag började syresätta vörten med visp och slev. Det skummade ingenting alls hur mycket och länge jag än höll på, och det är väl ändå ett säkert bevis för att något inte står rätt till? Färgen på vörten var dessutom det fulaste jag sett. Tänk er att ni är på dagis och har en sån där vattenfärgslåda med sex stora "puckar" vattenfärg. Ni blandar alla färger tillsammans i 10 liter vatten, sen blandar ni ihop det med 10 liter vanlig, bärnstensfärgad öl. Och toppar det med en stor kopp kaffe. Så såg det ut ungefär.

Så det som bådade så gott och luktade och smakade fantastiskt blev bara pannkaka med allra största sannolikhet. Jag pitchade såklart i jästen och nu står hinken i garderoben med en blow off tube. Men jag räknar kallt med att inget kommer att hända och att jag får slänga hela batchen.

Andersdeo skrev:

jag hade nog satsat på att tillsätta kanelstång och rivet apelsinskal samt kardemumma 15-10 min innan kokslut

Så det kanske får bli så här nästa gång ändå, fast det bär mig emot... Jag vill ju liksom åt hela kanelbullekänslan, inte bara kryddningen. Jag vill på något vis känna det där lena smöret och det mjuka, söta vetebrödet också.

Synd, kul att du försökte det är ju det som är roligt med bryggningen experiment, man kan ju alltid baka bullar utan smör inget matfett alls, och så på bakplåtspapper så inget smör sugs in i dem, har gjort bullar utan matfett någon gång de går att äta men de är ju int saftiga som de ska vara, fast de skulle nog gå bra till att brygga med om man verkligen vill ha bullar i så är det nog så man ska göra, gör bara en vanlig deg med vetemjöl utan att tillsätta något smör eller matfett så går det nog. Fan allt detta prat om bullar nu måste de bakas!

Fast säkraste är nog som förslaget att ta kryddorna och kanske en buscuit malt för att få den brödiga smaken kanske, och havregryn för en lenare öl. fast lyssna int på mig har int bryggt någon öl än ska göra det nästa vecka, ger bara information som jag läst, har suttit och läst så många recept denna vecka.

Tycker att det ska bli roligt att höra hur nästa blir vilken väg du än går med receptet, vill brygga något liknande själv någon gång smile

Nu puttrar det på rätt bra i jäshinken! Jag trodde verkligen inte att det skulle funka. Kanske drog lite förhastade slutsatser..? Skulle nog ha googlat lite innan jag bestämde mig för att det skulle gå åt skogen. Så, medan jag googlar, vill någon komma med tankar om hur fettet kan komma att påverka det färdiga ölet? Dåligt/inget skum antar jag, men kan det bli infektion/felsmaker? Kan jag på något vis undvika att få med fettet vid flaskning? Som jag förstått det så har fettet emulgerat eller vad det heter, och finns som små korn/bollar i hela ölen, inte bara som ett lager på toppen eller botten.

15 Senast ändrad av Freppan (2014-10-20 14:59:19)

När det jäst klart så kommer du se att fettet ligger på ytan. Kyl då ner och degraissera som om det var en fond. Med nedkylning kommer det vara lättare att få bort allt fett.

Vilken experimentlusta det finns:)

Edit: Srax under 14 grader borde duga

Det var goda nyheter! Kul!

Hoppas det funkar som du säger. Det uppstår 2 andra problem dock:

1. Jag har inget extra kylskåp för nedkylning, och i min källare är det som kallast ca 16 grader. Jag borde kunna chansa på att ställa hinken utomhus kvällen innan överföring till annan hink / flaskning, och hoppas på att ingen snor den eller att det kommer något skit i den. Jag tänker att bara locket sitter ordentligt och att vattenlåset sitter där det ska med tillräckligt mycket StarSan i så borde det funka. Och bara det inte blir minusgrader.. Fast det är nog bättre att ställa ut hinken på morgonen någon ledig dag och sen ta upp den efter några timmar, beroende på hur kallt det är ute?

2. Om det kyls ner till säg.. 5 grader, finns det inte risk för att ölen förstörs då? Måste jag i så fall tillsätta mer jäst vid flaskning eller räcker det med prima?

17 Senast ändrad av Freppan (2014-10-20 15:48:43)

Låt den komma ner till 16 ställ sedan ut den en timma om det är kallare ute. Ta bort fettet, du borde få bort i stort sett allt. Tappa över till annat kärl med hävert men lämna kvar någon cm av ölet så skall nog problemet vara löst.

Förutsätter att fettet i fråga kommer från smör eller margarin och inte olja. Olja har inte i en kanelbulle att göra men man vet ju aldrig.

Edit : och kanske har inte en kanelbulle i en öl att göra;)

Freppan skrev:

Edit : och kanske har inte en kanelbulle i en öl att göra;)

Hahaha!

Jo, smör var det i bullen såklart. Du menar att det är "bättre" med smör alltså? Och att jag inte borde behöva tillsätta mer jäst vid flaskningen? Skönt att det kanske löser sig, vilken lättnad!

Oljan stelnar vid lägre temperaturer, så smör till ale och rapsolja till lager;) Använde du någon av jästsorterna du skrev i trådstarten skall det ju inte vara något problem vid flaskningen heller.

Jag körde med Burton Ale (WLP023), så det lär ju funka det också. Jag får väl återkomma om ca två veckor vid flaskningen. *Håller tummarna för mig själv och brygger en saison utan en massa konstiga experimentdelar så länge*

Första smakprovet nu. Inte speciellt lyckat, men jag kan nog ändå se potential (kanske inte just för den här batchen, men om jag förbättrar receptet lite så..). Nu är den ju inte mogen på långa vägar, så jag ska inte vara så snabb att döma men mina första intryck och oredigerade anteckningar 3.5 veckor efter bryggningen är:

Ingen doft av bulle, möjligtvis kan man ana lite kaffe. Annars en rätt anonym maltdoft. Spretig, alldeles för ung och spritig smak. Inte speciellt bra, men kan möjligtvis bli lite bättre med tiden. Det går att känna att beskan är bra, och mängden kaffe är nog rätt bra den också men tiden får utvisa om det stämmer eller ej. Det skulle eventuellt kunna bli bättre med annan humletyp med mindre citrustoner. Någon europé eller kanske Kazbek. Får nog skippa kanelbulleidén. Kanske skulle kanelbulle kunna funka med tinktur, men det är tveksamt. Det får nog bli bullkryddorna nästa gång, utan degen och fettet.

22 Senast ändrad av Radhusgrillen (2014-11-13 17:08:34)

mrpony skrev:

. Det får nog bli bullkryddorna nästa gång, utan degen och fettet.

Istället för att ge sig på att skicka ner deg i koket borde du väl som sagt kunna använda kryddorna, kanel, vanilj och ev kardemumma men även se till att välja "brödiga" maltsorter som bisquit och kanske munchermalt..
Jag håller tummarna för min egna julöl som bryggdes med såna däringa engelska fruktkakor som inspiration, alltså den typ av sockerkaksliknande sak som späckas med tyåp russin och plommon och annat.
Blev en variant av brownale som fick ett tillskott av biscuit och special-b för mer frukt och bröd samt kryddades med en tinktur med rom, apelsin, russin och nejlika..
Kan återkomma i helgen efter första "riktiga" provsmaket..

Retsticka men ingen taskvört!