Extra kraftig imperal stout ala Brew Dog Tokyo med BIAB

Mest för att testa om jag kan...

Grundplanen är att brygga en stout med ganska normal OG för att sedan tillsätta egen gjort maltextrakt och muscavadosocker med några dagars mellanrum under jäsningen. Efter avslutad jäsning ska skapelsen få bo i ett ekfat ett bra tag (ett 15liters fat beställt på ebay)

"grund ölet"
2,5kg Maris Otter
0,5kg svart malt
1kg chokladmalt
1kg CaraAroma
0,5kg rågmalt
0,5kg havremalt
0,3kg gotländsk rökt malt

mäska 65grader 60min

"boost" tillsätts uppdelat på 3-4 tillfällen
6kg pilsnermalt mäska 62grader, reduceras sedan ner till "nyponsoppa-koncistens"
2,5kg muscavaosocker

När allt är tillsatt siktar jag på att ha ca 18liter i jäskärlet (15liter i fatet + några liter för att kunna toppa upp fatet under lagringen + lite spill)

Jästen är WLP099

Det jag är mest fundersam på är hur jag ska humla det hela. Någon som har ett förslag?

Sv: Extra kraftig imperal stout ala Brew Dog Tokyo med BIAB

Jag skulle slänga i 3-5hg enzymmalt i grundölet. Humle: 80-120IBU bitterhumle.

I en sådant monster vill man gärna ha ganska mycket restsötma.
hade jag bryggt en sådan så hade jag mäskat högre, typ 68-69°C.
finns risk att den blir på tok för spritig i smaken annars.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Goblintroll skrev:

I en sådant monster vill man gärna ha ganska mycket restsötma.
hade jag bryggt en sådan så hade jag mäskat högre, typ 68-69°C.
finns risk att den blir på tok för spritig i smaken annars.

//Jonas

I ett sådant monster är risken för låg maltsötma obefintlig, det handlar snarare om man kommer få hög eller jättehög maltsötma. Nu ger ju visserligen höjd mäsktemperatur främst fyllighet, men jag skulle ändå rekommendera mer normal mäsktemperatur på 65-66 C.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Glömde skriva att jag kommer ha i extra enzym i grundölen.
Ekfatet kom med posten igår och ska nu prepareras med lite sprit (velar mellan rom och bourbon, får se vad det blir om någon dag)

Sen ska jag bara tappa något av mina andra projekt så jag får en jäshink fri (just nu står det fem jäshinkar och bubblar i mitt kök) och bygga färdigt min magnetomrörare så jag kan ordna en ordentlig förkultur...

Gjorde en batch med boost extrakt men kan ha haft lite för bråttom, kört på för mycket värme och har fått en del karamellisering i den. Hur påverkar det jäsbarheten?

6 Senast ändrad av Rambo (2015-01-24 13:33:10)

Slog upp ölet på fat idag och prov smakade lite. Förvånansvärt mild smak med de rostade tonerna klart dominerande, mun känslan var precis som jag ville ha den med en nästan oljig lenhet.

Slutliga receptet blev:
2kg Maris otter
0,8kg Vienna
0,5kg Carafa II
1kg Carafa I
0,5kg Rågmalt
0,5kg Havremalt
0,3kg Gotländsk rökmalt
0,7kg Caraamber
0,4kg Caraaroma
2ml öl-enzym

18liter vatten
Mäska 90min i 65grader

Dunksparge med 8liter vatten

45g Magnum + 45g Simcoe i 45min

OG 1.068

Ungefär 2liters starter med WLP099

Pilsnermalt extraktet  var 6kg pilsnermalt mäskad i 62grader i 60min därefter reducerad till 3liter.
Det tillsattes en liter i taget när jäsningen visade tendenser till att avta vilket blev ungefär var tredje dag och när extraktet var slut tillsatte jag muscavado socker på samma sätt (500g åt gången totalt 2000g)

Enligt brewfriend ska allt motsvara ett OG på ca1.15

FG blev 1.025

Efter avslutad jäsning har jag lagrat ölet med ekkuber från en rödvinsbryggning

Kul grej! Blev också sugen på att göra nåt liknande. Men är det möjligt att komma upp i Tokyo-styrka med den metoden? Ditt öl verkar ha stannat på 11-12% men det skulle ju vara kul att få upp den en 5-6 pinnar till.

Vad gäller fatet så kan tänkas att det blir för mycket ekkarakrär med ett sånt litet fat eftersom det blir mycket större kontaktyta (öl mot fat) än i tex ett 200 l fat. Återkom gärna med recension.

Glömde skriva att det sket sig med ekfatet, det slutade aldrig läcka helt så jag vågar inte använda det.
Om jag inte räknar helt fel så ligger den på ca16%, (FG 1,15 - OG 1,025)x0,105x1,25=0,164. Det borde inte vara något större problem att komma upp i åtminstone 20%genom att "boosta" en wlp099 bryggd med socker eller malt under jäsningen utan att behöva tillföra extra syre.

Jaha, jävlar. Läste fel och trodde du skrev OG 1115. Men det var alltså 1150. Sjukt OG. Fö spännande formel du kör med. Jag brukar räkna 150-25=125 125x0,132=16,5. smile

Häftigt!

Men varför behövs det ölenzym?

Inte helt säkert att enzymet behövs men för att vara säker på att få så bra utbyte som möjligt använder jag enzym i öl där jag har stora andelar specialmalt. Är i princip bara Maris otter malten som har fullt med enzymer i det här receptet så lite "livrem och hängslen" skada inte.

Kul, hur smakar den?

Den är awsome, massiv smak och en underbar munkänsla. För att vara såpass stark har den en relativt mjuk alkoholsmak (hitintills har ingen gissat på över 10%), trodde den skulle kräva längre lagring för att mogna men den är redan ganska bra balanserad.