Jäsa pilsner varmt. Gör inte det! Finns andra knep

Det kommer lite då och då frågor från mer eller mindre nybörjare som vill brygga ljus lager. Kommer kanske från ölsatsträsket och börjar jobba sig upp.
Vill bara påpeka att det är inte så lätt som jag trodde. Jag började med att brygga lageröl och har fortsatt med det.
Men det finns en genväg om man har dåligt med kylmöjligheter.
Börja först titta på wieneröl. Då kan även vattnet kvitta till stor del. Vid pilsner brygg, 100% pilsnermalt blir produkten otroligt känslig för felsmaker.

Brygger man med vienna malt, lite karamell och något svart malt för färgen om man vill. så kan man humla den som en pilsner. och sen jäsa hyffsat sval rumstemp med US05 och man får en lagerliknande öl som som är ren i smaken. Man får inte problem med diacetyl och det enda man skulle vilja är att kunna kallkracha. Men det finns kanske möjligheter till det om man brygger på vintern. Man kan även brygga denna som snabböl ifall allt är slut, så har man öl på en vecka ifall man kör med fat.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Jäsa pilsner varmt. Gör inte det! Finns andra knep

Jag skulle även vilja slå ett slag för San Francisco Lager wlp810. Har testat den ett par gånger och är mycket nöjd. Gjorde bl.a. en "steam beer" som jäste upp till 17 grader cirka. Den humlades med northern brewer och en stadig andel münchnermalt. Flockade grymt bra. Fick höra att jag bryggt en riktigt god "mörk lager" så det kan ju också vara ett tips!

Finns det någon wiener på systemet?

Sv: Jäsa pilsner varmt. Gör inte det! Finns andra knep

Tycker också att 810 funkar bra. För de som inte har kylmöjligheter så kommer det ju några bra månader framöver.
Kör 810 till det blir kallare och sedan en lagerjäst. Allt på balkongen.

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)