Sv: Bryggdag
Idag en apa, 25 liter, BIAB, eftersom jag ogillar diskning av stora kärl så är detta hur smidigt som helst. :-)
Salle
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Idag en apa, 25 liter, BIAB, eftersom jag ogillar diskning av stora kärl så är detta hur smidigt som helst. :-)
Salle
idag en ljus sommar lager 25liter på jäsning...
En saison var det tänkt att göra i dag, fast barnen var hemma! ingen bra idé, de vill ha all uppmärksamhet så bryggandet fick inte det den förtjänade. mäskade in med ph 5.8. räknade ut vilka salter samt lakto som skulle i, men i all barnpassningshast så blev det galet, hade i allt för mycket lacto, tog ett nytt ph test inte förrän 30 min senare då jag upptäckt vad jag gjort och hade då ph 4.9, det skulle ändå i detta laget i mer vatten för en högre förockringsrast, så några liter extra så jag fick upp ph till 5.2... blir till att brygga utan barn ingen (som alltid).
Fråga? det står bara på lacto flaskan 80% 12,5ml/10L blir 1g/L hur många mEq/L är det? undrar hur många lactos joner jag tillsätter per liter?
Är det så att (12,5/10=1,25ml/L) *0,8=1 alltså 1,25ml/L är 1mEq. 1mEq tillsätter 89mg av lactos joner
Om det nu är så, är det så att om man tillsätter 12,5ml för 10 liter öl så är det 89ppm laktos joner i hela volymen?
Bryggde en Kölsch igår, har fått tag på en kyl. Bryggdagen var riktigt smooth, träffade OG spot on osv. Har inte bryggt på över 4a månader nu så det är najs att komma igång igen! Enkelt recept, 90% pilsner och 10% vienna, 90min med hallertauer för 35 IBU, Kölschjäst. Vattenjustering, protaflock och jästnäring. OG 1047.
Problemet blev kylningen, 19 liter vid ~22°C blev över natten i kylskåp på max bara 17°C. Min plan var att börja jäsningen vid 13°C men jag jag pitchade ändå på morgonen. Måste komma på bättre sätt kyla om jag ska fortsätta brygga öl som kräver så låga temperaturspann.
Två månaders bryggtorka är över, nu står en modern bitter på kylning.
"good things come in pairs"
Så det blir modern lager idag också, testar Atlas humlen.
Tänkte brygga den här idag.
Inte mitt recept peps hade lagt upp den i Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl tråden.
Bara en liten mådd på humlemängden
2,40 kg Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 1 44,4 %
2,40 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 2 44,4 %
0,40 kg Melanoidin (Weyermann) (59,1 EBC) Grain 3 9,3 %
0,08 kg Carafa I (663,9 EBC) Grain 4 1,9 %
35,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 12,6 IBUs
30,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 30,0 min Hop 6 8,2 IBUs
30,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 2,1 IBUs
1,0 pkg Mexican Lager (2005) two step starter
Gravity, Alcohol Content and Color
Est Original Gravity: 1,052 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,2 %
Bitterness: 24,6 IBUs
Est Color: 27,8 EBC
Total Grain Weight: 5,40 kg
Mash PH: 5,20
Mash Steps
Step Temperature
Step Time
50,0 C 30 min
66,7 C 60 min
Mash Out 75,6 C 10 min
Robert
Igår plockade jag grannens fallfrukt och matade genom en råfruktcentrifug.
Ett jävla bök, men på fyra timmar blev det 8 liter must som hettades upp till kok med jästnäring och fick svalna. Tillsatte us-05 för det hade jag hemma. Blir någon typ av cider...
Dessutom gjorde jag 2l förkultursvört som spetsades med en näve malt efteråt, hoppas på tillväxt av lacto som ska i en Berliner Weisse den kommande veckan.
Fullt kok på en porter, Alannahs lilla svarta.
Igår mäskades och startades lacto syrning av en BeWe. Idag bryggs en Brown ale med kollektivet.
Här står en tjock (12% havregryn, 3% maltodextrin, Ringwoodjäst) imperial stout och försockras.
Idag blir den en halvbatch (20l) tysk pilsner med nyskördad humle av sorterna Hallertauer och Tettnang (200g våtvikt). Halv sats eftersom det blev så lite humle för min del i år av diverse anledningar. Jag ska även testa att jäsa med en BeerBug jag fått låna som ni kommer kunna följa i realtid från ca lunch och framåt. Just nu är den kalibrerad och står i min jäskyl på 20c. https://www.thebeerbug.com/main/index.p … 2a6906d6c8
http://lindh.olkartoteket.se/2014/09/ha … sner-2014/

Hoa!
Brown Porter kokas just nu. Ni kan inte följa jäsningen i realtid men väl smaka av den på Linköpings vinterölsträff. Två versioner blir det, en jäst lite varmare med Brett Trois och den andra svalt med WLP028 Edinburgh Ale. Slaka By Dusk #5!
Tjo!
Bedömer att jag inte hinner skriva något under morgondagen, då det blir en hektisk bryggdag, så jag berättar nu istället:
Mäskar fram 62L basmaltsvört á 1050. (Pale, vete, vienna, carapils). Splittar sedan dessa i lika delar och stöper med Blackprinz, Pale chocolate, Amber, Dark Crystal, Crystal samt Caramunich III + DME för att få vört till en Brown Ale respektive IPA. Efter stöpning kommer jag att koka dem efter varann för att inte blanda ihop alla humlegivor.
IPA:
Calciumsulfat
Athanum
Simcoe
Mosaic
Citra
Warrior
Wyeast American Ale
Brown Ale:
Nugget
Willamette
Cascade
Wyeast London Ale
Orkar ni med 11 minuter östgötska till eller fick ni nog av förra filmen jag gjorde? http://www.lindhcraftbeer.com/2014/09/f … sner-2014/
Idag bryggs det en 2,8% Pale Ale med Columbus, Crystal, Kohatu.
En Citrahumlad IPA med lite vetekaramellmalt på kylning.
Och idag blir det en SMASH barley wine med mörk münchnermalt och Pacific Gem.
En Mild på 3.3% bryggs idag, 4l test batch.
77.6% pearl malt
16.3% crystal L60
6.1% pale chocolate.
Humlas med EKG 5gr vid 60min
Har provat odla upp jäst från två fullers IPA, vet inte hur skicket är men den har iallafall växt till sig om man ser på slurry tjockleken.
uppdatering.
tog nyss ut jästen ur kylskåpet, den stod inte länge innan jag såg att det började jäsa pånytt i burken. Kul att prova nåt nytt!
Bryggt en humlefrisk Citra/Simcoe pale ale. Glömde en påse simcoe på 0min, trött jag blir på mig själv ibland. För mycket fotande och för lite fokus på bryggande...
Sista gången med BeerBugen också om någon vill följa jäsningen live; http://www.lindhcraftbeer.com/2014/10/l … simcoe-v9/

En ESB på kylning nu.
Tappat en oktoberfest-ish-lager på partyfat idag. Samt bryggde en apa i torsdags som ska i corneliusfat.. Senaste bryggningarna har jag träffat og på pricken och volym i hinken. Riktigt skönt när man lärt sig sitt bryggverk och effektivitet.
Första bryggningen i nya köket.
En "Winterwarmer" till den mörka årstiden som är på väg.
Dark Strong ale med ett värmande inslag av alkohol o sötma med fin humlearom, en "klassisk" blanding av EKG o Cascade.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag