Ingefärsöl hjälp med recept

Hallå,

skulle behöva lite tips till ett ingefärsöl som vi håller på att jäsa nu i källaren. Det har jäst i rätt exakt ett dygn just nu.

Receptet har jag hittat på nätet, men modifierat lite grann.

Det är gjort i braumeister 20L, och är baserat på:

4 kg pale ale malt
280 g crystal malt
190 g chocolate malt
57 g cascade + 160 g riven ingefära vid kokets början
28 g willamette vid kokets avslut

malten maldes rätt fint, ungefär 1,2 mm, och lades i bryggverket vid 50 C, sen körde vi 25 min på 50 C, därefter 45 min på 65 C. Det avslutades med 25 min i 75 C. Sen kokning i 60 min. Protafloc tillsattes 15 min innan slutet.
OG blev 1.052 och fick ner 18,5 L i jäskärlet. Jästen som tillsattes är wyeast 1056, som tvättats efter föregående jäsning av annan sats. Den puttrar på ordentligt i källarförrådet just nu. Där är stabilt 22-23 C.
Vörten smakade gott, men inte jättestarkt av ingefära. Här kommer ett par frågor jag skulle vilja få svar på.

Är det lämpligt att "torrhumla" med ingefära?

Hur kan jag göra för att behålla sötma efter att jäsningen är avslutad? Har hört att man kan avstanna jäsningen med mjölksyra, är det ett lämpligt sätt att göra det på eller tror ni den kommer smaka OK ändå?

Tacksam för svar/tips.

/ Kalle

Sv: Ingefärsöl hjälp med recept

här är lite feedback:
Kryddor bör generellt inte koka så länge, jag brukar lägga mig någonstans runt 15 min innan kokslut eller ännu kortare.
Vänta med att tillsätta ytterligare ingefära tills ölet jäst färdig och du provsmakat grönölet.

I stället för att skicka i ingefära är det nog bättre att göra en så kallad tinktur. Lägg ingefära i ren sprit och låt den dra ett antal dagar.
Prova att tillsätta lite av tinkturen i ett ölprov, smaka av och tillsätt mer tinktur tills du är nöjd, och räkna fram hur mycket du ska tillsätta i hela batchen.

Restsötman styr man helst med mäskschemat (temp o tid).
Att stoppa jäsningen med någon slags jässtopp typ vinsvavla eller liknande är inte att rekommendera.
Mjölksyra gör varken till eller från för restsötman och den stoppar inte jäsningen heller.

Generellt när man gör kryddöl och vill ha en tydlig smak o doft av kryddorna så bör man undvika alltför mycket humle eftersom humlen kan ta över och dämpa kryddningen, det kan också vara svårt att hitta en bra kombination av kryddor och humle som går bra ihop.

Gjorde en ljus pale ale med ingefära nyligen. 10 liter.
20 gram (nu snackar vi färsk!) ingefära i koket, 15 min = Inte så mycket smak.
Hällde därför som du föreslog i mer i sekundären. Närmare bestämt 50 gram. Nu: mycket smak av ingefära =  mycket god = en bryggare som är farligt nära beroende av ingefära.

@njutsimon, kul att det blev bra! Jag ska smaka på den i helgen tänkte jag och kanske också lägga i mer i sekundären enligt Kenneths tisp. Hur var smaken annars i din, hade du bra sötma/fyllighet? Vad hade du för mängder av de olika maltsorterna?

Nej den var vare sig speciellt söt eller fyllig. 2,3 kg pale ale, 0,2 kg carahell. Moderat humlad med tettnanger. IBU 30. US-05.
Skala, hacka och koka ingefäran med lite vatten nån minut sen är det bara att dunka ner i hinken. Personligen tycker jag sprittinkturer inte smakar så bra. Kanske att jag använt för dålig vodka iof sig.

Har nu tagit upp jäshinken i lägenheten för att förbereda tappning imorgon. Mätte FG=1,011 så den är i nuläget på 5,4%. Den var j-vligt god! Smakade endast mycket svagt av ingefära dock, men det kompenserades av att den var lysande på andra sätt. Fin, rund smak och lagom humlad. Den rostade malten var i lagom mängd och gav en lätt rostad/bränd ton som inte tog över.
Detta recept kommer att göras om i framtiden, men ska då koka ingefäran betydligt kortare tid, kanske 15 minuter enligt era tips ovan och eventuellt skruva upp mängden lite.