Koppar kontra rostfritt stål

Vad är skillnaden verkningsgraden mellan en kylspiral av koppar i jämförelse med rostfritt stål. Jag vet att koppar är effektivare men hur mycket? 10 meter kylspiral av koppar hur många meter motsvarar det i rostfritt stål?

Sv: Koppar kontra rostfritt stål

Jag har en jämförelse med min HERMES spiral. Jag värmer i HLT och mäter tempen i både HLTn och mäskkärlet. Spiralen i koppar ger ca 0.5-1 grad lägre temp i mäskkärlet, medans samma spiral i rostfritt ger 10 graders differans vid 65-70C

Tack lu,
Då har jag något att tänka på när jag ska konstruera ett system. Är flesta värmeväxlarna uppbyggda med en rostfri skiva sedan en kopparskiva, sedan igen en rostfri och en koppar tills växlaren är byggd?

Nej det är bara rostfria skivor. Men det fins en sak som inte nämns i alla trådar med plattvärmeväxlare och det är räfflingen och flödet inuti växlaren. Det har också en stor betydelse så man kan inte jämföra yta rakt av.

Hej lu.

Är det lodet eller löd fogen som ger det en kopparfärgad ton. Jag har köpt en liten plattvärmeväxlare för öltillverkning för länge sedan (säkert 10 år eller mer) den ser ut som det vore koppar i den eller om det är bara lödfogen. Vid tillverkningen av dessa växlare så får jag för mig att de pressas ihop. Jag har ytterligare en växlare som är gjord av Alfa Laval. Det påstås om man läser infomationen om växlaren så är den gjord av rostfritt stål men på sidan av växlaren ser det ut som koppar i den. Vad är sanningen?

Mässing, koppar och rostfritt stål. Vad är bäst att använda när man bygger ett bryggverk. På bilder används ofta koppar i utrustningen. Äldre tider fötennade man kopparkärlen för att inte kopparn skulle avge giftiga ämnen. Mässing är väl en legering av koppar ock zink, där jag får för mig att zinken inte är hälsosam. Jag har även sett bryggverk där mässing används. Vad är viktigt i sammanhanget och vad bör man ha i åtanke när man bygger ett bryggverk?

Boppe85 skrev:

Äldre tider fötennade man kopparkärlen för att inte kopparn skulle avge giftiga ämnen

Delvis rätt - ren koppar avger inte särskilt giftiga ämnen - tänk på våra vattenledningar som är av koppar. Men när man satte ihop eller lagade trasiga kopparkärl använde man tenn och i skarvarna mellan tennet och kopparn uppstod galvanisk korrosion och otrevliga ämnen bildades. Man behandlade  därför hela insidan av kärlen för att denna korrosion inte skulle uppstå. Man använder fortfarande obehandlade kopparkärl ex. vid framställning av viss konfektyr (brända mandlar mm). Och bryggkärlen var också obehandlade.

Numera har bryggkärl ofta rostfritt på insidan av kopparn men kopparn finns nog där främst av estetiska/nostalgiska skäl.

Hej Björn,

Tack för inrådan. Jag har försökt att skaffa det mesta i rostfritt. Men hur är det med mässing, mycket är kromat, men tex. motorventiler finns i mässing och rostfritt. Jag har sett på bilder att även motorventiler i mässing förekommer i bryggsammanhang. Hur är det med mässing, avger de något form av ämnen som inte är så hälsosamma?

Värmeledningsförmågan hos rostfritt stål är synnerligen usel; koppar är ungefär 30 gånger så effektiv på att leda värme! I praktiken dominerar motståndet i vätskorna och gränsskikten, så metallen spelar inte så stor roll.

Liksom det mesta är koppar giftigt i stora mängder, men samtidigt en livsnödvändig metall för både jästsvampar och människor. Zink är också bra, så mässing är fördelaktigt.

Jag har en gaska stor plattväxelvärmare som inte är ren. Finns det något bra sätt göra rent den på så att öl kan kylas i den, eller är den obruklig

Hej! Funderat mycket över om jag skall använda min kopparspiral eller ej. Jag kör nu på bromsrör från Biltema som jag fint bockat till men den är ju tokglansig på delen som är i vörten så jag antar att all oxid släpps i ölen, medans det som är "utanför" vörten är smutsig och brun.

Finns det anledning att byta tilll en kylspiral i rostfritt stål, jag dricker endast hemmabryggt nu förtiden, ca 1.5 liter i veckan...

Boppe85 skrev:

Hej lu.

Är det lodet eller löd fogen som ger det en kopparfärgad ton. Jag har köpt en liten plattvärmeväxlare för öltillverkning för länge sedan (säkert 10 år eller mer) den ser ut som det vore koppar i den eller om det är bara lödfogen. Vid tillverkningen av dessa växlare så får jag för mig att de pressas ihop. Jag har ytterligare en växlare som är gjord av Alfa Laval. Det påstås om man läser infomationen om växlaren så är den gjord av rostfritt stål men på sidan av växlaren ser det ut som koppar i den. Vad är sanningen?

Det ligger ett blad av koppar/tennlod i varje platta som sen bakas i ugn under tryck.
Därför ser växlaren ut som koppar på sidorna. Lodet flyter ut längs sidorna.
har själv en laval växlare till mitt bryggverk och den ser ut så. Vi har gjort den på jobbet, men fick tag i den från annat håll, då laval inte vill släppa ifrån sig en enda tyvärr. Och så klart har man ju ingen möjlighet att pressa under värme.

Men som växlare tror jag på koppar alla dar i veckan.

jag vet för vi pressar plattorna till alfa laval på jobbet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Boppe85 skrev:

Mässing, koppar och rostfritt stål. Vad är bäst att använda när man bygger ett bryggverk. På bilder används ofta koppar i utrustningen. Äldre tider fötennade man kopparkärlen för att inte kopparn skulle avge giftiga ämnen. Mässing är väl en legering av koppar ock zink, där jag får för mig att zinken inte är hälsosam. Jag har även sett bryggverk där mässing används. Vad är viktigt i sammanhanget och vad bör man ha i åtanke när man bygger ett bryggverk?

"Är zink i vattnet skadligt?
Nej, zink är ett viktigt spårämne i den mänskliga kosten. Den zink som frigörs från offeranoden är dock minimalt."

Handlar om zink i form av offeranod i vattenledningssystem

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det är fullkomligt irrationellt att vara rädd för kopparmetall! En vuxen människa kräver mellan 1 och 3 milligram koppar per dag i födan. Nyttan av krom är däremot tveksam.

Apoteket säljer kosttillskott med koppar. Ett bolag som heter Lallemand säljer kosttillskottet "Lalmin Cu", torkad bryggerijäst med just koppar. Använder du koppar i ditt bryggeri får du en dos gratis i varje flaska.

Ratatosk skrev:

Det är fullkomligt irrationellt att vara rädd för kopparmetall! En vuxen människa kräver mellan 1 och 3 milligram koppar per dag i födan. Nyttan av krom är däremot tveksam.

Apoteket säljer kosttillskott med koppar. Ett bolag som heter Lallemand säljer kosttillskottet "Lalmin Cu", torkad bryggerijäst med just koppar. Använder du koppar i ditt bryggeri får du en dos gratis i varje flaska.

Tackar och bockar!

Jag jobbar hårt för att bygga ett framtidssäkert bryggsystem då jag tänker brygga ca 40-50 år till hehe. Där ingår inte plast men numera koppar.