nottingham ale jäst

Hej Alla!

Är nybörjare när det gäller ÖL bryggning men har lyckats knepa ihop cirka 19 Liter Pale Ale
dock hade jag aldrig någon våg när jag skulle tillsätta jästen men hade två förpackningar som skulle räcka till 22 liter.
jag lämnade kvar lite i den ena förpackningen för att inte överdosera.

Jag satte Vört på jäsning i lördags och idag så är jäsning aktivitet extremt liten

hela dagen igår så bubblade som bara den.

Och den ska jäsa i minst 4 dagar enligt hänvisning på förpackning.

Kan jag råkat ta för lite jäst? och kan jag få nu i efterhand dosera i mer i damajeannen ?

Tack på förhand

Martin

Sv: nottingham ale jäst

Jästen jobbar på fastän det slutet/bubblar mindre. Så det är nog lugnt. Har använt Nottingham 2 ggr och båda gångerna endast en påse till ca 20 liter. Jästen har även jäst ut relativt fort, mellan 7-9 dagar ner till ca 1.008 - 1.009.

Men om man ska leta efter fel så kan man tänka vilken temperatur jäskärlet står i? Mina stod i ca 17 grader.
Hur gick produktionen av vörten, vilken temperatur mäskade du med? Låg mäsken på en stadig 65-68 grader bör du ha fått ut en vört som funkar.

Vänta ett par dagar, ta ett hydrometerprov, har bryggningnen klaffat i övrigt så bör din öl ha jäst ner en bra bit.

obrygd.blogspot.se

Tjena Jonka!

jästen har stått i cirka 21- 22 grader.

jag har mäskat i 68 grader i cirka 60 min någon gång råka temperaturen komma upp till 75 grader

Jag har ingen Hydrometer, kan jag chansa på att den jäst klart efter 7 dagar? och då tappa upp på flaska?

tack på förhand!

PS. Grym blogg!

Ha inte för bråttom med flaskningen.
Även om jästen slutat bubbla (producera kolsyra) så är inte jäsningen klar.
nu går jästen in i nästa fas och småäter av restprodukterna, (städar efter sig).
jag låter alltid en ale stå minst två veckor på jästkakan. och en lager tre-fyra veckor.

/Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Tack jonas!

Jag ska ha lite is i magen och vänta, kanske bättre att vänta lite för länge än för kort.

//Martin

Absolut, vänta 10-14 dagar innan du tappar på flaska. Att jag skrev 7-9 dagar betydde bara att jag tog hydrometerprov vid de tillfällena. Jag brukar sedan låta ölet stå minst 14 dagar om jag inte har ett schema som stör.

Ska du fortsätta med bryggning är en hydrometer ett måste. Enkelt verktyg för att ha koll på var jäsningen är, om den stannat, vad man för för utjäsninggrad, räkna ut alkoholhalt etc.

obrygd.blogspot.se