Så, då har jag för första gången testat steglakning och har några funderingar:
Effektiviteten blev en aning lägre än vid föregående gånger, vilket jag hade räknat med. Ca 67.5% istället för ca 72% som jag siktade på. Mitt helhetsintryck var ändå väldigt bra, och det här är definitivt något jag kommer fortsätta med.
Jag fick (också som förväntat) problem med temperaturen. Så jag tänker att jag tar med mig kunskaperna från denna gång och applicerar dem på nästa bryggning, och får på så vis bättre resultat. Så här gick det:
Mäskade in och uppnådde önskad temperatur plus/minus 0.5 grader. Det fick stå i 60 min, och under den tiden tappade jag runt 3 grader. Mitt mäskning/lakningskärl har blivit lite sämre på att hålla värmen. I början tappade jag inte ett dugg. Vet inte riktigt hur jag ska fixa det.. Har dubbla tunnor, så jag tänkte börja med att lägga in något isolerande i tomrummet i botten mellan tunnorna. Sen får jag väl tänka på liggunderlag etc.
Återcirkulerade tre ggr, 1 L i taget, tömde kärlet. Kom inte med en enda kornrest eller annat tjafs tack vare mitt nya stekskydd och lite upphottade falskbotten. Väldigt skönt!
Värmde upp lakvattnet till 81c, blandade med korngröten och mätte temperaturen. Landade på ca 70c, vilket var 6 grader under önskad temperatur. Bestämde mig för att det var för svårt att höja temperaturen tillräckligt snabbt, så jag lät det vara. Stod i 5 min, sen återcirkulering och tömning.
Vid andra och sista urlakningen värmde jag upp vattnet till 86c, vilket gjorde att det landade på strax under 76c. Jag kommer således alltid att värma vattnet 10c över önskad temperatur i fortsättningen, vad det än gäller.
Vid sista tömningen gick jag ifrån i några minuter på slutet och när jag kom tillbaka hade jag tömt ur ca 0.5 L mer än jag hade satsat på. När jag mätte SG innan kok låg jag på 1.035. Hade satsat på 1.039. Tror ni att det berodde på just att jag samlade upp för mycket vört och på så vis gjorde den tunnare, eller är det bara en marginell skillnad? Hur skulle temperaturmissen vid första urlakningen kunna komma att påverka slutresultatet?
När koket började rulla fick jag mycket mindre skum än jag brukar. Kan det ha att göra med satslakningen, eller beror det mest på maltsammansättningen (2.3kg vetemalt och 1.2kg pale ale-malt)?
I övrigt gick bryggningen bra, och nu puttrar det på fint i garderoben. Det var även första gången jag provade en jäst från svenska Saccharolicious (Wheat I). Ska bli väldigt kul att se hur det blir.