Mitt första brettexperiment.

Om några timmar ska jag påbörja min första byggning med brettanomyces, och jag skulle vilja ha lite input.

Planen är:
Jag brygger ölet som "vanligt", har pillat ihop ett recept jag känner mig nöjd med. Använder White Labs WLP080 (Cream Ale Yeast Blend). Påbörjar jäsningen i källaren, runt 16-17 grader i ca 2-3 dagar eller till det inte jäser lika aktivt som i början. Sen tar jag upp jäskärlet till rumstemperatur och har i ett rör WLP644 (Brettanomyces Bruxellensis Trois) och låter därefter stå i ett halvår (eller hur länge det nu tar till det smakar bra, jag tänker prova smaken en gång i månaden eller liknande) innan jag tappar på flaska.

Frågan är nu om jag någon gång under processen ska föra över allt till ett sekundärkärl eller inte? Antingen låter jag allt ligga och vila och gotta till sig på jästkakan i ett halvår som tanken var från början, eller så låter jag ölen med WLP080 jäsa ut i primärkärlet i 2-3 veckor, sen för jag över det till ett sekundärkärl och har i brettjästen och låter stå i ett halvår utan Cream Ale-jästkakan på botten..

Jag skulle bara vilja veta hur ni som brygger med brett brukar göra. Det där med att ölen får stå på jästkakan så länge, är det verkligen något som påverkar smaken till det sämre? Om jag skulle föra över allt till sekundärkärl tycker jag också det känns lite onödigt att ha i bretten först i primärkärlet eftersom jag helst bara skulle vilja ha ETT dedikerat brettkärl för att slippa infektioner och sånt.

Hit me!

Sv: Mitt första brettexperiment.

Ska du jäsa så länge bör du föra över till ett syretätt kärl som en damejeanne eller Better Bottle för att undvika att utveckla ättiksyra. Låt ölet jäsa ut först med förstajästen, tappa om och tillsätt Brett.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

+1 på ekstedt.

Alternativt att du flaskar med brett. Kom ihåg att kompensera för hög utjäsning när du primar.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Tack så mycket för svar!

Jo, jag fick tipset att köra med damejeanne när jag var på Humlegården sist också. Den främsta anledningen till att jag tänkte köra med ett vanligt plastkärl var faktiskt för att jag inte har råd med en eller två damejeanner just nu, plus att de är otympliga och tar så mycket plats. Men nu när du säger att jag ska låta ölet jäsa ut innan jag tillsätter brett har jag ju faktiskt tid på mig att införskaffa damejeanner (och jag hinner få lön innan jag ska göra det också). Så får det bli.

Jag tar en till fråga när jag ändå är på gång;

Brettjäsningen i damejeanne, ska den ske i källaren (16-18 grader ungefär), eller ska jag köra den i rumstemperatur hela tiden?