Koka ett "koncentrat" och sen tillsätta mer vatten?
Igår tappade vi upp första bryggningen. Gjorde en Amarillo Single Hop Ale. Luktade och smakade definitivt öl och om några veckor ska första riktiga provsmakningen bli av.
Nu tänker vi göra ett väldigt likt recept men göra en Cascade Single Hop Ale istället.
Första gången tog vi ett helt recept och skalade ner till hälften. Så kokade 13,5 liter och det blev lite drygt 9 liter i jäshinken.
Jäshinken rymmer 15 liter, så önskar få ner mer öl i hinken denna gången, men kan inte koka mer än ca 13 liter då vi har en 15 liters saftkastrull som enda stora kokkärl.
Om jag räknar på förra bryggningen:
Kokade 13,5 liter och det gav 9 liter efter kok och silning. Det ger ett bortfall på 30%.
Funkar det då att jag gör om receptet till att vara för ett kok på totalt 17 liter (70% av 17 liter ger 11,9 liter), men jag kokar bara humlen med totalt 13,5 liter vört och sen tillsätter kokat vatten så det blir 12 liter i jäshinken?
Eller ska man räkna på något annat sätt för att så att säga koka ett koncentrat på vört och humle för att sen tillsätta mer vatten?