Hjälp med första egna receptet!

Hej!

Ny här på forumet så tänkte inleda med en liten fråga angående mitt första egna recept! Jag har bryggt två gånger första satsen(pale ale) blev mycket godkänd och min andra sats(english bitter) står just nu och kolsyras i flaskor. Med det vill jag säga att jag är rätt grön vad gäller bryggning...

Efter min första bryggning som jag tycker hade lite för dålig humlesmak har jag bestämt mig för att testa en IPA. Eftersom det är mitt första egna recept så skulle jag vilja ha lite feedback kring mitt recept om det ser okey ut, vad jag kan ändra på för att få det bättre o.s.v! Det är även första gången jag torrhumlar så det skulle jag också behöva lite tips inför! Skriver in receptet nedan!

4,35kg Pale ale malt
0,25kg crystal 20L
0,25kg crystal 40L

22,5g Simcoe (60 min)
16,85g Amarillo (20 min)
16,85g Citra (15 min)

10g Simcoe (dry hop 14 days)
10g Amarillo (dry hop 14 days)
10g Citra (dry hop 14 days)

Jäst: WLP001

Est OG: 1.062
Est FG 1.013
Est ABV 6,4%

IBU 62
EBC 16.6

Tack på förhand!

Sv: Hjälp med första egna receptet!

Mer humle!!! Skippa mellantidshumlen och kör ner mycket mycket i slutet av koket. Dubbla eller trippla gärna torrhumlen.

Tack för svar! smile

Jag hade mest kollat på IBU innan men kom på mig själv med att smakgivorna ger ju inte speciellt mycket beskhet iaf inte nu när jag har ändrat så att de åker i i slutet av koket! Såhär ser ändringarna ut..

4,35kg Pale ale malt
0,25kg crystal 20L
0,25kg crystal 40L

24,5g Simcoe (60 min)
15g Amarillo (10 min)
15g Citra (10 min)
14g Amarillo (5 min)
14g Citra (5 min)
15g Amarillo (0 min)
15g Citra (0 min)

25g Simcoe (dry hop 10 days)
25g Amarillo (dry hop 10 days)
25g Citra (dry hop 10 days)

Jäst: WLP001

Est OG: 1.062
Est FG 1.013
Est ABV 6,4%

IBU 63
EBC 16.6

Men tycker ni att receptet ser bra ut i övrigt? Läste något om en 1 to 1 ratio IPA alltså att IBUs motsvarar OG så är väl lite det jag har siktat mot.

Tack för all hjälp!!

Det ser kanonbra ut!

http://www.olprovningar.se/

Alright! Då kör vi på det smile

Ser bra ut!

Tänker du torrhumla med pellets eller kottar?

Precis som du säger är din IBU:OG ratio i rätt område för en IPA, men kom ihåg att formlerna antagligen inte ger dig hur många IBU du får i den färdiga ölen. Formlerna räknar ut hur många IBU du har i vörten innan jäsning - men under jäsningen kan upp till 30% av beskan falla bort. Sen kommer dina 0-minutersgivor också bidra med beska om du inte kyler vörten *väldigt* snabbt.. Testa och se!

Jag hade tänkt torrhumla med pellets i någon typ av humlepåse.

Ja det hade jag inte tagit med i beräkningarna.. Kyler med en vörtkylare jag har byggt själv brukar väl ta runt 25-30 minuter för 19 liter. Men om då mina 0-minutersgivor ger lite extra beska så jämnar det nog ut sig fint sen i jäsningen?
Sen har jag ändrat så jag ska torrhumla ölen i sju dagar istället för tio. Det går väl bra att flytta över till sekundären efter en vecka och då lägga i humlen för att få jäsa en vecka till?

tack för tips!

Precis, det jämnar ut sej i längden.. Kanske inte exakt, men låt dina smaklökar bestämma..

Jag brukar låta ölen stå i primär åtminstone en vecka innan jag flyttar till sekundär. I min erfarenhet ger torrhumlingen mer arom om det inte är så mycket jäst kvar i ölen..

Okey ja det känns som att jag har hyffsad koll på hur jag ska gå till väga nu.. Men visst är det bara att använda hävert för att få över ölen till sekundären och lämna kvar jästkakan?

Jupp, humlegårdens Autosiphon är din bästa vän! När du flyttar ölen ska du undvika syre och all utrustning ska vara rengjord med starsan..

Kom ihåg att passa på att skörda jästen för framtida brygder..

det där med hävert och sanitet har jag rätt bra koll på men däremot att skörda jästen får jag nog läsa på lite om! Tack för alla tips och hjälp! Hoppas på en lyckad bryggning big_smile