Första brygden med safeale S-04
Förra helgen fick jag på kort varsel tid att brygga lite, som vanligt när man äntligen får tid att brygga så finns ingen tid att införskaffa det som saknas. Därför kokade jag ihop ett litet underligt recept och passa på att prova safeale S-04.
1. Jag blev glass överraska över hur bra den jästen smakade trots att jag jäste vid ca 20 grader hela tiden. Jag tyckte inte om nottinghams smaker över 17-18 grader, men den här jästen smakade mycket bättre och verkar ge de typiska whiskey aromerna man ofta känner i engelska ales. Mycket ren och fin smak av denna jäst. Kommer definitivt att använda den igen. Mycket snabb jäsprestanda för övrigt. Tycks vara snabbare än nottingham.
Rent smakmässigt tycker jag även att S-04 ger mycket bättre smakprofil än nottingham vid rumstemperatur.
Eftersom jag lekte till ordentligt med receptet, och hade i både mjöl och veta och allt möjligt så kan jag inte karaktärisera utjäsningen. Ska försöka testa denna jäst med rent malt extrakt någon gång för att se. Med enligt tillverkaren ska den ha medium utjäsning vilket jag tolkar som 33-66% maltotriose utjäsning. Har en påse S-04 kvar som jag tänkte undersöka i mikroskop vid tillfälle.
2. Jag hade även i 450 grad av weyermanns rökmalt, och fick en fantastisk arom och smak av lakrtis. Första gången jag känner lakrtis i öl. Lakritsen är den dominerande smaken i denna öl. På aromsidan är det lakrits, whiskey och grädd karamell. Det luktar ungefär som ett te som finns och heter tror jag "irish cream" om jag inte har fel. En balans mellan whiskey och gräddkola (inte diacetyl).
3. Skummet blev fint, dock så är den lite grumlig, nu är den iofs inte klarnad än, men troligen beror det på kornmjölet och vetet. Nu verkar jag had fått till bra skum på alla mina senaste öl, så nästa projekt blir att försöka få bort disigheten utan att tappa det smaskiga skummet. Själv tycker jag skummet är viktigare än ev disighet så skulle det visa sig att man måste välja mellan en klar öl och en lysande skum så är valet enkelt för mig.

/Fredrik