Lakning
Det senaste brygget som gjordes hos en bryggpolare, där brygghuset nu är... (framtida namn... Dragrace bier stuga...?) Så vid lakning upptäckte jag att vörten plötsligt tunnades ut markant. Denna uttunning vid lakning har jag knappt märkt innan, för den har varit så gradvis att man inte sett det.
Jag stod vid kärlet och snackade och tittade på lakningen. Rätt vad det var så vörten alldeles ljus. Alltså bara vatten nästan. Då är det ju utlakat! Inga konstigheter.
Min tanke nu. Det var ändå liiite sött som kom trots en tredjedel av färgen. Man vill inte laka ut tanniner och sånt som jag hört ryktas om men aldrig upplevt. Om man ligger lågt i vätskemängd som jag gjorde, kan man man inte laka ur mer då vid lägre temp?
Jag menar ifall det händer fler gånger att man måste toppa upp lite. Ja det stämde inte 100 med meersmith, men å andra sidan har han inte sett mitt bygge. Är det nån risk att laka ur tanniner ur skalen ifall man lakar svalare?
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house