Svagdricka....

hej bryggarvänner....

Jo jag har försökt få tag i riktlinjer för svagdrickebryggning men med föga resultat.Läste i hembryggaren om ett besök hos ett litet bryggeri, där stod det bl.a. att de bara jäste i EN dag?? så här kommer nu några frågor jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1. Vilken typ av malt använder man och vad skall OG ligga på?
2. Används socker/brunfarin? och i så fall när skall den tillsättas? i koket mäsken?
3. Vilken jästsort kan man anväda?
Hur får man den underbara färgen ? med malt eller socker ? eller sockerkulör, och vad är i så fall det och var kan man köpa det?
4. Jäs temp samt Jästid? en dag kan det stämma?
5. Humlar man? är det bara i beskan eller i smak och arom ocks?(kan inte känna nån direkt smak eller arom i köpedryck men den e å andra sidan bara sockerblask). Om man nu skall anväda humle, IBU? hur mycket i smak respektive aromgivan?

Hoppas att ni kan hjälpa mig..MVH Daniel

PS. Korneliusfaten som är på 18 l, är det 5 gallon, och är det iså fall US Gallon eller UK gallon? En kornelius gallon 3.6l???

Sv: Svagdricka....

kolla här

http://www.shbf.se/Hembryggning/old_recept/8e1.html

Rent historiskt så gjorde man ur samma mäsk en viss mängd öl, och en viss mängd svagdricka. Antagligen var metoden att man använde vörten från mäskningen till ölen, och sedan slog på nytt hett vatten på draven för att få svagdrickevörten. Ungefär som satslakning, men man gjorde olika drycker på de olika satserna.

Vad jag förstår av vad Linné skrivit om saken brukade förhållandet vara ungefär ett till två eller tre, så bryggde man en sats öl så fick man två eller tre gånger den volymen i svagdricka.

Jag har provat den här metoden, och jag tror jag redovisat resultatet tidigare i detta forum. Kortfattat så blev det en torr, stram och något syrlig dryck, med uttalad astringens (sannolikt beroende på tanniner som löses ut i vörten vid alltför girig lakning). Inte det minsta lik den läskedryck som säljs under namnet svagdricka i butikerna.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av jan_johansen (2006-09-24 05:10:00)

Jag undrar bara hur man sötade på gammal tid - jag tror knappast man använde sötningsmedel big_smile Några tankar om det? Det originale är ju alltid mer "typriktigt"  smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Vad jag minns från min barndom så var svagdrickan "söt-besk".
Dessutom så jäste den fortfarande!
Dvs det var en hel del oförjäst maltsocker kvar.
Det var nog det som gav den söta smaken.

Oftast så var den på en tre eller femliters glasflaska med patentkork.
När man öppnade flaskan så "poffade" det till ordentligt, dvs övertryck i flaskan.

När man senare industrialiserade processen så dödades jästen med pastörisering/filtrering och så tillsatte man typiskt sackarin som konstgjort sötningsmedel.

Hej Kenneth

Wow - vilkan skillnad alltså från idag:-) De var säkart inte alls lika sötsliskiga som idag eller? Jag minns från min barndom, och tonårsålder i Danmark, att svagdricka, som på danska kallas för Hvidtøl, inte var lika söt som nu, var jag ofta nästan mår illa - särskild av de som heter "Julehvidtøl" fast det finns fortfarande några som är ganska bra (Refsvindinge Mørk Hvidtøl og Lys Bjørn - vi har även Pilsnerliknanden ljusa hvidtøl i DK).

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag fundera faktiskt på ett hvidtøl (danska för svagdricka) vid något tilfälla, men jag har fler funderingar: Tillräcklig bra krop, så det inte blir vattnigt, och jag vill inte ha den där överdrivna sötsliskigheten. Fundera på det moderna, med sötningsmedlet, men tror att i jämförelse med receptet som blev länkat till jag nöjas med 1 sukkert pr 50 cl istället för två, samt att jag vill använda mig av laktos för kroppens skull.

Samtidigt är jag inspirerat av Refsvindinges Mørke Hvidtøl (vi har ju både ljus och mörk svagdricka/hvidtøl i dk) där de använder sig av lite grann rökmalt också.

Ska ha gjord fler justeringar men jag tänkar på följande råvaror:

Rökmalt (Bamberg)
Crystal Malt
Chokladmalt (dehusked) som kallmäsk
Laktos
1 sukkert pr. 50 cl

Jästen har jag inte bestämd mig. Dansk Hvidtøl kan både vara under och överjästa. Tror faktiskt bara det är Refsvindinge som överjäsar sin Hvidtøl (mörka). Blir nog California Lager som ju är någon stans mellan under/överjäsning. Styrian Goldings kommer jag nog att välja som humle.

Annars finns det ju den extrem rökiga osötade danska Hvidtølen som kallas för "Skibsøl" där torvrökt malt används, tjock som bara det, mycket mycket rökig, och inga tydlig sötma - men det får bli någon annan gång - har redan bryggat sådan en med Tor och med stor framgång tidigare.

/Jan

ALBA GU BRATH