German Ale Jäst

Hejsan

Jag planera att brygga en såkallat "Adam Bier" som är en stark, svart, överjäsat öl som blev bryggat i Dortmund. Idag bryggas ölen tyvärr inte mer, men på ett enkelt bryggeri i USA (Hair of the Dog) bryggas den och är deras huvudmärke. Tyvärr finns det dock inte särskild mycket information om den ölsorten, så det är en fri förtolkning, liksom Hair of the Dogs Version. Min fråga ÄR: Klarar German Ale Jäst (BC 1007) att jäsa från 1070 till 1010 eller 1013? Med en bra förkultur kanske? Om inte den klarar det,  kan man jäsa en så stark öl med "American Ale" jäst (BC 1056)? Blir tacksam för svar (annars får jag på n-n annan sorts jäst - svårt att veta vilken smaksprofil Dortmunds överjäst hade - den kanske var helt annorlunda än BC 1007)

Annars har jag just tappat min Veteöl igår. Och äntligen fick jag en jäsning som jag tycker var normal - OG 1055 - FG 1013.

Recept (10 liter): OG 1055 - FG 1013

1200 Gram Puffat Vete
            1 Kilo Pilsnermalt
            1 Kilo Wienermalt
            250 Gram Crystal Malt
            500 Gram Bovete (Rostat vid 100 grader i ca. 60 minuter)

10 Gram Carscade (20 min)
            10 Gram Styrian Goldings (10 min)
            15 Gram Herbrucker (5 min)

Kryddor (Kallvattenextrakt): Apelsinskal, Söt Apelsinskal, Korianderfrön, 4 Svarta Pepperkorn, Pommerans, Citronmeliss, Salvia, Nyponskal (hur mycket man vill använda beror på hur mycket smak man önskar det ska ge)

Jäst: American Wheat (BC 1010)

Till 10 liter behövs INGEN förkultur.

30 Minuter: 50 Grader
100 Minuter: 65-69 Grader
15 Minuter: 75 Grader

Lacka ut som vanligt. Ställ på till vörtkokning. Kylas ned, och tillsätt jästen. Syrasätt ordenligt. Primär Jäsning: 5 Dagar, Sekundär Jäsning: 7 Dagar

På lördag blir det Rauchbier- - - smaskigt:-)

MVH  -Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: German Ale Jäst

1.070 OG borde inte vara någon fara för den att jäsa ner. Kommit upp i nästan den styrkan med den utan problem. Den flockulerar däremot väldigt dåligt så jag rekommenderar starkt att lagra ölen iaf en vecka eller två efter avslutad jäsning så att mer av jästen faller ut.

Hej Lund

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Förövrigt -   är det inte du som skrivar ölomdömme på www.oltorget.nu....det gör jag också:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

yep.
Om det redan finns ett bra ställe att samla sina omdömmen är det bättre än att sitta o klottra i olika böcker för att komma ihåg hur allt smakar.

Är helt enig med dig - -- - kul med sådan ett sammanträff - Gillar förrästen dina omdömen. Du kan ju även läsa mina - de finns också tillgängliga. Användernamn: Jan Johansen och bild på min tjocka mäsk när jag brygde min yul-ale förre månad:-)

ALBA GU BRATH