German Ale Jäst
Hejsan
Jag planera att brygga en såkallat "Adam Bier" som är en stark, svart, överjäsat öl som blev bryggat i Dortmund. Idag bryggas ölen tyvärr inte mer, men på ett enkelt bryggeri i USA (Hair of the Dog) bryggas den och är deras huvudmärke. Tyvärr finns det dock inte särskild mycket information om den ölsorten, så det är en fri förtolkning, liksom Hair of the Dogs Version. Min fråga ÄR: Klarar German Ale Jäst (BC 1007) att jäsa från 1070 till 1010 eller 1013? Med en bra förkultur kanske? Om inte den klarar det, kan man jäsa en så stark öl med "American Ale" jäst (BC 1056)? Blir tacksam för svar (annars får jag på n-n annan sorts jäst - svårt att veta vilken smaksprofil Dortmunds överjäst hade - den kanske var helt annorlunda än BC 1007)
Annars har jag just tappat min Veteöl igår. Och äntligen fick jag en jäsning som jag tycker var normal - OG 1055 - FG 1013.
Recept (10 liter): OG 1055 - FG 1013
1200 Gram Puffat Vete
1 Kilo Pilsnermalt
1 Kilo Wienermalt
250 Gram Crystal Malt
500 Gram Bovete (Rostat vid 100 grader i ca. 60 minuter)
10 Gram Carscade (20 min)
10 Gram Styrian Goldings (10 min)
15 Gram Herbrucker (5 min)
Kryddor (Kallvattenextrakt): Apelsinskal, Söt Apelsinskal, Korianderfrön, 4 Svarta Pepperkorn, Pommerans, Citronmeliss, Salvia, Nyponskal (hur mycket man vill använda beror på hur mycket smak man önskar det ska ge)
Jäst: American Wheat (BC 1010)
Till 10 liter behövs INGEN förkultur.
30 Minuter: 50 Grader
100 Minuter: 65-69 Grader
15 Minuter: 75 Grader
Lacka ut som vanligt. Ställ på till vörtkokning. Kylas ned, och tillsätt jästen. Syrasätt ordenligt. Primär Jäsning: 5 Dagar, Sekundär Jäsning: 7 Dagar
På lördag blir det Rauchbier- - - smaskigt:-)
MVH -Jan
ALBA GU BRATH