Nytt mäskkärl
Jag fortsätter här efter förfrågan av Lindh.
[img=http://forumbilder.se/DDOTR/image.jpg]
Detta med bild funkade inte så bra.
Men angående olika versioner så kan vi börja med att det är svårt att få ut två fulla corny fat ur en 50 liters kokgryta. Redan där är ett problem, men det går att överbrygga med lite fusk.
Som första försök så ville jag ha ett kompakt system pga platsbrist.
Började med 50L kokgryta som jag svetsade en kjol på. Där under sitter 4 st 1kw kokplattor fast monterade. Så långt funkar det.
Sen blev det att slakta biltemagryta. Byggde i dubbla silplåtar, en uppe och en nere.
Maltgryta. Tyvärr rymde den inte tillräckligt med malt så mäsken blev för tjock. Trodde inte det spelade så stor roll då jag tryckte vörten underifrån via en koppling. Men inget bra.
Så jag vände grytan uppochner och lät vörten tryckas ver i stället. Helt plötsligt började lakning funka ypperligt. Men samma katastrofala utbyte.
När jag sen hadetröttnat helt på dessa svaga öl som saknade restsötma så började jag tänka i banorna traditionell mäskning. Visserligen är det lätt och alla har gjort det innan. Men ok då kör på det. Hade en plåt jag ändå hade valsat till ett svep för att kyla cornyfat tex i trädgården. Så det svetsades och monterades avtappningskran. Vips ett mäskkärl som håller 65 liter
Dom rostfria rörenjag byggde avsilningsanordning av, skulle jag eg haft till värmepaketet i bilen jag bygger. Och det är bara 15mm rör. Kan vara i minsta laget. Mer och grövre rör bör väl förbättra lakning/ avsilning?
Glömde att få in dom andra bilderna ju...
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house