Min senaste från denna helgen är den enda hittills som jag försökt göra lite starkare, den hade OG på 1.056. Det ska bli en IPA och jag hoppas den jäser ut bra och hamnar på 5,9-6,3 % nånstans. Till den hade jag 4,8 kg malt. Det blev 20,5 l i jäskärlet.
En bryggning tar ca 7 timmar, då räknar jag från start (börja plock fram grejerna, desinficera) till att allt är mycket noga diskat efter färdig bryggning. Man kan behöva använda rengöringsmedlet (/likvärdig produkt) man kan köpa till då och då. Det fastnar en beläggning på värmespiralen i botten, på dess under och baksidor som är svår att få bort utan det medlet. Jag använde rengöringshandskar gjorde rent spiralen med fingrarna sen medlet stått ca 5 min med 8-10 L vatten i bryggverket. Borsten i rengöringskitet är bra.
I de 7 timmarna har jag haft lite hjälp av ytterligare någon. Det ska dock sägas att jag gjort det allra mesta själv, och är man ensam kan jag tänka mig att det tar kanske 45-60 min extra.
Endast bryggningen går snabbt, den ökar i temperatur kvickt och har man kylspiral (jag har 9 m) så går kylningen på typ 20-25 min (ner till 23-24 C). Hade jag kunnat vrida tillbaka tiden hade jag köpt 13 m spiralen, bundit ihop den så den blir mer kompakt, och haft den istället för ännu snabbare kylning. Då lär det gå snabbt.