Sv: Braumeister

tackar. Bra länk det där (sparad).

Kom också på att den kantlist jag köpt borde ersättas av siliconlisten till maltpipan
borde vara bättre "livsmedelskvalitet" i den. Nån som provat?

Annat som dykt upp i tankarna är "hop spider". Finns en på ebay specifikt för BM 20L men priset $90 + $44 i frakt är ju lite saftigt.
Ska man göra en själv ska man ju få tag på metallduk som kostar mer än 500 metern, leta fram och fixa plåtstrimlor samt ett rör.
Hmmm... kanske slår till iallafall..

Hej BM Bryggare.

Jag kan varmt rekommendera att man fuktar upp malten innan krossning med en blomspruta 1-2% vatten. Tror infon jag hittade då var från samma som sida scaryeyes länkade till.
Väger upp malten häller ner en del i en bunke sprayar med fint dis av vatten rör om fyller på mer osv.
Skalen håller ihop bättre då inga problem med kanaler i maltbädden.
Hade problem en gång med färdigkrossad malt hörde hur det började plaska i köket hade fått en kanal stor som en krona.
Stängde av ur med övre gallren rörde om, kunde bara köra några minuter sen samma problem igen ingen rolig bryggdag.

Kör jag med mycket vetemalt blandar jag i havreskal.

Har krossat men en mm-2 inställd på 1,1 mm sedan dess inga problem förutom lite dåligt utbyte, skall brygga i dag och tänker gå ner till 1,0 se vad som händer går det bra så tänker jag gå ner ytterligare nästa gång osv tills jag hamnar rätt i balans mellan utbyte och problemfri bryggning.

Robert

Lycka till!

För mig gick det helt utan problem idag, då jag undvek punkterna ovan.
Jag har funderat på att fukta, men befarar problem.

Jag vill gärna ha malten färdigkrossad på bryggdagen då den börjar väldigt tidigt för mig.
Om jag då har fuktat och krossat den kvällen innan, har det då inte börjat hända saker med den?
Och måste man rengöra krossen efter? Det är ju smärtsamt att på en MM-3 som jag har, måste bort med skivan varje gång för att komma åt? Eller blir det inte någon deg?

Nej det blir inte deg. Jag fuktade min malt, drygt 1 liter/ 10 kg malt. Fuktade dagen innan kross.
Har gjort så många ganger. i mitt gamla mäskkärl där jag tryckte underifrån hade det inte så stor skillnad, men vid traditionell mäskning gör det större skillnad verkar det som.
Nu krossar jag med maxvarv på borrmaskinen, men kommer att bygga på en växel och fast monterad motor. Med lägre varv tror jag skalen blir mycket helare, liknande havreskalen. Men ibland när jag köpt krossad, så har merparten av kornen varit halva. Det är mindre bra ur laksynpunkt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hoj

Tack det har gått bra förutom lite annat klanteri.

Det är inga problem med att det kleggar ihop behöver inte göra annat än att skaka av krossen när jag är klar.

Nästa gång kommer jag att köra på 0,95.

En sak att tänka på om man krossar dagen innan när man fuktat upp malten.
Låt inte malten stå i en försluten plastlåda om det är varm en kompis gjorde det i somras den luktade som om den hade börjat jäsa.
Ölen vart god i alla fall men det är ingen bra känsla om malten luktar lite lurigt.

Dags att laka ska bli spännande att se vad för effektivitet jag får med 1,0.

Robert

Glömde säga att när jag har krossat dagen innan har jag haft malten i en plastlåda med locket på glänt så att den kan andas lite.
Inga problem med jäslukter.

/R

Jag får testa det då...
Om man fuktar precis innan krossning (eller någon timma innan) så får man alltså inte önskad effekt?

Så här brukar jag göra.
Samma dag/bryggdagen i den här följden.
Väger upp malten fuktar den samtidigt som jag
Värmer 10l vatten på gasspisen fyller upp BM/20l med 15 l kallt kranvatten häller i det värmda/nästan kokande vattnet upp till ca 23l 1,5-2 cm under 25l graderingen. brukar hamna på ca45 grader
skyndar ut på gården och krossar malten frugan matar jag kör krossen.

Malten är efter jag har fuktat den lite lagom klibbig på ytan, när man rör om så fastnar en del på handen.
Skalen blir lite sega så när man krossar dom så blir dom mer tillplattade än sönderslitna. är det en bra förklaring?

Så fukta samma dag fungerar utmärkt.

5,4 kilo malt mm-2 1,0mm 20,5 liter i jäskärl og1060 blev resultatet, lite överraskad om det stämmer är det väldigt bra.
Ja den mäter 0,00 20 grader.

Robert

434 Senast ändrad av BBOB (2014-09-07 20:17:38)

Såg nu du bor ju i Sthlm Ale

/R

435 Senast ändrad av BBOB (2014-08-31 21:28:59)

@scaryeyes
Brukar du ha så mycket som en liter vatten till 10 kg malt 1/10

/R

436 Senast ändrad av RollE2k (2014-09-05 08:56:08)

Om man ev. skulle köpa Braumeister 50L, och kör med kortare maltpipan - hur mycket malt får man plats med, och hur mycket vatten är lämpligt?
Tänker mest om man ska brygga lite starkare gjejer utan att behöva dubbelmäska. Jag har läst det med tempen - och det ska inte vara något problem, då man bara behöver "vänja" sig vad för temp man ska ligga på.

Är det någon som kan förklara dubbelmäska?
Betyder det att dela upp receptet för malten och mäska 2ggr med en något större maltnota än vad BM50 normalt klarar av

Vill gärna kunna brygga lite starkare öl i min BM50 mellan varven.

Dubbelmäska innebär att du mäskar på maxmängden malt, och sedan när du mäskat klart så tillsätter du ännu mer malt till den okokade vörten. Dvs säg efter första mäsk har du kanske 1.060 i gravity - då tar du ur den malten, tillsätter ny malt och mäskar igen med vörten. Du tappar ju effektivitet iom att du redan har en del socker i vörten, men för att göra en stark öl så fungerar det.
Helst hade jag velat slippa detta - då det tar tid. Dessutom behöver man sällan göra lika stora batchar när det gäller ex ett 12% monster.

Testade fukta idag med frukost mellan fuktning/krossning och skalen är betydligt mer intakta. Håller på att laka just nu och allt ser bra ut.
Jag misstänker att fuktning kanske inte påverkar utbytet märkbart förren man krossar finare.

Hej igen!
Vet egentligen inte om min bryggpaus är över ,
men Salle hörde av sig häromdagen och Scary-Mange idag.
Så jag loggade på, åtminstone för att läsa lite.

Fukta malt var det:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2913

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej!

Jag är lite inne på att brygga en kraftigare öl (OG 1085+) och har läst på en del andra forum att man kan tillsätta DME efter mäskningen för att höja OG.

Är det någon som testat detta och har någon referens i hur mycket man ska tillsätta? Och såklart hur det funkar?

Tumregel #1 säger att 1kg DME motsvarar 1.5kg Malt. 

Tumregel #2 säger att 1kg LME motsvarar 1.25kg Malt.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

BBOB skrev:

@scaryeyes
Brukar du ha så mycket som en liter vatten till 10 kg malt 1/10

/R

Jo jag gjorde det sist, för jag fuktade strax innan kross på kvällen. Ren lathet då jag ville vara säker på att så många korn som möjligt fick sig en skvätt.

Kör 0.9mm spel och upplever det som kanonbra.

MEN!!! Senaste brygget körde vi ofuktat och lakning funkade klockis ändå! Kanske att jag inte haft så brått med urtappning. Satte strike temp, OG, batch volym, allt! 5 timmar totalt! Men nu är min inte en braumeister klon längre..... Mäskar traditionellt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

@scaryeyes
Har faktiskt inte provat att köra med ofuktat efter att jag började krossa själv. Jag har varit xxvligt dålig på att mäta min effektivitet.
Så kan man borde testa 1,0mm moist 2% vs 1,0mm dry samma maltnota.

En annan tanke som kanske inte hör hemma här men när jag började brygga körde jag Biltema 25l in i ugn laka hink i hink, effektiviteten hade jag ingen större koll på då heller men jag upplever ingen skillnad i kvalitén på den färdiga drycken.

Hade dock ingen jäskyl då så det bryggdes bara ipa och ale.

Fördelen då var att jag kunde koka Biltema på dubbla gaslågor ordentligt rullande kok.

Men för en som bor i lägenhet så är BM en trevlig mackapär som tar lite plats men gör bryggningen lite långtråkig.

Men det går ju att råda bot på med att locka hem en kompis dricka lite god öl och lyssna på lite blues.

/R

445 Senast ändrad av KB (2014-09-28 09:56:04)

Hallå!
Står i funderingen att köpa braumeister efter 25 batcher på diverse utrustning. idag gör jag 20L satser, fyller på fat. Funderigen jag har nu är om man ska ha Bm20 eller Bm50? Finns ju både för och nackdelar, har tillgång till 16A så det är inte det som är problemet. Tappar man lusten om man gör för stora batcher? blir ju mer jobb med jäsningar, pitchrates, tunga lyft etc.. Samtliga som en Bm50 är mer kompatibel med höga OG öl..

Hur tänkte ni?

Du måste väl komplettera BM50L med ett mindre maltrör om du ska köra 20L batcher 1100 spänn till.

447

Jojo de vet jag, kommer gå upp till dubbla volymer isf, dvs 40 liter.
Åter till frågan?
Någon som har någon synpunkt?

Jag har 20L varianten, tycker den är lysande!
Jag fyller dock på flaskor och inte fat som du, så hade nog dragit mig för att koka lika ofta som jag gör nu (3 ggr/mån) om jag fick ut 40-50 l varje gång att tappa till flaskor. jag tror även att det kan vara rätt tungt att hantera den fulla maltpipan på 50L BM efter lakningen. Säkerligen inte omänskligt, men rätt mycket tyngre än för 20L. När jag lakar 20L malten så brukar jag lyfta upp pipan över metallpinnen i mitten som pipan sitter på för att den som är med under bryggningen ska kunna kolla volymen. Det är lite trix att få på den igen om man vill laka igenom mer vatten, och kan tänka mig att det blir rätt jävla tungt om man har 50L istället.

449

KalleKH skrev:

Jag har 20L varianten, tycker den är lysande!
Jag fyller dock på flaskor och inte fat som du, så hade nog dragit mig för att koka lika ofta som jag gör nu (3 ggr/mån) om jag fick ut 40-50 l varje gång att tappa till flaskor. jag tror även att det kan vara rätt tungt att hantera den fulla maltpipan på 50L BM efter lakningen. Säkerligen inte omänskligt, men rätt mycket tyngre än för 20L. När jag lakar 20L malten så brukar jag lyfta upp pipan över metallpinnen i mitten som pipan sitter på för att den som är med under bryggningen ska kunna kolla volymen. Det är lite trix att få på den igen om man vill laka igenom mer vatten, och kan tänka mig att det blir rätt jävla tungt om man har 50L istället.

hur starka öl har du gjort som mest? Vad tar en bryggning?

Min senaste från denna helgen är den enda hittills som jag försökt göra lite starkare, den hade OG på 1.056. Det ska bli en IPA och jag hoppas den jäser ut bra och hamnar på 5,9-6,3 % nånstans. Till den hade jag 4,8 kg malt. Det blev 20,5 l i jäskärlet.

En bryggning tar ca 7 timmar, då räknar jag från start (börja plock fram grejerna, desinficera) till att allt är mycket noga diskat efter färdig bryggning. Man kan behöva använda rengöringsmedlet (/likvärdig produkt) man kan köpa till då och då. Det fastnar en beläggning på värmespiralen i botten, på dess under och baksidor som är svår att få bort utan det medlet. Jag använde rengöringshandskar gjorde rent spiralen med fingrarna sen medlet stått ca 5 min med 8-10 L vatten i bryggverket. Borsten i rengöringskitet är bra.

I de 7 timmarna har jag haft lite hjälp av ytterligare någon. Det ska dock sägas att jag gjort det allra mesta själv, och är man ensam kan jag tänka mig att det tar kanske 45-60 min extra.

Endast bryggningen går snabbt, den ökar i temperatur kvickt och har man kylspiral (jag har 9 m) så går kylningen på typ 20-25 min (ner till 23-24 C). Hade jag kunnat vrida tillbaka tiden hade jag köpt 13 m spiralen, bundit ihop den så den blir mer kompakt, och haft den istället för ännu snabbare kylning. Då lär det gå snabbt.