Nytt mäskkärl

JA JA... Så klart!
Jag hade för liten kapacitet i mäsken. Ok, jag ökar volymen!
Nu hade jag en rostfri plåt som skulle funka som balja till cornyfat på sommaren att ha kolsyrepellets i. Allstå runt fatet.
Men det fick även bli mäskkärl.  Men så klart är diameter VS höjd helt fel. Om det ska bli bra så vill man nog ha halva höjden vs diametern.

Detta har jag ju redan konstaterat för 3 år sen! Ändå går jag på samma nit igen!
Efficiency når jag däremot nu med råge. Så denna vienna jag brygger just nu kommer jag att få späda ut lite.  Pilsnern jag bryggde innan i dag blev en bock..... Vad kallas en ljus bock eller en mycket stark pilsner?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Nytt mäskkärl

Jag såg bilder på ditt bygge men det där med höjd kontra bredd måste bli mer viktigt ju större kärl man har eller om man flödeslakar antar jag. Minns att jag läste något om det i How to brew men det var ett tag sedan jag läste den. Vore intressant att höra en sammanfattning i dina byggen och vad du kommit fram till samt hur du brygger så stora batcher.

Imperial pilsner florerar som namn även om det inte är en stil klassad av SHBF. Hoppas du har jäst nog att köra den jäsningen för den kräva en hel del...

Sv: Nytt mäskkärl

Ok. Hoppar över till utrustning och fortsätter där

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house