1 Senast ändrad av scaryeyes (2014-08-29 19:18:41)

Enzymer

Om man cirkulerar vörten under mäsk och värmer den i extern HLT, bör man väl inte överstiga mäsktemp för mycket?
Största enzymsktivitet sker väl i den lösa vörten?
Eller har det mindre betydelse så man kan värma på ordentligt om man vill stegmäska?
Vill undvika dekoktion.

Är nu mera tillbaka till basics med traditionellt mäskkärl.
Så det är som vanligt avsilningstakten som gör stt det inte går att dra på med så mycket varm vört.
Kommer isolera till nästa gång vilket hjälper lite

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Enzymer

"Om man cirkulerar vörten under mäsk och värmer den i extern HLT, bör man väl inte överstiga mäsktemp för mycket?"
Borde väl vara en fördel just med extern HLT. Själv recirkulerar jag vörten i mäskkärlet. Underlättar när man vill stegmäska, gäller bara att lära sig sin utrustning så att man slår ifrån elementet i tid så det inte passerar rätt temperatur med för många grader.

Och varför undvika dekoktion smile

Sv: Enzymer

Mm ska prova lite mer. Men verkar som jag brhöver ligga högt i temp på vörten för att komma lite högre i mäsken. Eftersom avrinning tar sån tid är det svårt att se nån temphöjning i mäsken.
Men ska bygga en ny historia i botten med antingen mer rör, grövre rör eller en perforerad påt som falskbotten.

Nej ingen dekok. Praktiskt obekvämt i badrummet.
Kanske sen när jag skaffat nytt bryggutrymme.

Men då menar du att enzymaktiviteten i sen lösa vörten inte spelar roll?
Har hört förr att det är mer enzymer där än i den tjockare mäsken.

Nu kanske det kvittar när man använder mest pilsner och vienna malt?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house