Att börja med pilsnertyp kaske inte är kanon. men jag kan rekommendera en vienna som svår att misslyckas med. Just pilsner kräver ganska mycket av vattnet. Well det är ju den största ingrediensen typ.....
En wiener kan man brygga som en pilsner. 95% vienna malt och 4% karamell och 1% svart. (för färgen)
Denna är inte lika känslig som en pilsner, men för den delen inte sämre. Jag brukar humla mina wiener som pilsner för att jag gillar det. Annars ska dom ju vara maltiga i smaken.
Annars humla som ovan. Fast jag hade nog gått ner 20% på saaz och lagt dom på 30 15 min.
Men om du hellre vill ha ljus lager så kör på det som nämdes ovan.
MEN om du inte har väldigt mjukt vatten, så skulle jag nog avråda att använda så mycket pilsnermalt. Då i stället byta nåt kilo mot melanoidmalt.
Du brygger då en lager mer åt export hållet (dortmunder export) typ mariestads och norrlands..... fast bättre.
+1 på extern termostat förresten, den i kylskåpet går sällan att lita på och kan variera upp och ner 5 grader...
STC-1000
Den finns på ebay och kan flashas till STC-1000+ Denna är otroligt intressant för oss bryggare med flera jäsprogram
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house