Ditt bästa recept för ljus lager?

Hej!

Nu är det snart dags för mig att testa på att brygga lager för första gången.
Har skaffat ett kylskåp för att kunna jäsa på lägre grader än vanligt.
Nu saknas bara ett riktigt bra recept. Jag skulle uppskatta om du vill dela med dig utav ditt bästa!
Jag tänker mig en välhumlad, ljus lager. Kanske en IPA med lager-jäst?

Stort tack på förhand!

Sv: Ditt bästa recept för ljus lager?

Kanske mitt hybridförslag kan vara något? Wlp810 jäste jag i ca 15 grader. Lagrade i jordkällare i 4 veckor efter flaskjäsning och den är bland de bästa jag gjort. Inte en ren lager såklart men en mycket trevlig kontrast till mina vanliga ales. Den står på min turlista att brygga igen nu i höst men nästa gång ökar jag bittergivan något(till omkring 45).

Batchsize : 19 lit. IBU ca 40     
4,00 kg               Pilsner (4,5 EBC)
0,25 kg               Carared (39,4 EBC)
0,25 kg               Pale Ale (2-row) (6,0 EBC)
15,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 60,0 min
50,00 g               Saaz [3,75 %] - Boil 20,0 min
50,00 g               Saaz [3,75 %] - Boil 5,0 min
1,0 pkg               San Francisco Lager (White Labs #WLP810)

Det där låter väldigt bra. Vad har du för OG/FG?

En annan fundering: upptäckte precis att kylen går som högst att ställa på 9 grader.
Tror ni det är för kallt? Läste att WLP810 trivs bäst runt 12,7C tex.

Startade på 1,056. FG mätte jag aldrig utan jag väntade ut den.

Rekommenerar verkligen en universaltermostat! Lätt att ställa in från nån minusgrad upp till rumstemperatur.

5 Senast ändrad av gedman (2014-09-02 10:22:54)

Om du börjar med att brygga en välhumlad IPA-lager, så kommer du ha väldigt svårt att se hur det egentligen gick med lagerjäsningen. Även om grundölet smakar skit så döljs det mesta av all amerikansk humle. En tanke kanske kan vara att brygga något mer neutralt för att verkligen få koll på om det funkar med lagerjäsningen? Typ 95% pilsnermalt och 5% karamell med en enkel bittergiva. Då har du lättare att klura ut var du kan göra förbättringar och i framtiden göra ännu bättre IPA-lager.

+1 på extern termostat förresten, den i kylskåpet går sällan att lita på och kan variera upp och ner 5 grader...

6 Senast ändrad av scaryeyes (2014-09-09 02:38:18)

Att börja med pilsnertyp kaske inte är kanon. men jag kan rekommendera en vienna som svår att misslyckas med. Just pilsner kräver ganska mycket av vattnet. Well det är ju den största ingrediensen typ.....
En wiener kan man brygga som en pilsner. 95% vienna malt och 4% karamell och 1% svart. (för färgen)
Denna är inte lika känslig som en pilsner, men för den delen inte sämre. Jag brukar humla mina wiener som pilsner för att jag gillar det. Annars ska dom ju vara maltiga i smaken.

Annars humla som ovan. Fast jag hade nog gått ner 20% på saaz och lagt dom på 30 15 min.

Men om du hellre vill ha ljus lager så kör på det som nämdes ovan.
MEN om du inte har väldigt mjukt vatten, så skulle jag nog avråda att använda så mycket pilsnermalt. Då i stället byta nåt kilo mot melanoidmalt.
Du brygger då en lager mer åt export hållet (dortmunder export) typ mariestads och norrlands..... fast bättre.

+1 på extern termostat förresten, den i kylskåpet går sällan att lita på och kan variera upp och ner 5 grader...

STC-1000
Den finns på ebay och kan flashas till STC-1000+  Denna är otroligt intressant för oss bryggare med flera jäsprogram

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house