Oatmeal stout

Ska brygga en stout inom närmsta framtiden, tänkte rosta havregryn eller havremalt för att få en mjukare munkänsla och aningen kak-smak.

Har aldrig bryggt en stout, något man bör tänka på? Hur får man aningen kolasmak men inte för mycket? Hur bör man tillsätta kaffe och vilket rekommenderas? Vilken jäst är att föredra?

Sv: Oatmeal stout

kallmäska den svarta malten för att slippa strävigheten/syrligheten.
kaffet tycker jag du skall skippa. du kommer få toner som påminner om kaffe ändå.
jag brukar använda US-05 till mina stouts. men det är ju en smaksak.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Rostning av havregryn kan vara lite tricky och ska jag vara ärlig vet jag inte om det tillför så mycket jämfört med om du bara kör havregrynen som de är. När jag rostade havregryn och körde lite för länge fick dom en väldigt frän arom men den försvann efter några dagars lagring om jag minns rätt.

Håller med skribenten ovan om att du ska skippa kaffet eftersom det är första gången du brygger stilen.

När du ska välja jäst kan du kolla lite på utjäsningsgraden. Vill du ha en clean smak kör på nån amerkiansk alejäst, lite mer restsötma och estrar så kör på Engelsk. Annars finns det ju t.ex. Irisish stout med.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

4 Senast ändrad av fatboy (2014-08-28 18:29:56)

Okej! Är ute efter mjuka, rena smaker av kaffe, choklad och en aning kola. Inte för utjäst utan lite mer mjuk och fyllig munkänsla.  Ingen lakritssmak.

Hur mycket havregryn bör man ha i för att få den runda goda munkänslan? Tänkte rosta en del av gryn, hur stor andel bör man rosta?