Falskbotten till biltema-kastrull

Jag tänkte göra en bra falskbotten till min biltema-kastrull men blev tvungen att köpa en hel plåt på 2000x1000mm och undrar därför om det är någon som vill vara med och dela. Planen är väl främst att skära ut ett par stycken bottnar passande biltema men andra storlekar kan möjligen gå att ordna.

Det är 2mm hål med 3,5mm triangeldelning vilket ger en hålarea på 30%
Plåtjockleken är 1,5mm och självklart är det rostfritt stål

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Falskbotten till biltema-kastrull

Biltemas 25 liters med tappkran?
Vad blir priset? Bor i Stockholm tyvärr....

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

3 Senast ändrad av kamelryttarn (2014-07-17 14:45:24)

Väldigt osäker på kostnad än så länge men ska kika på det när jag väl får hit plåten. Jag måste ha fatt i en firma som kan laser eller vattenskära den extremt billigt åt mig. Frakt till Stockholmstrakten går troligen att lösa i princip kostnadsfritt.

Ja det är 25-litaren med tappkran som avses

Det kan absolut vara intressant om inte priset är för högt, dock skulle jag behöva en för denna kastrull http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … -och-lock.

Det enda jag egentligen behöver är diameter på falskbotten. Jag tror det smidigaste för alla är att man får välja sätt att lyfta den från botten själv. Antar att någon form av  rostfri skruv och mutter är det enklaste. Jag har fått hem plåten men har fortf inte hittat någon som kan laserskära än, men jag har fått ett  tips som ska följas upp.

Det fungerar kanon med 3st syrafast bultar med 2muttrar på varje. Då har man ett höj och sänkbart falskbotten.
Jag kunde va med på en typ bit på 35cm i diameter om priset är ok;)

7 Senast ändrad av niklas_n (2014-08-06 07:18:13)

Hur går det med plåten? Ev. är jag intresserad av en 36cm i diameter om priset är ok.

Hej,
Hänger gärna på en plåt till en biltema kastrull om priset blir rimligt.

Jag har fortf inte lokaliserat någon firma som kan laserskära till en rimlig kostnad. I de fall ni önskar en specifik storlek ansvarar ni själva för att måttet är korrekt. Vill man ha en falskbotten med extremt tajt passform är nog enda säkra sättet att skära den någon knapp millimeter för stor och slipa in den.

Måste vara svårt att hitta en firma som kan göra detta eftersom du (?) letat sedan 2003?
http://www.nordichardware.se/swforum/da … rning.html

smile

niklas_n skrev:

Måste vara svårt att hitta en firma som kan göra detta eftersom du (?) letat sedan 2003?
http://www.nordichardware.se/swforum/da … rning.html

smile

Hahaha!! Det där var ett tag sedan. Den gången löste det sig hos Wattenskärteknik. Utmaningen nu är att göra det billigt. Tror inte folk är sugna på en falskbotten för 900 spänn. Jag har lite kontakter på skärning en bit uppåt landet men att frakta plåten jag redan har dit kommer kosta en mindre förmögenhet.

Jag funderade på om man kan skära ut den med en dremel eller liknande med det kanske inte är så enkelt när den är så pass tjock som 1,5mm.

Du lär göra åt ganska många paket med kapskivor, men visst går det wink

Misstänkte det... Har funderat bra länge på att göra en bra falskbotten till min gryta. Till biltemagrytan funkar Ikeas stekskydd otroligt bra men jag vill ha ett till min 29l gryta också.

15 Senast ändrad av kamelryttarn (2014-08-19 14:32:44)

Ser ut som att jag lyckats hitta en firms som kan skära till en någorlunda rimlig peng och dessutom göra det ganska snart. När jag skissar lite så stjäl 360mm-bottnar bra mycket mer yta än en 320 som bilteman är i innerdiameter. Ser ut som att det går att göra 320mm för ca 500kr men en 360 gör att jag tappar MINST 2st 320mm så troligen hamnar kostnaden för en sådan på över 1000kr vilket inte riktigt är hållbart. Ska fortsätta pussla lite, men ni som är seriöst intresserade av 320mm passande biltemas 25l med tappkran får gärna skriva det i tråden så jag vet hur det ser ut. Självklart kan övriga intresserade skriva de mått ni vill ha så får vi se vad som går att lösa, men räkna som sagt med närmare 1000kr för en större än 320mm

Pusslat lite mer och om ni bara är två som ska ha 360mm passande 30l patina-kastrull så blir det inte så dyrt som jag först befarade. Gick att knö in det rätt hyffsat på plåten. Återkommer med mer exakt info när jag skickat lite DXF-filer till firman som ska skära så dom får lämna ett prisförslag.

Ok, blir det sånna priser hoppar jag nog av. Botten till Bielmeier går på strax över 700 spänn från ebay.

Nu är bottnarna skurna. Det blev bara 320mm-bottnar så det fick plats en mer än jag räknat med villket innebar att jag har kunnat sänka priset lite till 450kr så nu finns det till de som är intresserade.

Hej. Har du kvar några falskbottnar? I så fall är jag intresserad av en. Jag bor i Skåne.

Nej dom är slut sedan läänge tyvärr