Första ölen med Braumeister, lite frågor

Hallå!

Har precis börjat med ölbryggning och skaffat en Braumeister, 20-liters varianten. Innan har jag gjort en 5 L "Oppigårds Amarillo"-sats från Lilla Köksbryggeriet, den jäser slutfasen nu och ser ut att bli bra.

Jag planerar att göra en "Nelson Sauvin Single Hop Ale" enligt recept i boken Brygg ditt eget öl (Greg Hughes). I den står att ölen ska jäsas i vid 18C och därpå lagras i 5 veckor vid 12C.

Men det finns många bud om man kollar runt på internet vad det bör vara för temperatur när man lagrar sin öl, så min fråga är hur relevant den temperaturen egentligen är. Jag bor i lägenhet och har källarförråd där temperaturen är lite över 20C. Går det att både jäsa och lagra ölen där utan att den tar skada och/eller får konstiga smaker eller rekommenderas en kallare temperatur för lagringen?

Tacksam för svar

Mvh Kalle

Sv: Första ölen med Braumeister, lite frågor

Jäsa en ale vill du gärna göra runt 18-20c i jäshinken vilket betyder 2-4c lägre temp utanför jäshinken optimalt. Har du inte möjlighet till det så får 20c duga men det kan vara enorm skillnad på 18c i jäshink och 24c i jäshink vilket du kan få på 21-22c omgivningstemp.
Angående lagring av ale: Jäs i två veckor, tappa på flaska och vänta 2v i rumstemp för kolsyrejäsning, in i kylen och drick. Gäller i 9 fall av 10. Lagra välhumlad öl svalt gör man för att humlen försvinner långsammare då, vi snackar 1-2c helst isf. Lagra lager gör man av en rad andra anledningar som alejäsare inte behöver bekymra sig om, ofta runt 4c.

Sv: Första ölen med Braumeister, lite frågor

Ok, tackar för svar.
Ska bli extremt spännande att testa på detta!