Why wyeast och annan blötjäst?

Jag har aldrig lyckats med blötjäst. Punkterar innerpåsen och väntar. Inget händer. Tippar i jästen i en ekolv för att göra förkultur. Sporadiskt plopp då och då, klar vätska uppe och sediment i botten efter bara nån timme. Tippar ner i vörten. Sediment i botten, ingen jäsning.

Börjar bli trött på att förstöra massa bra vört på detta vis. Hittills har det ALDRIG fungerat. Är det kvalitetsproblem på blötjästtillverkningen eller vad beror det på?

Hygien och syresättning är som vanligt när jag har torrjäst och då blir det livat i holken redan i förkulturen och det brukar vara färdigjäst på 2-4 dagar. Konstigt och tröttsamt!

Sv: Why wyeast och annan blötjäst?

Personligen har jag inga som helst problem med wyeast.

Brukar punktera innerpåsen en dag i förväg. När den är uppsvälld gör jag en förkultur på 2 liter som jag låter stå. Ofta kyler jag den lite för att kunna avskilja jästen bättre. Denna nerkylning gör jästen lite slöare men den verkar vakna bra när den väl får smaka på ljummen vört igen.

Dvs. jästarbetet påbörjas i alla fall en 2-3 dar före bryggning och ibland mer.

3 Senast ändrad av Dennis F (2006-09-18 16:10:20)

Du kyler den för att avskilja jästen, alltså du tar bort jästen innan du skall jäsa eller hur menar du...? hänger inte riktigt med.

Låter du förkulturen sedimentera och använder bara den klara vätskan? Finns det tillräckligt med jästceller där?

Eller är det tvärtom, att du häller bort den klara vätskan för att använda dig av sedimentet i botten?

Se till att påsen är i rumstempratur före du smackar den. annars skiter det sig rejält.
Sen ställ den i en varm del av huset (på golv värme om det finns) 12 timmar före så är den garanterat uppblåst. Och nej, den kan inte exlodera

Hmm, det låter som att du gör någonting fel. Hur länge brukar du vänta på att påsen skall svälla? Det kan ta några dagar, ibland uppåt en vecka. När påsen väl är uppsvälld är det läge att göra en förkultur, och när man kommit så långt så är det dags att planera när man skall ha sin bryggardag, inte tidigare.

Inser att det kanske låter lite bökigt, men jäst är en lite speciell ingrediens, som måste behandlas med viss omsorg. Precis som du säger: det är tråkigt att slösa bort prima vört, så det är värt besväret.

Think globally. Drink locally.

Tidigt i en förkultur så är det mest jäst i vätskan även om den ser klar ut. Jag gör däremot ganska stora förkulturer och vill slippa räkna om mina recept för att ta hänsyn till hur jag gör förkulturen så jag låter den stå någon dag extra och kylen den så att jästen faller ut. Sedan använder jag sedimentet och kanske max en halvliter av vätskan.

Visst är det en hel del jobb med jästen men möjligheterna som jäst ger är värt det enligt mig. Även om jag mer än gärna använder torrjäst när jag ska brygga en öl vars smakprofil skulle nås lika väl av en torrjäst. wyeast 1056 är enligt mig bara slöseri med pengar och tid när US-56 finns som torrjäst.