Silning tar väldigt lång tid.
Hej!
Jag är tämligen rookie när det gäller ölbryggning (bryggt 7 batcher) och trots utvidgade kunskaper vid varje bryggning så har jag vid varje bryggning haft problem med silning av vörten när den ska ner i jäskärlet. Problemet är att det tar fullständigt (nästan iallafall) stopp ganska omgående efter att jag hällt på vört i silduken. För att inte behöva vänta i typ tre dagar på att sila vörten så blir lösningen att stoppa ner en metallslev och "grumsa runt" i silduken för att det ska rinna på fortare. Problemet då som jag märkt är att massa druv och annat jox följer med (antagligen för att hålen i silduken blir större pga metallslevens grumsande), så silningen blir egentligen ganska värdelös i slutändan med en massa grums i botten på jäskärlet som täcker över tappkranen. Under kokningen har jag givetvis använt klarningsmedel.
Min fråga är således: ni mer erfarna bryggare som har kläm på detta, hur gör ni? Proppar era sildukar också igen eller kör ni någon annan mer avancerad silteknik? Eller väntar ni helt enkelt på att det ska rinna igenom (trots den tid det tar)?
Tror ni att en betydligt större silduk kan vara lösningen? En silduk som rymmer en sju-åtta liter? Jag kanske kan sy en sådan om det inte finns på marknaden.
Tacksam för svar! ![]()
Med vänlig hälsning,
Ludvig